پروژه کارآفرینی شركت آب معدني كوهسار

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني شركت آب معدني كوهسار در 95 صفحه ورد قابل ويرايش


مقدمه

آب ماده اي فراوان در کره زمين است. به شکل هاي مختلفي همچون دريا ، باران ، رودخانه و... ديده مي‌شود. آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتي به حالت ديگر تبديل مي‌شود، اما از بين نمي‌رود. هر گونه حيات محتاج آب مي‌باشد. انسان ها از آب آشاميدني استفاده مي‌کنند، يعني آبي که کيفيت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد.

با رشد جمعيت، منابع آب طبيعي در حال تمام شدن هستند و اين مسئله ، سبب نگراني بسياري از دولت‌ها در سراسر دنيا شده است. گاهي بدليل مشکلات کمبود آب ، اين ماده را جيره بندي مي‌کنند تا مصرف آن را تعديل نمايند.



ماده اي شگفت انگيز

فرمول شيميايي آب

آب نوعي ماده مرکب است که از دو عنصر اکسيژن و هيدروژن ساخته شده است. آب را جزو دسته مخلوط‌ها طبقه‌بندي نمي‌کنند، چون خواص آب نه به خواص هيدروژن شبيه است و نه به خواص اکسيژن. از ترکيب دو اتم هيدروژن و يک اتم اکسيژن، يک مولکول آب بوجود مي‌آيد. يک قطره آب داراي تعداد بي شماري مولکول آب مي‌باشد.

معادله شيميايي واکنش بين هيدروژن و اکسيژن و تشکيل آب از قرار زير است:



هر مولکول آب داراي يک ناحيه مثبت و يک ناحيه منفي است که اين دو ناحيه در دو طرف مولکول آب واقع شده‌اند. شيميدان‌ها با کمک شواهد به اين نتيجه رسيده‌اند که مولکول آب شکل خطي ندارد، يعني به اين صورت نيست که دو اتم هيدروژن بصورت خطي در دو طرف يک اتم اکسيژن قرار گرفته باشند (HــOــH). بلکه مولکول آب حالت خميده اي دارد که اتم هاي هيدروژن در سر مثبت مولکول و اتم هاي اکسيژن در سر منفي مولکول آب تجمع پيدا نموده اند.



به علاوه، دره ها و دلتاهاي حاصل از رسوبات رودخانه‌ها، محلي براي سکني گزيدن انسان ها بوده است. آب به داخل زمين هم نفوذ مي‌کند و آب‌هاي زيرزميني را ايجاد مي‌کند. آب‌هاي زيرزميني را مي‌توان با کندن چاه يا قنات استخراج نمود. البته آب هاي زيرزميني به شکل چشمه يا چشمه آب گرم هم به سطح زمين مي‌آيند.

آب املاح و مواد معدني مختلفي دارد که بر حسب آن مواد، طعم و مزه اش بسيار تفاوت مي‌کند. البته ما انسان‌ها ، خود ، قادريم که آشاميدني بودن آبي را ارزيابي کنيم؛ مثلاً از آب شور دريا و يا آب‌هاي بدبوي باتلاق ها استفاده نمي‌کنيم. بلکه آبي مي نوشيم که سالم بوده و مناسب نيازهاي بدنمان باشد.

اهميت آب در زندگي

آب خواص مهمي دارد که در زندگي ما بسيار با ارزشند. از جمله:

حلال بسيار خوبي است.

چگالي بالايي دارد و جالب اين که وقتي يخ مي‌زند يا حرارت مي‌بيند، چگالي آن کاهش مي‌يابد.

گرماي تبخير آب بالاست. يعني براي تبديل مقدار کمي آب به بخار، گرماي زيادي لازم است. اين خاصيت براي بدن ما بسيار با اهميت مي‌باشد. گرماي اضافي بدن با تبخير تنها مقدار کمي از آب بدن از طريق منافذ پوست تعريق کاسته مي‌شود.

نيروي کشش سطحي آن به طور شگفت انگيزي زياد است. گهگاه شاهد نشستن حشرات روي سطح آب بوده‌ايم. اگر به دقت به طرز قرار گرفتن حشره روي سطح آب نگاه کنيد، متوجه مي‌شويد که سطح آب زير پاي حشره، مانند يک تشک ابري فرو مي‌رود؛ اما پاره نمي‌شود.

آب مواد مختلف از جمله شکر و نمک را براحتي در خود حل مي‌کند. بسياري از واکنش هاي شيميايي تنها در حضور آب انجام مي‌شوند. البته پاره اي مواد با آب مخلوط نمي‌شوند، مثل ليپيدها و ديگر مواد هيدرات کربن. غشاء سلولي که حاوي ليپيدها و پروتئين است، از اين خاصيت آب سود جسته و تعاملات محتويات سلولي با مواد شيميايي خارج سلول را بدقت تحت کنترل دارد.

يکي ديگر از خواص جالب آب، حالت جامد آن، يعني يخ مي‌باشد. هنگامي که آب بر اثر سرما به يخ تبديل مي‌شود، انبساط مي‌يابد، بدين معنا که حجم بيشتري را اشغال مي‌کند.

بنابراين، حجمي از يخ که هم‌حجم آب اوليه است، جرم کمتري دارد. به اين علت مي‌گويند که چگالي يخ از آب کمتر است و همين مسئله باعث مي‌شود که يخ روي آب شناور بماند. در حالي که در بيشتر موارد، چگالي ماده جامد از حالت مايع آن بيشتر است.

اين ويژگي آب سبب مي‌شود که بر خلاف بسياري از مايعات، آب از سطح شروع به انجماد کند. اين پديده را بارها به هنگام شروع يخ زدن آب، درون فريزر منزلتان ديده ايد؛ در زمستان با يخ زدن سطح آب درياچه‌ها، لايه عايقي از يخ ايجاد مي‌شود که اين لايه، از يخ زدن لايه هاي زيرين خود جلوگيري مي‌نمايد. در اين شرايط ، ماهي ها و ديگر آبزيان مي‌توانند در مناطق گرم‌تر زيرين به حيات خود ادامه دهند.

ديگر ويژگي غير عادي آب، ظرفيت گرمايي بالاي آن مي‌باشد. ظرفيت گرمايي يک جسم، مقدار گرمايي است که به جسم مي‌دهيم تا دمايش، 1 درجه سانتي گراد افزايش يابد. جالب است بدانيد که مقدار گرمايي که لازم است تا دماي 1 گرم آب را 1 درجه سانتي گراد افزايش دهد، حدود 10 برابر مقدار گرمايي است که براي 1 گرم آهن لازم است.

آب در زندگي روزانه

وجود هر گونه حيات، متکي به وجود آب است. آب در بيشتر فرايندهاي متابوليسمي بدن، نقش حياتي دارد. هنگام گوارش غذا، مقادير قابل توجهي آب مورد استفاده قرار مي‌گيرد.تقريباً 70 درصد وزن بدن را آب تشکيل مي‌دهد. براي عملکرد درست، بدن ، روزانه به 1 تا 7 ليتر آب نياز دارد البته اين ميزان آب به مقدار فعاليت بدن ، دماي هوا ، رطوبت و ديگر عوامل بستگي دارد. آب از طريق ادرار ، مدفوع ، تعريق و همچنين از طريق بازدم به شکل بخار آب دفع مي‌شود.

بدن انسان به آبي نياز دارد که نمک يا ناخالصي هاي ديگر ( مثل باکتري يا ديگر عوامل بيماري‌زا و يا مواد شيميايي) نداشته باشد. البته برخي مواد محلول در آب طعم و مزه آن را بهتر هم مي‌کند. امروزه ، با توجه به رشد روز افزون جمعيت ، ميزان سرانه آب آشاميدني کاهش يافته است.
راه حل هاي تحت بررسي، توليد بيشتر آب ، بهبود توزيع و جلوگيري از هدر رفتن آن مي‌باشد.

مصرف آشکار و نهان آب

تحقيقات آماري در بسياري از کشورها نشان مي‌دهد که ميانگين مصرف روزانه آب براي هر نفر ، حدود 300 ليتر است. در حالي که مصرف نهان آب براي هر نفر ، حدود 6000 ليتر و از قرار زير مي‌باشد:

آبياري کشتزارها و تهيه و توليد مواد غذايي: 2600 ليتر

تأمين انرژي: 2400 ليتر

صنايع و معادن: 700 ليتر

امور بازرگاني و خدمات: 34 ليتر

منبع کمياب

در بسياري از کشورها ، آب نوعي منبع استراتژيک محسوب مي‌شود. بسياري از جنگ‌ها از جمله جنگ 6 روزه در خاور ميانه، بر سر به دست آوردن منابع آبي بيشتر صورت گرفت. البته کارشناسان، مشکلات بيشتري را هم پيش بيني مي‌کنند که بدليل رشد جمعيت، آلودگي آب ها و گرم شدن زمين حادث مي‌شود.

آب آشاميدني

آب‌هاي آشاميدني را از چشمه ها ، قنات ها و يا چاه ها استخراج مي‌کنند. بنابراين ، براي توليد بيشتر آب ، مي‌توان چاه‌هاي بيشتري ساخت. باران و دريا هم از ديگر منابع آبي هستند که البته به عنوان آب آشاميدني مناسب نيستند. اين گونه آب‌ها را بايد تصفيه نمود. روش هاي معروف تصفيه آب ، تقطير و جوشاندن مي‌باشند.

آب ، فرهنگ و مذهب

در بيشتر اديان از جمله اسلام، مسيحيت و يهوديت، آب ماده پاک‌کننده محسوب مي‌شود. براي مثال، در مسيحيت غسل تعميد را در کليسا با آب انجام مي‌دهند.

در بسياري اديان همچون اسلام نوعي مراسم عبادي وجود دارد که در آن ، مرده را با آب پاک شستشو مي‌دهند (غسل). در دين اسلام هم تنها پس از وضو گرفتن (شستن بخش‌هايي از بدن با آب پاک) مي توان فريضه نماز را بجا آورد.

در مذهب شينتو (مذهب ژاپني) در تمام مراسم عبادي از آب براي پاکيزه ساختن بدن فرد يا مکان خاصي استفاده مي‌شود.

شناخت محيط رشد:آب

چه کساني بهاي تميز کردن آب را خواهند پرداخت؟



زباله هاي انباشته شده

فاضلابها تعادل حيات در اب درياها را
به هم مي زنند . حتي بعد از تصفيه
کردن فاضلابها آب بدست آمده
مي تواند حاوي مواد
شيميايي مسموم باشد.



تاريخچه

در نوامبر سال 1986 بر اثر ريزش موادي شامل جيوه و انواع مواد آلي سمي مانند آفت کشها در رودخانه راين ، تمام آبزيان از شهر بال سوئس تا ساحل هلند کشته شدند. در سالهاي اخير با غرق شدن تانکرهاي بزرگ نفتي اقيانوس پيما يا به گل نشستن آنها آسيبهايي به حيات دريايي وارد آمد.

در سال 1983 بر اثر 11000 واقعه آلوده کننده در حدود 120 ميليون ليتر مواد آلوده کننده در آبهاي ايالات متحده تخليه شده است.

تعريف آلودگي آب

در سال 1969 براي آلودگي آب تعريفي ارائه داد: آلودگي آب عبارت است از افزايش مقدرا هر معرف اعم از شيميايي ، فيزيکي يا بيولوژيکي که موجب تغيير خواص و نقش اساسي آن در مصارف ويژه‌اش شود.

عوامل آلوده کننده آب

آب يکي از مهمترين و بنيادي‌ترين عامل حيات موجودات زنده است از اين نظر جلوگيري از آلودگي آب نيز به همان نسبت مهم و مورد توجه مي‌باشد عوامل آلوده کننده آب بسيار گوناگون‌اند و مي‌توانند هم منابع آبهاي زيرزميني و هم آبهاي سطحي را آلوده کنند.









عوامل آلوده کننده آبهاي زيرزميني :

کانيهاي موجود در معادن سطحي که در اثر تغيير و تبديل به عامل آلوده کننده مبدل مي‌شود. مثلا آب جاري سطحي ( حاصل از باران و …) هنگام عبور از معادن زغال سنگ ، دي‌سولفيد آهن « II» ( پيريت ) همراه با زغال سنگ را در خود حل کرده و سپس در اثر واکنش ، هوا آنرا به اسيد سولفوريک تبديل مي‌کند. اسيد حاصل ضمن عبور از لايه‌هاي مختلف مخازن زيرزميني ، موجب آلوده شده آن مي‌شود.

جمع شدن فاضلابهاي شهري بويژه اگر در يک حوزه آهکي و يا شني وارد شوند از آن که در معرض باکتريها قرار گيرند و تجزيه شوند، مستقيما و براحتي به مخازن زيرزميني نفوذ پيدا کرده و موجب آلوده شدن آنها مي‌شود.

ضايعات راديواکتيوي : يکي از عوامل آلوده کننده مهم منابع آبي زيرزميني است که امروزه يکي از راههاي رفع آنها که در حقيقت مشکل بزرگي براي صاحبان تکنولوژي هسته‌اي نيز به شمار مي‌رود دفن آنها در زير زمين است علاوه بر دفن ضايعات راديواکتيو در زير زمين ، همه انفجار هاي هسته‌اي زير زميني نيز موجب آلوده شدن آبهاي زير زميني مي‌شود.



عوامل آلوده کننده آبهاي سطحي:

آلوده کننده‌هاي صنعتي:
بسياري از ضايعات صنعتي به آبزيان زيانهاي جدي مي‌رسانند. اين ضايعات براي خنثي شدن مقدار زيادي از اکسيژن محلول در آب را به مصرف رسانيده و موجب کاهش اکسيژن مورد نياز براي آبزيان مي‌شود و تهديد به مرگ مي‌کنند. از طرف ديگر بسياري از خود اين ضايعات سمي بوده و موجب مسموميت آبزيان مي‌شوند مانند فلزات سنگين ، جيوه ، سرب ، مس و غيره.

وارد شدن ترکيبات فسفردار و نيتروژن‌دار در آب موجب رشد جلبک‌هائي مي‌شود که ضمن ايجاد بو و مزه غير طبيعي آب ، اکسيژن آب را مصرف کرده و باعث کاهش ميزان آن و بروز صدمات و تلفات آبزيان مي‌شود.










فاضلاب خانگي :
کليه پاک کننده‌ها که وارد آبهاي سطحي مي‌شوند ترکيباتي را در آبها وارد مي‌کنند که اگر خنثي نشوند و يا توسط ميکرو اورگانيسم‌ها تجزيه و تخريب نشوند بصورت سمي مهلک زيان بسياري براي آبزيان ببار مي‌آورند.

حشره کشها ، سموم دفع آفات نباتي و کودهاي شيميايي:
که از ضروريات توسعه کشاورزي است نا خواسته موجب آلودگي آبهاي سطحي مي‌شوند. مانند ددت DDT را نام برد.

چشم انداز الودگي آب

ذخاير آبهاي ما در آينده چگونه خواهد بود؟

آب آلوده شده براي %75 مردم جهان در کشورهاي رو به توسعه مسئله بسيار جديتري است.

%80 بيماريهاي جهان ناشي از آبهاي آلوده شده است. در مقابل درصد بالاي بيماري چه کنترلهايي انجام شده است؟

آيا تلاشي که براي بهبود کيفيت آب انجام شده کافي مي‌باشد؟

آينده ذخاير آبها با اين روند پيشرفت و تکنولوژي روز چگونه خواهد بود؟



منابع تامين آب

تامين و توزيع آب در کشورهاي در حال توسعه ، مسائل مهمي را بوجود آورده است و دولتها را واداشته است تا مبالغ عظيمي پول در راه تامين آن سرمايه‌ گذاري نمايند. اين موضوع بخصوص در کشورهايي که داراي نقاط لم‌يزرع و نيمه‌خشک هستند، حالت جدي‌تر به خود گرفته است. در کشورهايي مثل ايران که تقسيم آب بعلت شکل خاص سرزمينهاي آن به‌صورت غير يکنواخت توزيع گرديده است، بايد سعي شود با اتخاذ بهترين و مدرن‌ترين روشهاي علمي و فني آبهاي موجود را طبق قوانين عادلانه اي در دسترس عموم قرار داد.

نکات مهم در تهيه آب شرب

در انتخاب منبع آب براي تهيه آب مشروب در اجتماعات بزرگ ، به چهار اصل مهم زير بايد توجه کافي مبذول داشت:

در درجه اول ، بايد آبي را مورد استفاده قرار داد که براي رسيدن به محل تصفيه و توزيع به پمپاژ احتياج نداشته باشد، بلکه با نيروي ثقل خود حرکت نموده ، علاوه بر آن به هيچگونه تصفيه‌اي (غير از ضد عفوني کردن) نياز نداشته و بدون دخل و تصرف در کيفيت آن ، بتواند بدست مصرف کننده برسد.

در درجه دوم ، از آبهايي که به تصفيه احتياج ندارند، ولي براي رسيدن به محل توزيع بايد پمپاژ شوند، مي‌توان در تامين آب مشروب استفاده کرد.

در درجه سوم ، براي آب مشروب مي‌توان آبهايي را که به نوعي تصفيه ساده احتياج داشته ، ولي با نيروي وزن به محل تصفيه و توزيع مي‌رسند، استفاده نمود.

بالاخره در آخرين مرحله ، آبهايي را مي‌توان براي تهيه آب آشاميدني مورد استفاده قرار داد که در محل نبوده ، بايد از طريق پمپاژ و يا هر وسيله ديگر از نقاط دور دست به مرکز تصفيه و توزيع منتقل نمود. تهيه آب مشروب از اينگونه منابع ، بسيار گران و پُرهزينه است.

مهمترين منابع آب در دنيا

آبهاي زيرزميني (چاه ، چشمه ، قنات)

آبهاي جوي (باران ، برف)

آبهاي سطحي (رودخانه ، درياچه ، دريا ، اقيانوس)

آب باران

اصولا انتظار مي‌رود که آب باران کاملا خالص باشد، ولي به علت تماس آن با گرد و خاک ، ذرات معلق گازهاي مخلوط در هوا ، مقادير قابل توجهي از آنها را در خود حل و به زمين مي‌آورد. گازهايي چون اکسيژن ، و ازت نيز در آب باران موجود خواهد بود که حلاليت هر يک از آنها در آب باران ، علاوه بر ساختمان شيميايي‌شان به فشار جزئي آنها در اتمسفر مربوط مي‌شود. علاوه بر گازهاي فوق ، در آب باران مقاديري ، ، ، وجود دارد.

انحلال اين مواد در آب باران علاوه بر نامطلوب کردن آن از نظر بهداشت براي بسياري از وسايل خانگي و فلزي خطرناک است. و عمدتا از طريق سوخت منازل و کارخانجات ( بويژه زغال سنگ ) داخل اتمسفر مي‌شود، در حاليکه اکسيدهاي ازت از طريق سوخت وسايل نقليه و رعد و برق (تجزيه و ترکيب آن با ) توليد مي‌شود و پراکسي الکوکسيل نيترات نيز از ترکيب اکسيد ازت با منوکسيد کربن و هيدروکربورهاي سوخته حاصل مي‌شود. در آب باران ، چون يد (131) و سديم (24) نيز گاهي ديده شده است.

علاوه بر مواد ذکر شده در بالا ، بايد ميکروارگانيسمها را که باران در حين نزول خود به زمين با خود همراه مي‌آورد اشاره کنيم. در نقاطي که استفاده از آبهاي سطحي ، يا زيرزميني با اشکالاتي مواجه باشد، بکار بردن آب باران به عنوان منبع آب آشاميدني توصيه شده است، کما اينکه در سال 1903 در حدود يک چهارم سکنه ايتاليا از آب باراني که در منابع مخصوص ذخيره مي‌نمودند، به عنوان آب آشاميدني استفاده مي‌کردند و شايد هنوز هم در آفريقا ، آسياي جنوب شرقي ، جاهايي وجود دارد که آب باران تنها منبع آب آشاميدني آنهاست.

در ايران قديم نيز در مهمانسراهاي بين راه ، از آب باران ذخيره شده براي تامين آب مشروب مسافران استفاده مي‌نمودند.

آب رودخانه‌ها

رودخانه‌ها از زمانهاي قديم يکي از مهمترين منابع تامين آب اجتماعات بشري بوده است. رودخانه‌ها از اين نظر باز همچنان اهميت خود را حفظ کرده‌اند، بطوريکه هم اکنون در آمريکا و آلمان به ترتيب 80 درصد و 50 درصد از آب آشاميدني مردم از رودخانه‌ها تامين مي‌شود. ياد آور مي‌شود ضمن استفاده از آب رودخانه‌ها بايد به مساله تصفيه و ضد عفوني کردن آنها توجه کافي داشت.


مختلفي براي کم کردن تعداد اينگونه ميکروبهاي احتمالي استفاده مي شود.

چگونه اين آب ها توليد مي شود؟
اساسا"سه نوع آب بطري اي وجود دارد :

آب معدني طبيعي: اين نوع آب بايد از يک منبع زيرزميني و محفوظ از هر گونه آلودگي بوده و توسط مقامات مسئول ثبت شده باشد، استانداردهاي مختلف ميکروب شناسي را دارا باشد، به طور مداوم تست شود، هيچگونه عمل ديگري بجز تصفيه با دي اکسيد کربن يا تصفيه عادي رويش انجام نشود و در همان منبع آب مربوطه داخل بطري ريخته شود. بعلاوه اين آب بايد داراي ترکيبات خاص شيميايي باشد. آب هاي معدني طبيعي در مقايسه با انواع ديگر آب هاي بطري اي داراي بهترين کيفيت هستند.

آب چشمه: از يک منبع زير زميني مشخص مي آيد. اين آب نيز بايد در همان محل داخل بطري ريخته شده و با استانداردهاي شيميايي و ميکروب شناسي سازگار باشد. تنها عملي که مي تواند روي اين آب انجام شود تصفيه با دي اکسيد کربن يا تصفيه عادي است. لزومي ندارد آب چشمه ترکيبات شيميايي خاص داشته باشد و يا قبل از اينکه وارد بازار شود توسط مقامات مسئول شناسايي و ثبت شود.

آب آشاميدني (Table Water): به هر آبي که داخل بطري ريخته شده باشد گفته مي شود. ممکن است از هر منبع آبي اي باشد و چه بسا اين منبع زيرزميني هم نباشد. حتي مي تواند از آب هاي معمول لوله کشي بوده و يا از منبع اصلي توسط تانکر به کارخانه پر کننده بطري فرستاده شود. ممکن است روي اين آب اعمالي از قبيل تغيير ترکيبات شيميايي يا کاهش تعداد ميکروب ها، انجام دهند. حتي برخي از کارخانه ها به منظور اينکه طعم اين آب شبيه آب چشمه معدني شود، نمک معدني به آن اضافه مي کنند.

نحوه در بطري ريختن
آب معدني طبيعي و آب چشمه مستقيما" از منبع آبي مربوطه توسط لوله هاي فولادي ضد زنگ به کارخانه پر کننده بطري هدايت مي شوند. در آنجا از ماشين آلات مخصوصي جهت پر کردن بطري ها استفاده مي شود. در مراحل بعدي درب بطري ها را بسته و روي آنها بر چسب مي چسبانند و در انتها آنها را در جعبه ها يا کيسه هاي پلا ستيکي فشرده بسته بندي کرده و براي ارائه به بازار مي فرستند.

بطري ها مي توانند از جنس شيشه يا نوعي پلاستيک خاص که که تاثيري بر رنگ و بوي آب ندارد، باشند. بطري و درپوش آن حتما بايد استريل شود. کل مراحل در بطري ريختن آب بايد مطابق با استانداردهاي رده بالاي بهداشتي انجام شود و شامل کليه اقدامات لازم براي حفظ آب از هر گونه آلودگي باشد. تست کيفيت نيز در کليه مراحل به طور مداوم انجام مي شود.

آب هاي آشاميدني از طريق لوله و يا بوسيله تانکر به کارخانه پر کننده بطري مي رسد. در کارخانه ممکن است چند نوع آب را با هم مخلوط کرده و اعمال متفاوتي از قبيل تصفيه عادي، تصفيه ازني، تابش اشعه UV ، تصفيه اسمزي و جدا سازي روي آن انجام داده و سپس به طريق مشابه آب هاي معدني و چشمه آب را داخل بطري ها بريزند..

آيا ممکن است آب داخل بطري مضر باشد ؟
کليه کارخانه هاي توليد کننده اين محصولات زير نظر سازمانهاي بهداشتي کشورها مشغول به فعاليت هستند و آيين نامه هاي مخصوصي را هنگام توليد رعايت مي کنند. لذا جز در مواردي که موارد مذکور را رعايت نکنند نگراني براي استفاده از بطري هاي آب آشاميدني وجود ندارد. فراموشي نکنيم که عدم رعايت موارد بهداشتي در توليد هر محصول غذايي مي تواند رخ دهد.

پروسه توليد آب معدني

آب معدني و آب شرب بعنوان يکي از نيازهاي اساسي روزمره انسان و استمرار حيات ميباشد . ميزان نياز روزمره هر فرد ? تا ? ليتر ميباشد که بستگي به شرايط آب و هوايي و سن و سال دارد .

آب اين ماده حياتي و با اهميت در دنيا نقش بسيار مهمي را درشکل گيري تمدنها و استمرار آنها داشته است مروري بر سوابق تمدنهايي که در طول تاريخ شکل گرفته اند و شکوفا شده اند نشانگر اين واقعيت است که وجود آب و امکان دسترسي به آن يکي از کليدي ترين عوامل فراگيري و استمرار آنها بوده است .
افزايش تقاضا براي آب و اوجگيري رقابت بين مصرف کنندگان مختلف موجب شده انسان براي ايجاد موازنه وتعادل بين توزيع نيازها و منابع آب موجود مستقيما در وضعيت طبيعي رودخانه ها دخالت کند و با ايجاد تاسيسات گوناگون ذخيره و توزيع آب شرايط طبيعي را به منظور تامين نيازهاي خود تغيير دهد .
آب معدني و آب شرب بعنوان يکي از نيازهاي اساسي روزمره انسان و استمرار حيات ميباشد . ميزان نياز روزمره هر فرد ? تا ? ليتر ميباشد که بستگي به شرايط آب و هوايي و سن و سال دارد . استفاده از آب آشاميدني سالم و گوارا يکي از مهمترين فاکتورهاي مصرف آب ميباشد که از ساليان بسيار دور به آن توجه شده است .
منشا حدود ??? از بيماريهاي انسان عدم دسترسي به آب سالم است . ??? از مردم جهان سوم از امکانات آب براي مصارف بهداشتي محرومند بنابر اين زمان اين تصور نادرست که آب سالم به هر ميزان که مورد نياز باشد به وفور در دسترس است ديگر سپري شده است واقعيت آن است که آب سالم و گوارا کمياب و گرانبها ميباشد آلودگيها با ايجاد تغييرات نامطلوب در خواص فيزيکي ، شيميايي و بيولوژيکي کيفيت آب را تنزل ميدهند و در مراحلي آب را از حيطه انتقاع ساقط مينمايند .
برخي از آلودگي ها زوال پذيرند و به آساني تجزيه و يا تقليل داده ميشوند نظير مواد زائد کشاورزي و حيواني و فاضلابهاي انساني بعضي از آلاينده ها نيز انحطاط ناپذيرند مانند جيوه و سرب و برخي از ترکيبات پلاستيکها که از افزايش آنها در آب بايد جدا جلوگيري شود .
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1077 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 95

حجم فایل:273 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: