گزارش کارآموزی بررسی شرح وظایف دفاتر مهندسی

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
گزارش کارآموزي بررسي شرح وظايف دفاتر مهندسي در 11 صفحه ورد قابل ويرايش



شرح وظايف دفاتر مهندسي

دفتر مهندسي چيست؟ به شخص يا اشخاص حقيقي دارنده پروانه اشتغال مهندسي است و امتياز آن قابل واگذاري نيست يا (محل انجام اقدامات مهندسي ساختمان)

مهندس ناظر پايه 1 و 2 و 3 کيست : به منظور تعيين حدود صلاحيت کاردانها و ديپلمهاي فني و معماران تجربي داراي پروانه اشتغال به کار فعاليتهاي فني در ساختمان بر پيچيدگي عوامل و حجم کار ساختمانها به سه گروه 1 و 2 و 3 تقسيم بندي شده اند.

چگونگي تشکيل دفاتر : شرکاي دفتر مهندسي ساختمان بايد داراي مشارکت نامه رسمي ثبت شده در دفاتر اسناد رسمي و نظام نامه داخلي براي انجام امور دفتر بوده و به طور مشترک و با دو بين مشترک در اداره امور دفتر و هماهنگي در ارائه تمام خدمات مهندسي طراحي رشته هاي ساختمان که در مشارکت نامه نيز مفيد مي شود اقدام به تأسيس دفتر نموده و از بين شرکاي تمام وقت خود يک نفر را به عنوان مسؤول دفتر معرفي نمايند.

ضرائب هر دفتر : 5 تا 20 درصد حق النظارت به سهميه دفتر تعلق مي گيرد با توجه به کسرت دفاتر مهندسي ضرائب آنها از لحاظ سهميه بندي حق النظارت فرق مي کند.

تعرفه حق الزحمه دفاتر مهندسي و مهندسين ناظر : از آنجايي که حق الزحمه خدمات مهندسي ساختمان در بخش طراحي و نظارت در چهار رشته (عمران، تأسيسات، مکانيکي و تأسيسات برقي و معماري) به صورت درصدي از هزينه ساخت و ساز ساختمان تعيين مي گردد.

جايگاه نظام مهندسي ساختمان : با توجه به اهميت ساختمان سازي و صرف هزينه هاي زياد جهت احداق ساختمانها و همچنين مصرف منابع ملي از جمله آهن و سيمان در احداث ساختمانها و در صورت تخريب يا خسارت ساختمان در برابر زلزله يا حوادث ديگر ضررهاي هنگفتي به منابع ملي وارد مي شود لذا به تمهيدات دولت اجراي ساختمانها در سطح کشور بايد تحت نظارت ناظري مجاز سازمان نظام مهندسي ساختمان انجام شود.

وظيفه نظام مهندسي : الف) انتخاب اعضاي هيأت مديره ب) استماع گزارش عملکرد ساليانه هيأت مديره و اعلام نظر نسبت به آن ج) بررسي و تصويب ترازنامه سالانه سازمان استان و بودجه پيشنهادي هيأت مديره د) تعيين و تصويب حق وروديه و حق عضويت سالانه اعضاء و ساير منابع درآمد براي سازمان بر اساس پيشنهادات هيأت مديره ح) بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به ساير اموري که طبق قوانين و آيين نامه هاي مربوط به عهدة سازمان استان و در صلاحيت مجمع عمومي مي باشد.

ارتباط دفاتر با نظام مهندسي : دفاتر مهندسي طراحي و طراحان حقوق ساختمان مکلفند اسناد و مدارک فني، نقشه ها و قراردادهاي منعقد با صاحب کاران را به سازمان استان تسليم نمايد و سازمان استان موظف است به نظارت بر حسن انجام خدمات دفاتر مهندسي طراحي ساختمان و طراحان حقوقي ساختمان است. امان اين نظارت از مسئوليت طراحان نمي کاهد.

نحوة عملکرد دفاتر : قبول نظارت بر اجراي ساختمان و تهيه و ترسيم نقشه هاي آن و ارجاع به مهندس مجاز داراي پروانه اشتغال و معرفي مالک و مهندس به يک ديگر و دريافت هزينه ها حق النظارت و محاسبه آن با ناظري مربوطه

نحوة ايجاد دفاتر و تأسيس آنها : دفتر مهندسي اجراي ساختمان بر اساس درخواست دفتر توسط يک نفر از مهندسان رشته هاي معماري يا عمران داراي پروانه اشتغال و صلاحيت اجرايي ساختمان تشکيل مي شود و بايد مجوز فعاليت از سازمان مسکن و شهرسازي استان دريافت نمايد.

کاردانهاي فني چه کساني هستند و جايگاه آنها چيست، نحوه احراز صلاحيت آنها چگونه است: دارندگان مدرک تحصيلي کارداني فني، ديپلم فني و همچنين معماران تجربي در صورت قبولي در آزمون علمي و عملي مربوط در يکي از رشته هاي موضوع قانون بر اساس ماده 26 آئين نامه اجرايي و ارائه مدرک طبق ماده 27 و رعايت مفاد ماده هاي 28 و 31 پروانه اشتغال به کار اجراي ساختمان دريافت خواهند نمود کاردانها و ديپلمه هاي فني و معماران تجربي داراي پروانه اشتغال مي توانند به عنوان شريک، در دفتر مهندسي اجراي ساختمان در چهارچوب ضوابط و مقررات دفتر فعاليت نمايند و نيز مي تواند به عنوان عضو هيأت مديره يا شاغل در مجريان حقوقي و انبوه سازان در چهارچوب ضوابط و مقررات مجري حقوقي فعاليت نمايند برحسب فعاليتهاي فني در بخش اجراي ساختمان و بر اساس پيچيدگي عوامل و حجم کار در سراسر کشور ساختمانها به سه گروه 1 و 2 و 3 طبقه بندي مي شود و کاردانهاي فني بر اساس همين طبقه بندي صلاحيت آنها سنجيده مي شود.

وظيفه رئيس دفتر : 1) امضاء و عقد قراردادهاي مربوط به انجام و ارائه خدمات مهندسي طراحي ساختمان طبق نظام نامه ي داخلي دفتر و بر اساس خدمات مهندسان رشته هاي ساختمان 2) پاسخگويي و مسئوليت اداري و مالي در قبال تعهدات قراردادهاي دفتر با صاحب داران 3) ارائه خدمات هماهنگي در امور مهندسي که در شرح خدمات مهندسان رشته هاي ساختمان برعهده ي طراح هماهنگ کننده واگذار گرديده است. 4) امضا و مهجور نمودن نقشه ها و مدارک فني به محضر دفتر که مساوي شمارة دفتر و نشاني آن است. 5) انجام کلية اموري که نياز به مراجعه به سازمان استان، شهرداري و يا ساير دستگاه هاي زيربط دارد.


شرح کارهاي قبل از حضور کارآموز در پروژه

زماني که ما وارد کارگاه شديم به مرحله اي از کار روبه رو شديم که پي کني انجام شده بود .

مطلبي که در مورد مراحل کار قبل از اين تاريخ مي توان نوشت عبارتند از : نحوه ي پي کني و تسطيح خاک و نحوة آرماتوربندي و بلت گذاري روي آماتورها. طبق صحبتهاي مهندسين مصطفي پور محمد براي شروع کار با توجه به نقشه هاي موجود که تعدادي از اين نقشه ها بعداً با نظارت مختلف تغيير کرده بود مثلاً در نحوه ي قرارگيري پي ساختمان به طوري که استفاده ي بهينه از زمين مورد نظر شود پي ساختمان ابتدا بصورت جنوبي بوده يعني اول وارد صحن حياط شود بعد وارد پيلوت که در نهايت همان طور که در سايت پلان اين پروژه در انتهاي اين مجموعه مشخص شده پي آن به اين نحوه قرار گرفته و حداکثر استفاده از زمين شده است.

در ابتداي عمليات نقشه برداري با مشخص کردن نقاط سنچ مارک آغاز شد و پس از مشخص کردن نقاطي براي ترازيابي اختلاف ارتفاع را مشخص کرده و نقاط خاک برداري و مقدار خاک برداري را مشخص کرده اند پس استفاده از ميخ هايي اين محل را براي ماشين آلات مشخص کرده تا رداشتن اضافي نداشته باشد. با توجه به اينکه زمين مورد نظر از نوع خاک نسبتاً نرم و بدون سنگ هاي بزرگ نبود مشکلي را براي رسيدن به کدهاي مورد نظر به وجود نياورد بصورتي توانستند با وسايل دستي به اين سطح مورد نظر برسند و آن را براي بتن مگر آماده کنند.

سپس نوبت به بتن مگر رسيد، بتني که ضخامت آن بين 10 تا 15 cm مي باشد و توسط آن به سطح صاف و خوبي مي رسند که آماده ي اجراي فنداسيون است. در ضمن پي اين ساختمان از نوع نواري بوده و مشخصات فني آن در پلان آخر اين مجموعه آمده است.

پس از اين با توجه به ارتفاع فنداسيون نوبت به چيدن قالب ها مي شود. خطي که ما براي محل پي مشخص مي کنيم که همان پلان پي بر روي زمين مي باشد بايد کمي عريض تر از پي باشد. چون با گذاشتن آجرها براي قالب از عرض آن کم مي شود.

عرض شني اگر بيشتر از پي بوده و آجر قالبها مقداري بر روي بتن قرار مي گيرد. پس چيدن قالبها که يک تيغه 10 سانتي مي باشد و مي توان از ملات خاک گچ استفاده کرد نوبت آرماتوربندي مي رسد.

علل مصرف فولاد ذربين : 1) افزايش تنش هاي کشش در بتن 2) ترکيب بتني و فولاد در بتن 3) داراي محاسن هر دو ماده و فاقد عيب هاي آن دو باشد 4) افزايش دوام بتن 5) افزايش مقاومت فشاري با استفاده از فولادهاي جديد 6) افزايش مقاومت برسي 7) پيوستگي کامل بين فولاد و بتن در مقابل ترکهاي کششي 8) امکان ساخت پوشه هاي مقاوم نازک به وسيله ي بتن مسطح 9) ساخت بتني با مقاومت بالا (با استفاده از روش پيش تنيدگي) در نتيجه کاهش فيز و ترکهاي کششي تحت اثر بارهاي وارد شده.
دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 1924 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:10 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: