پروژه کارآفرینی شرکت آجر ماشینی

دسته بندي : کارآفرینی » معماری و عمران
پروژه کارآفريني شرکت آجر ماشيني در 39 صفحه ورد قابل ويرايش


مقدمه

صنعت و تکنولوژي عطيه خداوند متعال براي گذران زندگي مردم است و بدون اتکا به فن آوري روز تحقق عدالت اجتماعي امکان پذير نيست، يا بسي دشوار است. انديشه حکومت اسلامي مويد علم و صناعت براي اداره مطلوب و عادلانه جامعه است. استخدام تکنولوژي مناسب براي رونق اقتصادي و افزايش توليد از سويي و تسلط کامل بر اطلاعات اجتماعي و ايجاد زمينه توزيع (عادلانه ثروت) و کالا با توجه به رشد جمعيت در جهان کنوني در جهت تحقق اهداف نظام ارزشي اسلام ضروري است. توليد بدون اتکا بر علم و تکنولوژي جان نمي گيرد پس از پيروزي انقلاب اسلامي علي رغم مشکل آفرينش هاي استکبار جهاني، حرکت در مسير رشد و توسعه و استفاده روز افزون از تکنولوژي مدرن بي وقفه در کشور جريان داشته است و توليد هر روز رونق بيشتري يافته که شاخص هاي رشد به ويژه در برنامه هاي توسعه عمراني کشور مويد اين حقيقت است و اما امروز که کشور گام در راهي بسي دشوار و طولاني نهاده است اين صنعت وعلم است که مي تواند دوشادوش مسئولان حرکت کرده و موجب اعتلاي ايران اسلامي گردد، بنابراين با توجه به اشتياق دولت در امر خصوصي سازي و واگذاري سرمايه به صاحبان خصوصي به ويژه در بخش صنعت اين امکان فراهم گرديده تا صاحبان علم و دانش با تکيه بر همکاري دولت تحولي عظيم در حيطه صنعت و توليد ايجاد کنند.

طرح حاضر قطره اي از درياي بيکران است که اگر به درياچه حرکت و تلاش بپيوندد و ياري لطف الهي به اقيانوس تحول خواهد رسيد و اين تحول ثمره اي بس شيرين براي کشور هميشه جاودانمان ايران خواهد داشت.

معرفي

1- نام و مشخصات سهامداران

فاطمه بهادري با 30% سهام شرکت، سمت مديريت را در دست گرفته است.

آمنه شجاعي با داشتن 52% درصد سهام شرکت، سمت مديرعامل را در شرکت داراست

مابقي سرمايه شرکت توسط افراد خارج از شرکت تأمين گرديده است.

2- مشخصات محل اجراي طرح

استان خراسان شمالي در شهر بجنورد در ابعاد و مساحت هزار و ششصت متر مربع- کيلومتر يا جاده بجنورد، شيروان سمت چپ جاده خاکي واقع است محيط توليدي

و محل استرار و کارمندان هفده شهريور جنب دبيرستان سميه است.

خلاصه مديريت اجرايي

شرکت آجر ماشيني کيفيت داراي گواهي نامه استانارد کشوري در ناحيه خراسان شمالي است. اين شرکت با در اختيار گرفتن ماشين آلات آلماني جهت توليد آجر و بلوکه هاي بتني به نام هندله (Hexdle) و کلر (Keller) توانسته روزانه در يک شيفت کاري هشت ساعته ميزان 5000 آجر بلوکه بنا به سفارشات مشتريان توليد نمايد.

زيربناي کارخانه 1600 مترمربع است که از ميزان مساحت مقدار 280 متر مربع سوله ها 420 خشک کن، تاسيسات فني 160 و کوره پخت آجر 400، سلف 110، واحد کنترل و کيفيت 50، نگهباني30، استراحتگاه کارگران و نمازخانه 150 قرار گرفته اند اين شرکت داراي 5 نفر عضور اصلي که شامل مدير، مديرعامل و اعضاي هيأت مديره است و 50 نفر کارگر که در يک شيفت هشت ساعته (14-7) مشغول به کار در کارخانه مي باشند.

توليد آجر با بهترين خاک و مخلوط آن با آب به ميزان کافي جهت جذب پايين آب صورت مي گيرد.











تجزيه و تحليل صنعت

محيط کسب و کار

خدمات و زيربناي براي کارکنان و خانواده هاي آنها وجود ندارد زيرا کارگران در يک شيفت کاري کار مي کنند و بعد آن ساعت از کارخانه خارج مي شوند و فقط افرادي در آنجا باقي مي مانند که مسئول کوره پخت آجر مي باشند که براي آنها جايگاه مناسبي جهت استراحت در نظر گرفته شده است.

تغييرات جمعيتي

تغيير جمعيت مي تواند يکي از عوامل موثر در توليد و فروش محصولات ما باشد. زيرا ميزان تغيير جهت اگر رو به افزايش باشد يعني ميزان مهاجران به منطقه افزايش يافته که اکثر آنها جهت سکونت و تشکيل واحد تجاري براي اشتغال نياز به ساخت و ساز دارند که مي توانند محصولات ما را براي ساخت خود به کار ببرند. بنابراين به ميزان فروش نيز افزوده خواهد شد.

اقتصاد

ما در راه اندازي کسب و کار خود به علاه مشتريان توجه خاصي داشته ايم، اما با توجه به اينکه در اين کسب و کار، آجر توليد شده از لحاظ کيفي استاندارد مي باشد پس مطمئناً قيمت مناسبي براي آن در نظر گرفته مي شود و اين عامل موجب علاقه مندي مشتري به خريد محصول با کيفيت و مطلوب مي گردد اما به طور کلي نمي توان گفت براي فروش محصول مي توان خريد تمام مشتريان در نظر گرفته شده است يا حتي براي هر فروش توان خريد هر مشتري را مدنظر قرار داد به هر حال اين محصول با توجه به کيفيتي که دارد مي تواند نياز مشتري را در حد بالايي برآورد سازد پس خود مشتري مي تواند با مقايسه اين محصول با محصولات مشابه ديگر و با توجه به توان خريد خود محصول با کيفيتي و مناسب را انتخاب نمايد.

بررسي روندهاي بازار

با توجه به اينکه محصولات جايگزيني براي آجر ماشيني در عرصه توليد آن محصول موجب ايجاد رقابت در بازار گرديده اينگونه به نظر مي رسد که توليد آجر کاهش يابد (يعني در واقع استفاده از اين محصول کاهش پيدا مي کند اما با توجه به اينکه آجر داراي کيفيت استاندارد مي باشد و در مقايسه با محصولات رقيب (يونولين، بتن،...) مقاوم تر مي باشد پس هنوز هم مي توان گفت توليد آجر مي تواند رشد و توسعه را در پي داشته باشد.

توليد و فروش اين نحصول در فصول زمستان به علت بارش هاي فروان و شرايط جوي نامناسب معمولا راکد بوده و قيمت اين محصول در چنين فصلي رشد چنداني ندارد ولي اين هم دليل توقف توليد محصول نمي باشد ولي در مابقي فصل هاي سال توليد روند رو به رشدي خواهد داشت از آنجايي که توليد اين محصول با وضعيت ساخت و ساز رابطه مستقيمي دارد پس انتظار مي رود در زمان بهبود وضعيت ساختمان سازي توليد اين محصول هم افزايش يابد.

بررسي قيمت

با محاسبه و بررسي قيمت محصول مي توان اشاره کرد که قيمت اعلام شده براي محصول همان قيمت مورد انتظار مشتري خواهد بود. در صورتي که مشتري کيفيت را مدنظر داشته باشد متوجه خواهد شد که قيمت يک محصول استاندارد با محصول عادي کاملاً متفاوت خواهد بود.

تکنولوژي

براي توليد اين محصولات از تکنولوژي خاصي استفاده نمي شود امام تمام ماشين آلات مورد نياز به راحتي در دسترس مي باشند و براي استفاده از آن نياز به هزينه بالايي وجود ندارد با توجه به اينکه چند قطعه از اين ماشين آلات در ايران توليد نمي شود و براي توليد اين محصول از چند قطعه از ماشين آلات آلماني استفاده مي شود و در تامين قطعات گاهي دچار مشکل خواهيم بود اما از نظر ظرفيت توليدي هيچ گونه مشکلي وجود نخواهد بود بلکه گاهش ظرفيت از حد برنامه ريزي شده هم بالاتر خواهد بود به دليل وجود نيروي انساني ماهر.





برنامه عملياتي

واحد توليدي

قسمت توليدي کارخانه جمعاً 4 کوره و هر کدام 17 درگاه جمعا 68 درگاه مي باشد. داراي 16 خشک کن که 8 خشک کن جديد و مابقي قديم مي باشد.

با توجه به بازديدي که از کارخانه بعمل آمد از عمليات توليدي به شرح زير است

خاک همزده شده يا دپو شده توس بلدز در فيلدر ريخته مي شود از روي نوار متحرک بر روي دستگاه مغناطيسي مي ريزد که اگر احياناً فلزي درون خاک باشد تشخيص داده و جدا شود و سپس به دستگاه کرات خاک تقريبا پودر مي شد توسط نوار متحرک وارد دستگاه والس خاک کاملاً پودر شده و خاک بصورت ورقه درمي آيد سپس در دستگاه مخلوط يک ريخته مي شود که در اين قسمت خاک با آب مخلوط شده و بصورت گل مناسبي با استفاده از دو دنده که خلاف هم مي چرخند درمي آيد از آنجا گل وارد دستگاه خورشيدي مي شود که اگر ريشه يا هر چيزي جز خاک در درون آن باشد تفکيک مي نمايد سپس بر روي نوار متحرک گل آماده وارد سيلو مي شود در سيلو گل حدود يک ساعت مي ماند سپس وارد مخلوط 2 مي شود که اگر در سيلو گل خشک شده باشد توسط اين دستگاه دوباره گل مربوط مي شود سپس گل را داخل دستگاه پرس مي ريزد که خلأ گل گرفته مي شود و گل بصورت فشرده و شمش خارج مي شود و توسط برش تکي گل برش مي خورد و بعد بوسيله برش گروهي تبديل به آجر مي شود هر شمش تبديل 35 آجر مي شود.

آجرهاي نيمه آماده وارد اليواتر توليد مي شود که شامل 14 رديف که هر رديف شامل 5 رديف افقي مي باشد يعني هر کدام از ايم يک قسمت يک ليفتراگ مي شود با هر دفعه ليفتراگ (تعداد آجر 25× افقي5× عمودي 14= 1750 آجر را ليفتراگ با خود مي برد.

ليفتراگ از روي ريل مخصوص به خود وارد خشک کن مي شود کار خشک کن آب داخل گل را مي گيرد و آجر خشک مي شود در هر خشک کن 31750 آجر قرار مي گيرد به علت اينکه گرما در بالاي خشک کن قرار نگيرد پره هايي وجود دارد که گرما را از بالا به پايين مي آورد و رطوبت اتاق از ته اتاق خارج مي شود که شامل 16 خشک کناست سپس توسط ليفتراگ ديگري آجرها از خشک کن به قسمت ديگري برده مي شود اين قسمت توسط فينگر آجرهاي خشک را بر روي نوار متحرک قرار مي دهد آجرها به طرف خارج از سالن حرکت مي کند و آجرها داخل واگن گذاشته مي شود و به کوره ها منتقل مي شوند.

آجرها به مدت دو روز داخل کوره ها هستند که تمام مدت بايد آتش از بالا بر روي آجرها باشد تمام دستگاهها توسط اتاق PLC کنترل مي شود ضايعات آجر براي پي ساختمانها مورد استفاده قرار مي گيرد.

دستگاه پرس

1- هر روزه 5 تا 8 متربه پرس پمپ انجام مي شود

2- هر 3 ماه 8 تا 10 مرتبه گريس پمپ انجام مي شود

3- هر 12 ماه 2 ليتر روغن براي دستگاه پرس مصرف مي شود

4- در ازاي 300 ساعت خدمت کردن و گردش تعويض روغن 160 ليتر استفاده مي شود انبار پالت که پالت را زير هر شمش آجر قرار مي دهد و وارد الواتر مي شود در طبقه بالا زنجيره هايي قرار داشت که هواي خشک کن را تنظيم مي کرد و توسط فن رطوبت خشک کن را به بيرون منتقل مي کرد.

آزمايشگات واحد توليد



مشتريان

مشتريان شرکت ما افرادي هستند که مشغول ساخت و ساز ساختمان مي باشند آنها جهت ساختن هر گونه ساختمان به محصولات ما احتياج دارند و تا مدتي که کار آنها جهت ساخت خاتمه نيافته است به محصول ما احتياج خواهند داشت.

تبليغات

امروزه در اکثر کشورها و از جمله ايران يکي از نقاط قوت در بخش فروش کالاها تبليغات است که يکي از عناصر بازاريابي نيز مي باشد که توليدکنندگان بايد خريدار را به طرف کالا جذب کرده تا بتواند مرغوبيت کالا را در مقابل قيمت آن به او بقبولاند که اين کشش از طريق تبليغات انجام پذيرد، در بازار رقابت داغ امروزه تبليغات مانند کاردي برنده عمل کرده و خط ديد خريدار نسبت به کالاي ديگر را مي برد تا با اين عمل باعث فروش کالاي خود گردد هر چند که در مقايسه با کالاهاي مشابه در رتبه بالاتري نباشد اما به هر حال همانطور که تبليغات عامل موثري براي مطرح کردن کالاها مي باشد از درصد اطمينان بالايي نيز برخوردار نيست زيرا دلايل زيادي براي خريد کالا توسط خريدار وجود دارد و صد البته که هزينه تبليغات اثر مستقيم بر روي قيمت کالا نيز دارد و احتمال زياد شدن قيمت معيني فرض شده است و تا آن جا مي توان از هزينه تبليغات سود جست که اثر سود بر روند فروش و ساخت و عرضه کارا نداشته باشد به طور کلي تبليغات در موارد زير در فروش محصولات تاثير زيادي خواهد داشت

الف- تعيين بودجه تبليغات

شرکتهاي مختلف داراي روشهاي گوناگون براي تعيين بودجه تبليغاتي مي باشند اين روشها شامل موارد زير است

1- توانايي مالي شرکت در اين روش تبليغات با توجه به بودجه مالي شرکت انجام مي پذيرد استفاده از اين روش داراي نقاط ضعفي مانند عدم وجود برنامه تبليغاتي صحيح و دراز مدت و عدم استفاده از موقعيتهاي مناسب براي تبليغات مي باشد.

2- روش درصد فروش دراين روش شرکت درصد تعيين شده اي ار فروش خود را براي تبليغات تعيين مي کند (مثلا 3 درصد) ميزان هزينه تبليغاتي در اين روش منوط به توانايي شرکت خواهد بود. مضافاً اين که در صورت پيروي کليه شرکتها از اين روش احتمال جنگهاي تبليغاتي کاهش خواهد يافت ولي اين روش همانند روش اول احتمال استفاده از موقعيتهاي مناسب را کاهش مي دهد.

3- روش مقايسه با رقبا در اين روش با آگاهي از هزينه تبليغات شرکتهاي رقيب در بازار بودجه تبليغات تعيين مي شود دانستن ميزان تبليغات رقبا در بازار مفيد است اين روش از کليه نقاط ضعف دو روش ديگر برخوردار است.

4- روش هدف شايد عاقلانه ترين روش تعيين بودجه تبليغات يک شرکت آن باشد که تبليغات لازم براي هر يک از کالاها و در هر يک از بازارها، با توجه به هدف مورد نظرصورت گيرد سپس با جمع آن ها مي توان بودجه کلي تبليغات را تعيين کرد

ب- پيام

پيام بايد قابليت جذب بيننده- شنونده و يا خواننده را داشته باشد و سطوح فکري مخاطبين را درک کند و بالاخره پيغام بايستي در فرد ايجاد احتياج نموده و راهي براي دفع آن احتياج پيشنهاد کند که اين راه شامل استفاده از کالاي مورد نظر مي باشد به طور کلي در مورد کالاي مورد نظر تعاريف زيادي را مي توان مورد استفاده قرار داد ولي خريداران نه تنها تعاريف مبالغه آميز را باور نمي کنند بلکه تمامي آنها را به خاطر نخواهد سپرد در نتيجه پيغام بايد بر روي نکات مهم متمرکز نمايد و اين نکات به نوع کالا بازار مورد هدف و رقابت موجود در مراحل مخصوص کالا بستگي دارد هنگامي که خاصيت کالا در تبليغات استفاده مي شود نبايد آن را تا مدت زيادي تغيير داده و خاصيت ديگر را مورد استفاده قرار داد زيرا کليه سرمايه گذاري در ثبت آن خاصيت از نظر خريداران به هدر رفته و باعث پيچيدگي موضوع نزد آنان خواهد شد کار تبليغات قبولاندن خاصيت کالا به مردم نيست بلکه قبولاندن خواصي است که مردم نيازمند آن هستند تبليغ نه تنها بايد داراي پيغام مناسبي باشد بلکه بايد در چهارچوب صحيحي نيز مورد توجه قرار گيرد.

ج- انتخاب رابطه تبليغاتي

ميزان استفاده از تلويزيون، راديو، روزنامه، مجلات و ساير وسايل تبليغاتي به سه موضوع اصلي بستگي دارد

1- عادات اشخاص مورد هدف در بازار بر اساس استفاده از رابطه هاي تبليغاتي

هدف تبليغات

1-مطلع نمودن خريداران از وجود کالايي جديد

2- مطلع نمودن خريداران از حراج فصلي

3- آشنا نمودن خريداران با بسته بندي و نام کالا به منظور شناسايي آن

4- بدست آوردن واسطه هاي فروش

5- جذب خريداران احتمالي به نمايشگاهها جهت امتحان کالا

قبل از اقدام به هر نوع تبليغ مي بايستي موارد زير را در نظر داشت

الف- چه مبلغي صرف هزينه تبليغات شرکت شود؟

ب- چه پيغامي و در چه چهارچوبي بايد عرضه شود؟

ج- از کدام رابطه و يا رابطه هاي تبليغاتي استفاده شود؟



روشهاي توزيع کالا

امروزه در بازاريابي بيشتر توليدکنندگان کالاي خود را مستقيماً در اختيار مصرف کننده قرار نمي دهند ما بين آن ها و مصرف کننده تعدادي واسطه بازار وجود دارد که هر يک از عملياتي مخصوص به خود انجام مي دهند تعداد واسطه ها در صنايع مختلف تغيير مي کند و حتي در يک صنعت ممکن است توليد کنندگان مختلف از واسطه هاي گوناگون و در بازارهاي متفاوت از کانالهاي توزيع مختلف استفاده کنند براي مديران شرکتهاي توليد کننده انتخاب کانال توزيع از دو نظر حائز اهميت است

1- تاثير کانال انتخاب شده بر روي ساير تصميمات بازاريابي شرکت مثلا قيمت گذاري يک کالا ارتباط نزديکي با انتخاب شرکت در رابطه با توزيع کنندگان محدود متمايل به سود بيشتر و يا توزيع کنندگان زياد متمايل به سود کمتر دارد و همچنين برنامه هاي تبليغاتي شرکت در ارتباط زيادي با همکاري نام و شهرت واسطه هاي انتخاب شده دارد تصميم درباره گروه فروش شرکت نيز بستگي به آن دارد که آيا توليدکنندگان مي توانند مستقيماً کالاي خود را به فروشگاهها و يا مصرف کنندگان عرضه نمايند و يا بايد از عمده فروشان استفاده کنند.

2- انتخاب يک نوع توزيع باعث مي شود که يک رابطه طولاني ما بين اين شرکت و يا شرکتهاي ديگر به وجود آيد.



1- زماني که آشنايي خريداران با کالاها کم است

2- زماني که فروش آن در بازار در حال افزايش است

3- زماني که خريدار به سهولت خواص کالا را تشخيص نمي دهد

4- زماني که کالا از نوعي است که مي توان آن را با خواص گوناگون توليد، و به بازار عرضه کرد.

همانطور که گفته شد هزينه تبلغيات جزئي از هزينه هاي عرضه کالا به شمار مي آيد و بايد از منبعي تامين گردد که شرکتهاي مختلف داراي روشهاي گوناگون براي تعيين بودجه تبليغاتي مي باشند اين روشها شامل موارد زير است

1- توانايي مالي شرکت

در اين روش تبليغات با توجه به بودجه مالي شرکت انجام مي شود استفاده از اين روش داراي نقاط ضعفي مانند عدم برنامه تبليغاتي صحيح و دراز مدت و عدم استفاده از موقعيتهاي مناسب براي تبليغات مي باشد.

2- روش درصد فروش

در اين روش درصد تعيين شده اي از فروش خود را براي تبليغات تعيين مي کن ميزان هزينه تبليغاتي در اين روش منوط به توانايي شرکت خواهد بود مضافاً اين که در صورت پيروي کليه شرکتها از اين روش، احتمال جنگهاي تبليغاتي کاهش خواهد يافت ولي اين روش همانند روش اول احتمال استفاده از موقعيتهاي مناسب را کاهش مي دهد.

3- روش مقايسه اي با رقبا

در اين روش با آگاهي از هزينه تبليغات شرکتهاي رقيب در بازار بودجه تبليغات تعيين مي شود دانستن ميزان تبليغات رقبا در بازار مفيد است ولي دانستن يک مسئله و پيروي از آن با چشمهاي بسته مسئله ديگري است اين روش از کليه نقاط ضعف دو روش ديگر برخوردار است.

4- روش هدف

شايد عاقلانه ترين روش تعيين بودجه تبليغاتي يک شرکت، آن باشد که تبليغات لازم براي هر يک از کالاها و در هر يک از بازارها با توجه به هدف مورد نظر صورت گيرد سپس با جمع آن ها مي تواند بودجه کلي تبليغات شرکت را تعيين کرد.
دسته بندی: کارآفرینی » معماری و عمران

تعداد مشاهده: 2201 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:43 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: