پروژه كارآفريني كارخانه توليد كنسانتره ميوه

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع غذایی
پروژه كارآفريني كارخانه توليد كنسانتره ميوه در 33 صفحه ورد قابل ويرايش

سوابق طرح:

استان اردبيل در شمال فلات ايران با مساحتي بالغ بر 4/17951 كيلومتر مربع (كه 09/1 درصد مساحت كل كشور را تشكيل مي‌دهد) قرار گرفته و رود ارس حدود شمالي آن را با جمهوري آذربايجان تشكيل مي‌دهد. محور اردبيل ـ آستارا، از طريق گردنه حيران مهمترين خط ارتباطي اين استان با مركز كشور مي‌باشد كه شهرستانهاي استان را از طريق رشت و قزوين با تهران مرتبط مي‌سازد. براساس آخرين تقسيمات كشوري (گزارش اقتصادي ـ اجتماعي استان اردبيل 1382) اين استان به مركزيت شهر اردبيل داراي 9 شهرستان، 20 شهر، 25 بخش، 66 دهستان و 1855 آبادي مي‌باشد. شهرستانهاي اين استان شامل اردبيل، بيله سوار، پارس آباد، خلخال، مغان، مشكين‌شهر، كوثر و نمين مي‌باشند.

مشكين‌شهر نيز داراي مساحتي برابر با 2/3615 كيلومتر مربع و داراي چهار بخش، سه شهر و دوازده دهستان است. جمعيت اين شهرستان نيز براساس سرشماري سال 1375 حدود 000/164 نفر مي‌باشد. مقايسه گروههاي عمده سني در سال 1375 (به استناد گزارش فوق‌الاشاره) نشان مي‌دهد 5/53 درصد جمعيت استان در گروه سني بين 15 تا 64 سال قرار مي‌گيرد كه در مقايسه با سال 1365 كه اين درصد 6/48 و سال 1355 برابر 9/26 درصد بوده به خوبي اهميت اشتغال‌زايي در اين استان هويدا مي‌گردد.

مشكين‌شهر با 1/14 درصد نرخ بيكاري رتبه دوم را در اين استان داراست.

باغهاي استان اردبيل شامل باغهاي مثمر و غيرمثمر است كه در سال زراعي (82-1381) مجموع سطح زيركشت آن بالغ بر 24888 هكتار بوده و تقريبا تمامي آن به صورت آبي بهره‌برداري مي‌شود.

محصولات عمده زيربخش باغباني استان برحسب ميزان توليد به ترتيب سيب، هلو، انگور، زردآلو، گيلاس، آلبالو، شليل و گردو مي‌باشند. تمام محصولات توليدي به صورت تازه خوري به مصرف نرسيده و ضروري مي‌نمايد، اين محصولات كه از كيفيت مناسبي نيز برخوردارند در صنايع تبديلي استفاده شده تا پس از تبديل به آبميوه و كنستانتره در زمان‌هاي لازم مورد استفاده قرار گيرند.



4ـ موضوع و تشريح طرح:

عبارت است از توليد كنستانتره انواع ميوه و توليد انواع آبميوه طبيعي به ظرفيت 7000 تن در سال اين واحد توليدي فعاليت خود را بر توليد كنستانتره و آبميوه دو محصول عمده منطقه و استان شامل سيب و انگور متمركز نموده است و در مراحل بعدي توليد با توجه به استعداد و توانايي ماشين‌آلات و تجهيزات و خطوط بسته‌بندي با تغييراتي اندك قادر به توليد كنستانتره و آبميوه و ميوه‌جات نظير گلابي، هلو، آلو، زردآلو و … خواهد بود.


كنستانتره سيب

جهت توليد كنستانتره سيب كه علي‌الاصول از ميوه‌هاي درجه 2 و 3 از نظر اندازه انتخاب مي‌گردند. ابتدا ميوه‌هاي تهيه شده (مخصوص صنايع تبديلي) جمع‌آوري گرديده و در استخرهاي بزرگي به نام سيلو ذخيره مي‌شود كه ظرفيت اين سيلوها بايستي متناسب با ظرفيت توليد باشد. سپس ميوه‌ها ضمن شستشو به داخل سالن هدايت شده و پس از عبور از روي ميز سورت (sorting) و جداسازي ميوه‌هاي خراب و برگ و خاشاك و ... توسط چند نفر كارگر وارد دستگاه خردكن (crasher) مي‌شود.

ميوه خرد شده توسط يك دستگاه پمپ به داخل مخازن هدايت مي‌شود. به منظور افزايش راندمان آبگيري به داخل مخازن آنزيم‌هاي مختلفي اضافه مي‌گردد و ميوه از اين پس وارد پروسه آبگيري مي‌شود. آبگيري توسط دستگاههاي پرسي انجام مي‌شود كه اين پرس‌ها داراي انواع مختلفي بوده من جمله پرس تسمه‌اي (belt press) پرس پنوماتيكي مي‌باشد.

از مزاياي مهم اين دستگاه، بسته بودن محيط عمل و در نتيجه عدم آلودگي محصول و محيط و همچنين داراي بالاترين بازده از نظر استحصال آب موجود در مش ميوه مي‌باشد.

كنستانتره توليدي در مخازن بزرگي از جنس استنلس استيل و در سردخانه ذخيره شده و به تدريج و در صورت نياز به دو صورت معمولي و اسپتيك بسته‌بندي مي‌گردد و قابليت صدور به ساير كشورها و يا انتقال به واحدهاي توليد آبميوه را پيدا مي‌كند. بريكس كنستانتره توليدي بدين شرح به حدود عدد 70 مي‌رسد. براي توليد آبميوه نيز در صورت افزودن آب و شكر و ساير افزودني‌هاي مجاز به كنستانتره و انتقال به خطوط بسته‌بندي شرايط توليد آبميوه فراهم مي‌گردد.



كنستانتره انگور:

خطوط توليد كنستانتره انگور خيلي شبيه به توليد كنستانتره سيب بوده با اين تفاوت كه در مرحله شستشو عمليات مربوط به خوشه‌گيري بايستي انجام پذيرد و در مرحله تغليط از دستگاه اوپراتور استفاده مي‌شود.

به منظور توليد آبميوه از كنستانتره علاوه بر استفاده از مواد افزودني طي چند مرحله عمليات فيلتراسيون، شفاف‌سازي آبميوه انجام پذيرفته و سپس به خطوط بسته‌بندي منتقل مي‌شوند. آبميوه‌ها در بسته‌هاي 200 گرمي (ميلي‌ليتر) و در نوع دي‌پك بسته‌بندي و عرضه مي‌گردند.

*(دياگرام خطوط توليد كنستانتره سيب و انگور به منظور بيشتر روشن شدن موضوع به پيوست مي‌باشد)

ماشين‌آلات و تجهيزات مورد نياز وارداتي براي توليدات اين واحد به شرح زير مي‌باشند.

1ـ خطوط توليد كنستانتره، آماده‌سازي و فرمولاسيون و بازسازي كنستانتره (توليد آبميوه) از شركت ماشين‌سازي فنكو (Fenco) ساخت كشور ايتاليا انتخاب گرديده است.

2ـ خطوط استريليزاسيون، آماده‌سازي براي پركن و بسته‌بندي. ساخت داخل كشور ايران مي‌باشد.

3ـ ماشين‌آلات پركن، بسته‌بندي، پاكت‌سازي براي بسته‌بندي دوي پك از شركت بوسار (Bossar) اسپانيا تهيه خواهد گرديد.



5ـ مديريت طرح:

مديريت كلان طرح به عهده آقاي محمد درخشان مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت متقاضي مي‌باشد كه نامبرده فارغ‌التحصيل رشته مهندسي برق و قدرت از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز است.

مديريت فني طرح و نظارت بر آن به عهده آقاي مهندس آصف وكيلي است. ايشان فارغ‌التحصيل در رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي با درجه كارشناسي ارشد (فوق ليسانس) از دانشگاه تهران مي‌باشد. تجربيات بسيار زيادي در زمينه صنايع غذايي دارند و از سال 56 به بعد در واحدهاي توليدي نظير كارخانه قند مغان، آب‌ميوه مغانه مسوول آزمايشگاه و مدير كنترل كيفي زمزم نارمك تهران، كارخانجات پنير پاستوريزه دشت مغان، قائم‌مقام مدير مديرعامل و عضو هيات‌مديره شركت بيلاسو (توليدكننده ماالشعير، دوغ گازدار و...)، مدير واحد فرمولاسيون، واحد تحقيق و توسعه، مدير كارخانه و واحد طرح و توسعه شركت بهنوش ايران و در سال 83 مدير پروژه و مشاور مديرعامل شير پاستوريزه پگاه اصفهان اشتغال داشته‌اند.



6ـ وضعيت حقوقي طرح:

الف ـ مشخصات ثبتي محل اجراي طرح:

عبارت است از ششدانگ يك باب تاسيسات كارخانه كنستانتره ميوه، آب‌ميوه‌ داراي پلاك ثبتي يكصد و دو فرعي مفروز از سي و دو اصلي واقع در قريه عاليجاه بخش سيزده اردبيل به مساحت بيست هزار و پانصد متر مربع داراي يك جلد دفترچه مالكيت به شماره چابي 81608133/ الف و شماره ثبت 22029 دفتر 79 و صفحه 191 مي‌باشد كه در تاريخ 19/7/84 در دفتر اسناد رسمي شماره 45 مشكين‌شهر به نام شركت كشت و صنعت در سبلان منتقل و ثبت گرديده است.

لازم به ذكر است در زمان ارايه درخواست متقاضي به بانك عرصه مذكور داراي بنچاق به شماره 2466 و تاريخ 3/5/83 از دفترخانه شماره 45 مشكين‌شهر و به صورت مشاعي بوده كه هم اينك تبديل به ششدانگ با مشخصات فوق‌الاشاره گرديده است.






د- شرايط خاص

1- شركت متقاضي نبايستي هيچگونه بدهي سر رسيد گذشته و معوقه مستقيم و غير مستقيم به بانك كشاورزي داشته باشد.

2- اصلاح پروانه تاسيس وزارت صنايع براي محصولات پيش بيني شده قبل از انعقاد قرارداد انجام پذيرد.

3- ارائه مجوز برق با مشخصات فني لازم قبل از انعقاد قرار داد الزامي است .

4- ارائه پروانه بهره برداري از چاه آب قبل از انعقاد قرار داد الزامي بوده و ضمنا بايستي متناسب با آب مصرفي كارخانه باشد.

5- اخذ روزنامه رسمي آگهي تغييرات شماره 13377/32 مورخ 20/4/85 و استعلام از اداره ثبت شركتها قبل از انعقاد قرارداد الزامي است .

6- متقاضي بايستي قبل از انعقاد قرار داد نسبت به ارائه پروانه ساختماني متناسب با استاندارد سازمان صنايع و معادن و جداول مربوطه اين طرح اقدام نمايد.استعلام از اداره ثبت شركتها قبل از انعقاد قرار داد درخصوص مديران و صاحبان امضاي مجاز قراردادها الزامي است.

7- افزايش سرمايه ثبتي شركت قبل از انعقاد قرارداد وفق مقرارت ضروري است .

8- اخذ 5/1 در هزار كارشناس قبل از انعقاد قرار داد الزامي است.

9- استعلام وضعيت مالي اعضاي هئيت مديره .

10- تأمين و جريان هر گونه افزايش قيمتها حين اجراي طرح به عهده متقاضي مي باشد.
نتيجه بررسي و پيشنهاد

طرح حاضربه لحاظ فني موجه و از نظر مالي داراي سود آوري كافي بوده و از نظر بررسي هاي اقتصادي نيز بموجب گزارش اداره كل نظارت بر طرحها و عمليات اعتباري داراي توجيهات لازم مي باشد.

بر اساس محاسبات انجام شده اجراي اين طرح مستلزم سرمايه گذاري جديد ريالي به مبلغ 19241047 هزار ريال و ارزي ( ماشين آلات خارجي ) به مبلغ 284/887/3 يورو مي باشد. مطابق مصوبه مورخ 29/5/85 كار گروه محترم تسهيلات اعطايي و مشاركت بانك پيشنهاد مي گردد مبلغ000/000/12 هزار ريال تسهيلات از محل اعتبارات SME و 000/400/3 يورو از محل اعتبار صندوق ذخيره ارزي بمدت 5 سال و باز پرداخت اقساط سالانه در اختيار متقاضي قرار گيرد. دوران مشاركت مدني براي اين طرح يكسال در نظر گرفته شده است .

نرخ بازده سرمايه گذاري 44/24 درصد نتيجه گيري شده است.

دسته بندی: کارآفرینی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 764 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:70 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: