پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ

دسته بندي : کارآفرینی » دام و طیور
پروژه کارآفريني پرورش شتر مرغ در 41 صفحه ورد قابل ويرايش


پيشگفتار

با تحولات‌ سريع‌ و شتابان‌ محيط‌ بين‌المللي‌ و گذر از جامعه‌ صنعتي‌ به‌ جامعه‌ اطلاعاتي‌ و مواجة ‌اقتصادهاي‌ ملي‌ با اقتصاد جهاني‌ و مطرح‌ شدن‌ پديده‌هايي‌ همانند «جهاني‌ شدن‌ اقتصاد» و «فن‌آوري‌اطلاعات‌» ، مباحث‌ اساسي‌ درخصوص‌ راهكارهاي‌ مختلف‌ براي‌ تسريع‌ فرآيند رشد و توسعة‌ پايدار و رفاه‌اقتصادي‌ مطرح‌ مي‌گردد. يكي‌ از اين‌ مباحث‌ جديد، نقش‌ كارآفرينان‌ در اين‌ فرايند مي‌باشد. كارآفريني‌ ازمفاهيم‌ جديدي‌ است‌ كه‌ حداقل‌ در محدودة‌ علم‌ اقتصاد ، مديريت‌، جامعه‌شناسي‌ و روان‌شناسي‌ و سايرمقوله‌هاي‌ مرتبط‌ با اين‌ موضوع‌ قدمتي‌ بسيار كوتاه‌ داشته‌ و از مفاهيم‌ رو به‌ گسترش‌ مي‌باشد. به‌ دليل‌ آنكه ‌معناي‌ تحت‌الفظي‌ «كارآفريني‌» نمي‌تواند عمق‌ محتوي‌ و مفهوم‌ اين‌ واژه‌ را مشخص‌ نمايد و براي‌ جلوگيري‌ ازفهم‌ نادرست‌ اين‌ موضوع‌ يا واژه‌ با ساير واژه‌ها و براي‌ رسيدن‌ به‌ فهم‌ و فرهنگ‌ مشترك‌ از آن‌، معرفي‌ وشناساندن‌ اين‌ واژه‌ بسيار مهم‌ مي‌نمايد . اين‌ كه‌ كارآفريني‌ چيست‌؟ كارآفرين‌ كيست‌؟ فرآيند كارآفريني‌ چگونه‌است‌؟ نقش‌ و تاثير كارآفريني‌ و كارآفرينان‌ در ابعاد توسعه‌ و رشد اقتصادي‌ و متغيرهاي‌ كلان‌ اقتصادي‌ هماننداشتغال‌ چيست‌؟ نقش‌ آموزش‌ و تجربه‌ در رشد كارآفريني‌ چه‌ ميزان‌ است‌؟ سوالهايي‌ هستند كه‌ بايد براي‌ رسيدن‌به‌ اين‌ فرهنگ‌ مشترك‌ به‌ وضوح‌ و مبسوط‌ پاسخ‌ داده‌ شود. به‌طور كلي‌ «كارآفريني‌» از ابتداي‌ خلقت‌ بشر و همراه‌ با او در تمام‌ شئون‌ زندگي‌ حضور داشته‌ و مبناي‌تحولات‌ و پيشرفتهاي‌ بشري‌ بوده‌ است‌. ليكن‌ تعاريف‌ زياد و متنوعي‌ از آن‌ در سير تاريخي‌ و روند تكامل‌موضوع‌ بيان‌ شده‌ است‌، كه‌ برخي‌ از اين‌ تعاريف‌ ارائه‌ مي‌گردد:

ـ كارآفرين‌ كسي‌ است‌ كه‌ متعهد مي‌شود مخاطره‌هاي‌ يك‌ فعاليت‌ اقتصادي‌ را سازماندهي‌، اداره‌ و تقبل‌كند ( Webster's New Collegiate Dictionary ).

ـ خريداري‌ نيروي‌ كار و مواد اوليه‌ به‌ بهائي‌ نامعين‌ و به‌ فروش‌ رساندن‌ محصولات‌ به‌ بهائي‌ طبق‌ قرارداد(برنارد دو بليدور ( Bernard F. De Belidar ) اقتصاددان‌ فرانسوي‌ در اوايل‌ قرن‌ هيجدهم‌).

ـ كارآفرين‌ فردي‌ است‌ كه‌ ابزار توليد را به‌ منظور ادغام‌ آنها براي‌ توليد محصولات‌ قابل‌ عرضه‌ به‌ بازار، ارائه‌مي‌كند (ريچارد كانتيلون‌ R. Cantillon در حدود سال‌ 1730).

ـ كارآفرين‌ عاملي‌ است‌ كه‌ تمامي‌ ابزار توليد را تركيب‌ مي‌كند و مسووليت‌ ارزش‌ توليدات‌، بازيافت‌ كل‌سرمايه‌اي‌ را كه‌ بكار مي‌گيرد، ارزش‌ دستمزدها، بهره‌ و اجاره‌اي‌ كه‌ مي‌پردازد و همچنين‌ سود حاصل‌ را برعهده‌ مي‌گيرد (جان‌ باتيست‌ سي‌ ( Jean Baptiste Say ) ، اقتصاددان‌ فرانسوي‌ در سال‌ 1803 ميلادي‌).

ـ كارآفريني‌ پلي‌ است‌ بين‌ جامعه‌ به‌ عنوان‌ يك‌ كل‌، به‌ ويژه‌ جنبه‌هاي‌ غيراقتصادي‌ جامعه‌ و موسسات‌انتفاعي‌ تاسيس‌ شده‌ براي‌ تمتع‌ از مزيت‌هاي‌ اقتصادي‌ و ارضاء آرزوهاي‌ اقتصادي‌ (آرتور كول‌ ( A. Cole )،1946).

ـ كارآفرين‌ فردي‌ است‌ كه‌ تخصص‌ وي‌ تصميم‌گيري‌ عقلائي‌ و منطقي‌ درخصوص‌ ايجاد هماهنگي‌ در منابع‌كمياب‌ مي‌باشد (كاسون‌، 1982).

ـ كارآفريني‌ به‌ عنوان‌ يك‌ تسريع‌كننده‌، جرقة‌ رشد و توسعة‌ اقتصادي‌ را فراهم‌ مي‌آورد (ويلكن‌( Wilken )، 1980)

ـ كارآفرين‌ فردي‌ است‌ كه‌ شركتهاي‌ جديدي‌ را كه‌ سبب‌ ايجاد و رونق‌ شغل‌هاي‌ جديد مي‌شوند، شكل‌مي‌دهند (كه‌ چموف‌ ( B - Kirchhoff )، 1994).



چکيده

اين طرح درنظردارد تعداد 250 قطعه شترمرغ شامل 150 قطعه ماده و 100قطعه نررا درزميني به مساحت 12هزارمترمربع درشهرستان مرودشت ( جاده اسماعيل آباد ) روبروي روستاي چهارطاق پرورش داده كه اولين مزرعة پرورش شترمرغ دراستان فارس مي باشد كه اميد است با همكاري نهادها وسازمانهاي ذيربط دراستان اين طرح هرچه زودتر عملي گردد. همان طور كه ذكرگرديد استان فارس بدليل داشتن آب وهواي معتدل بهترين مكان جهت اجراي اين طرح بوده وچون شترمرغ حيواني است نيمه وحشي وجزء رشته پرندگان است كه ميل زيادي به آزاد زي بودن دارد مي بايست محل نگهداري اين پرنده درفضايي باز وفقط محصور به فنس باشد .كه درقسمت ذيل شرح ساختمانها ومحل نگهداري اين پرنده شرح داده شده است :

الف : زمين وساختمانها:

1- زمين : 12000مترمربع ديواركشي وفنس كشي شده به انضمام 6هكتار جهت كشت علوفه است

2- ساختمان خرپا محصور به فنس ازيك طرف وسه طرف ديواركشي 140مترمربع

3- انبارعلوفه خشك 140مترمربع

4- ساختمان نگهباني وسرويس بهداشتي 100مترمربع

5- آزمايشگاه وبخش تكثير 200مترمربع

6- سالن جوجه : 3 تا 6 ماهه بامحوطه 600مترمربع

7- محوطه سازي 1200مترمربع

8- پن پرنده : 2سري 1500 مترمربع

9- توضيح اينكه محوطه سازي شامل محل تخم گذاري وفضا جهت چراي پرندگان مي باشد 7450مترمربع به ارتفاع سه متركه اين فضا با غذاي مورد نياز پرندگان نظيريونجه وذرت علوفه اي پوشيده مي باشد.



ب : تأسيسات

1- چاه

حفريك حلقه چاه به عمق 80 متر بالوله 3 اينچي ومنبع هوايي 20هزارليتري با پمپ مكش وشناور وتأسيسات جانبي ولوله كشي محوطه وساختمانها

2- برق

جهت اجراي طرح برق رساني نياز به 50 كيلووات برق به انضمام ترانس هوايي وتابلوهاي مربوطه وخازن وروشنايي ساختمانها واطراف محوطه مي باشد.

3- ژنراتور:

جهت مواقع اضطراري نياز به يك دستگاه ژنراتور 50 K-V-A مي باشد .

4- سپتيك تانك جهت فاضلاب ودفع آبهاي زائد نياز به يكعدد سپتيك تانك به حجم 120مترمكعب مي باشد.























مقدمه

درحال حاضر مهمترين مسئله بشرامروزي تأمين غذا ومايحتاج خود مي باشد كه با افزايش بي رويه جمعيت درجهان ونياز به غذاي بيشتر ومقوي تر دانشمندان وكارشناسان درصدد پيداكردن راههاي جديد ، افزايش كمي وكيفي توليدات ومحصولات مي باشند به همين لحاظ ازنظراجتماعي واقتصادي امرتغذيه اهميت زيادي داشته وهركشوري كه درجهت افزايش توليدات غذايي گام بردارد از نظر اقتصادي وحتي سياسي مستقل تربوده واتكايش به ديگركشورها نيز كم مي گردد.

يكي از فعاليتهاي مهم دراين زمينه دامپروري آنهم به شكل صنعتي واستفاده ازآخرين دستاوردهاي علمي وتكنيك هاي اصلاح نژادي و پرورش دامهاوطيور پرتوليد مي باشد . پرورش طيور يكي ازفعاليتها دراين مورد مي باشد كه خوشبختانه كشورما داراي پتانسيل بالايي مي باشد كه پرورش اردك ، غاز ، بوقلمون ، كبك ، قرقاول ، بلدرچين وشترمرغ مشتي ازاين فرواربوده كه اخيراَ نيز پرورش ودرچند نقطه از كشور شامل ، تهران ، اصفهان ، كرمان وشمال مزارع پرورش شترمرغ احداث ومورد بهره برداري قرارگرفته ودولت نيز باتشويق برتوسعة اين طرح درديگر نقاط كشور چترحمايتي خود را دراين راستا پهن نموده كه استان فارس با توجه به شرايط آب وهواي معتدلي كه داراست يك از بهترين مناطق جهت احداث مزرعه شترمرغ مي باشد .

شايان ذكر مي باشد كه با توجه به اسناد يافته شده پرورش شترمرغ از6000 سال پيش درايران دراطراف استخر كه همان مرودشت فعلي مي باشد انجام مي شده .













تاريخچه طرح

اين طرح درشهرستان جهرم روستاي يوسف آباد در تاريخ 1385 پرورش داده با تعداد 250 قطعه شترمرغ شامل 150 قطعه ماده و 100قطعه نررا درزميني به مساحت 12هزارمترمربع با تعداد نيروي انساني 3 نفر و با مديريت جناب آقاي محسن غلامي مي باشد .
بيان مسئله

پرورش شترمرغ از لحاظ اقتصادي اهميت فراواني داشته وبه دليل سودآوربودن روز به روز تعداد علاقمندان به پرورش اين پرنده بيشتر گرديده وتجارت آن به صورت جهاني درآمده است . از جمله دراستراليا كه طي 5 سال گذشته ازصفر به 200ميليون دلار رسيده است وبيشتردرآفريقا نگهداري مي گردند . جوجه هاي شترمرغ دريك سالگي كشتارشده وپوست آنها صادر مي گردد .

درسن يك سالگي شترمرغ 45 كيلوگرم گوشت داشته وبين 15 تا 20 فوت مربع چرم مرغوب كه 3 تا 5 برابر پوست گاو مقاومت وقيمت داشته توليد مي كند . همچنين پرهاي اين پرنده بسيارارزشمند بوده كه براي تزيين لباس استفاده مي شود وگوشت آن اخيراَ به عنوان يك منبع جديد تأمين پروتئين حيواني مورد نياز انسان استفاده مي شود . طول عمر شترمرغ 35 تا 50 سال مي باشد ودرحالت طبيعي 30 تا 50 عدد تخم مرغ وبعضاَ تا 100 عدد تخم مي گذارد .

اين پرنده دربرابر ناملايمات طبيعي ودرمقابل كمبود آب وغذا بسيار مقاوم بوده وشبيه به شتر مي باشد ولي از نظرظاهري شبيه به پرندگان مي باشد . درزمان دويدن گامهايش به 5 مترمي رسد . شترمرغ چراكنندة خوبي است وبيشترترجيح مي دهد درمراتع گردش كند وچريدن درمراتع را به انبوه خوراك جمع شده دريك محل ترجيح مي دهد . شترمرغ در2 سالگي بالغ مي گردد وشروع به تخم گذاري مي نمايد وتا 40 سال قادراست تخمگذاري كند . شترمرغ نر درسن 5/2 سالگي بالغ مي شود وفصل تخمگذاري آنها معمولاَ از اوائل فروردين تا اوائل بهمن ماه مي باشد .





روش تحقيق

اين تحقيق با مراجعه به واحد هاي پرورش شتر مرغ و تجربه کاري موسس طرح با جمع آوري اطلاعاتي از اينترنت و طبق نياز مردم به اين محصول و اهميت گوشت شترمرغ به دليل پايين بودن ميزان كلسترول آن و آشنايي با محصول سئوالاتي از مردم و با بررسي به توجيه اقتصادي اين طرح و نتيجه گيري از کار تنظيم و جمع آوري کرده ام .



فرضيه تحقيق

تا زماني که توليد کنندگان و پرورش دهندگان به بررسي اين مشکل نپردازند و آنها را حل نکنند، پرورش و فروش شترمرغ از نظر اقتصادي دچار مشکل خواهد بود. اما چرا اين چنين است؟

عوامل مهم متعددي در فرآيند اقتصادي شترمرغ دخالت دارند.

تبديل اين صنعت از يک صنعت پوست ساز به يک صنعت پول ساز
بازه گسترده واريانس موجود در وزن و کيفيت عضلات هر قطعه
جداول صنعت گوشت اطلاعات ضد و نقيضي را ارائه مي دهند
تنوع و گوناگوني در صنعت گوشت
تنوع و گوناگوني در ميزان درآمد و عايدي هر قطعه پرنده







بازاريابي و تبليغات

امروزه جامعه بشري بيش از هر زمان ديگري با کمبود منابع و نيازهاي متنوع مواجه شده است، لذا شناخت فرصتها و استفاده بهينه از منابع محدود به منظور برآوردن نيازها، اهميت بسزايي يافته است. لازمه تحقق چنين هدفي شناخت علايق مشتري، درك تحولات بازار و برنامه‌ريزي صحيح است.

سازمان مديريت صنعتي به پشتوانه انجام پروژه‌هاي متعدد تحقيقاتي، مشاوره‌اي و آموزشي، شناخت واقع‌بينانه‌اي از مسائل و نيازهاي مديريت كشور به دست آورده و مي‌كوشد اين دستاوردها را در خدمت توسعه اقتصادي كشور قرار دهد. بر اين اساس بخش جديدي از اين شماره تحت عنوان «كلينيك بازاريابي و تبليغات» به مجله تدبير اضافه شده است. اين بخش در نظر دارد، اخبار، اطلاعات و مطالب مفيد و كاربردي در زمينه بازاريابي و تبليغات را در اختيار علاقه‌مندان و خوانندگان گرامي قرار دهد.كلينيك بازاريابي و تبليغات همه متخصصان و علاقه‌مندان حوزه بازاريابي را به همكاري دعوت مي‌كند. اميد است شما نيز با پيشنهادات سازنده خود، و همچنين ارسال تجربيات، اطلاعات و مطالب مرتبط، اين كلينيك را در جهت هرچه پربارتر و غني‌تر شدن ياري دهيد. تحقيقات بازاريابي در شرايطي كه توليد و عرضه كالا و خدمات به عنوان مبنا و ميزاني براي سنجش توسعه‌يافتگي اقتصادي كشورها قلمداد مي‌شود، عنصري نقش حياتي دارد كه پايداري اين روند را تضمين كند. اين عنصر بدون شك مصرف‌كننده است كه حق انتخاب دارد. لذا گزينه‌هايي كه براي انتخاب در پيش روي اوست و براساس آنها يكي را بر ديگري مقدم مي‌دارد بسيار اساسي و تعيين كننده است. بايد اين موارد را شناخت، تحليل كرد و توليد را برپايه آنها بنياد نهاد.

بازاريابي محصولات و خدمات، عامل ماندگاري و بالندگي مؤسسات و بنگاه‌هاي اقتصادي است، بدين جهت اين امر از اهميتي ويژه برخوردار بوده و در چرخه توليد تا مصرف نقطه‌اي كليدي تلقي مي‌شود. حال اگر اين فرايند با پشتوانه تحقيقات بازار همراه شود كه خود مي‌تواند بخشي از علم بازاريابي باشد. قطعاً اثربخشي بيشتري خواهد داشت.«راسبي گازير» معتقد است در بازاريابي، اطلاعات صرفاً به عنوان مبنايي براي اتخاذ تصميمات بهتر نيست. بلكه يك دارايي ارزشمند است كه از نظر استراتژيك مي‌تواند مزاياي رقابتي به بار آورد.

تحقيقات بازاريابي چيست ؟ تحقيق عبارت است از بررسي كامل موضوع به گونه‌اي منظم و منسجم و بر اساس روشهاي عيني، به منظور كسب اطلاعات يا كشف اصول وابسته به آن. با توجه به اين تعريف، تحقيقات بازاريابي عبارت است از روش عيني، منظم و منسجم كه از طريق آن اطلاعات لازم و مناسب براي تصميم‌گيري مدير بازاريابي فراهم مي‌آيد.
حوزه كاربرد تحقيقات بازاريابي: يكي از مواردي كه موجبات تصميمات سازنده و درست مديران بازاريابي را فراهم مي‌آورد تحقيقات بازاريابي است. بهره‌برداريهاي مختلفي از تحقيقات بازاريابي به عمل مي‌آيد كه از جمله اين موارد عبارتند از:

* تحقيقات بازاريابي نخستين گام در راه شناختن خريداران است و در نتيجه زيربناي مديريت سازمانهايي است كه برنامه كار خود را با توجه به نيازها و خواسته‌هاي مشتريان تنظيم مي‌كند؛
* از تحقيقات بازاريابي در تعيين سياستهاي بازاريابي استفاده مي‌شود و به اين ترتيب از عوامل قابل كنترل و خارج از كنترل بازار به بهترين صورت استفاده مي‌شود؛

* تحقيقات بازاريابي با كشف بازارهاي جديد، موارد استفاده از محصولات و خدمات پيشين را گسترش مي دهد؛* تحقيقات بازاريابي باعث حذف تصميماتي مي‌شود كه بر اطلاعات نادرست و يا حدسيات استوار است و از آنجا كه معمولاً پس از تصميم‌گيريهاي مهم تجاري، امكان بازگشت وجود ندارد، از سرمايه‌گذاريهاي سنگين در بخشهاي غير ضروري جلوگيري مي‌شود؛

* تحقيقات بازاريابي موجب كاهش هزينه‌ها مي‌شود؛

* تحقيقات بازاريابي تاثير فعاليتهاي تبليغاتي را زياد كرده، موجب افزايش فروش مي‌شود.
نقش تحقيقات بازاريابي برقراري پيوند بين مشتري يا مصرف‌كننده و سازمان از طريق اطلاعات است.
دسته بندی: کارآفرینی » دام و طیور

تعداد مشاهده: 1409 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:318 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: