پروژه کارافرینی مراحل تولید قند کارخانه چناران

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع غذایی
پروژه کارافريني مراحل توليد قند کارخانه چناران در 25 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست

عنوان صفحه


1- مقدمه

2- پيش گفتار

3- بررسي فني

1-3 عيار سنج

2-3 سيلو

3-3 شستشوي چغندر

4-3 آسياب خلال

5-3 پيش گرم کن (مايشه)

6-3 ديفوزيون

7-3 پرشولاژ و اشباه1و2 و دکانتور

8-3 دستگاه تغليظ يا اوابراسيون

9-3 طباخي

10-3 سانتريفوژ

11-3 انرژي حرارتي کارخانه

4- سير و توسعه تاريخي کارخانه در طي گذشت 52 سال از تاسيس آن

5- محصولات فرعي

6- برسي نيروي انساني کارخانه قند

7- تبديل شکر زرد به سفيد

8- قسمت هاي مختلف کارخانه



مقدمه:

اين تحقيق زير نظر استاد گرامي جناب آقاي صمصامي براي درس کار آفريني و پرژه ارائه شده است.

در اين پروژه به مراحل تبديل چغندر به قند در کارخانه قند چناران پرداخته شده و هدف از اين پروژه آشناي با مراحل توليد قند و دستگاه هاي مورد نياز و همچنين نيروي انساني مورد نياز براي کار مي باشد.

با تشکر فراوان از استاد گرامي که راهنمايي هاي لازم جهت ارئه اين پروژه با اين جانب داشتند و همچنين جناب آقاي بني نجار که در شرکت کارخانه قند همکاري هاي لازم براي ارئه پروژه با اين جانب داشتند.


پيشگفتار:

امروزه در شاخه صنايع غذاي قتد به عنوان يکي از محصولات استراتژيک در دنيا شناخته شده است انرژي زياد در مقدار کمي از اين ماده از يک طرف و کاربرد آن در اکثر صنايع نوشابه سازي ، شکلات ، شيريني و ساير محصولات غذاي از طرف ديگر اين ماده را به عنوان يک ماده شاخص در صنايع غذاي در آورده است لزا امروزه بحث هاي مختلفي در مورد اين ماده عنوان مي شود ورود قندهاي مصنوعي از جمله ساکارين و ساير ترکيبات که گاهي تا هزار برابر قند معمولي شريني دارند و گياه چغندر که گياهي پرتوقعي از لحاظ آب است و شديداً نياز به آب دارد ، همه و همه ممکن است درسال هاي آخير تصميمات چشمگيري را در مورد جايگزيني محصولي ديگر بجاي قند عنوان کند و ما در اينجا قصد داريم تا قسمتي از پروسه اين محصول را عنوان کنيم.

ساکارز قندي است که از يک ملکول گلوکز و يک ملکول فرکتوز تشکيل شده است که در نيشکر نيز همين قند مي باشد کارخانه جات نيشکر عموماً نيشکر را تا به دست آوردن شکر زرد آن مي توانند پيش ببرند ولي از آن به بعد تصفيه خانه ها بايد شکر زرد را به شکر سفيد تبديل کنند در چغندر قند موادي وجود دارد که در حين پرسه مانع از تشکيل قند مي شود که اين مواد هر کدام بايد به شکلي از آن جدا شوند و جود پرتئين ها، اسيد آمينه ، پکتين و... همه وهمه مانع از کار مي شود لزا دانشمندان اين مواد را به وسيله تعقيير PH شربت بدست آمده از چغندر ، از جريان خارج مي کنند.

بحث نگهداري چغندر از اهميت خاصي بر خوردار است که در دنياي امروز مي توانند با فرستادن اشعه هاي مختلف به سيلوهاي چغندر مانع از پوسيدگي چغندر شوند در کشور ما وجود فينتيلاتورهاي دمنده هوا به داخل توده چغندر از دير باز مورد ااستفاده قرار گرفته است . افزايش ماندگاري در سيلوها ضايعات بسياري را به همراه دارد چون چغندر تنفس مي کند و مقداري از قند را در خود به حدر مي دهد پس در ابتدا ساخت سيلوهاي صنعتي اولين گام در جهت ميل به يک راندمان خوب در يک کارخانه مي باشد مي دانيم چغندر در 4+ درجه جوانه مي زند و °c3- يخ مي زند باز شدن يخ در چغندر ضايعات زيادي را به همراه دارد لزا دماي سيلو بسته به هواي خارج سيلو متفاوت از 3 درجه تا 1- درجه مي باشد.

3- برسي فني:

مراحل توليد قند:

1-3 عيارسنج: عيار سنجي از قسمت هاي مهم کارخانه قند مي باشد چرا که با اندکي مراقبت نکردن، زيان شامل حال چغندر کار يا کارخانه خواهد شد در کشور ايرا ن مقدار پول چغندر را بر حسب تناژ و عيار آن مي سنجند ولي در کشور آلمان برحسب تناژ،عيار و مواد مفيد چغندر مي سنجند.

چغندر را ابتدا با کاميون بر روي ياسکول وزن مي کنند که به اين وزن ، وزن ناويژه گويند سپس کاميون چغندرها را تخليه مي کند که خاک حاصل گرفته شده و از وزن نا ويژه کسر مي شود که وزن به دست آمده وزن ويژه مي باشد.

طباخي:

1- پخت يک: در اين قسمت شربت در داخل برجک هاي حرارت داده مي شود تا مقداري از آب آن گرفته شود و در اين مرحله شربت حالت کريستالي به خود مي گيرد که به آن پخت گويند سپس اين شربت وارد قسمت سانتريفوژ مي شود که شکر درجه يک را بوجود مي آورد.

2 - پخت دو: پس آب گرفته شده از پخت يک وارد پخت دو شده و پس از سانتريفوژ شدن شکر درجه دو بدست مي آيد که اين شکر به پخت يک مي رود و پس آب آن به پخت سه مي رود.

3- پخت سه: پس آب پخت دو وارد پخت سه مي شود و پس از سانتريفوژ شدن شکر آن وارد پخت دو مي شود و پس آب آن وارد پخت چهار مي شود.

4- پخت چهار: پس آب پخت سه وارد پخت چهار مي شود و پس از سانتريفوژ شده و به شکر بدست آمده مقداري شربت رقيق اضافه مي کنند و به پخت دو فرستاده مي شود واز پس آب سانتريفوژ شده ملاس بدست مي آيد که جهت اضافه کردن يه تفاله چغندر براي استفاده خوراک دام استفاده مي شود و يا اينکه ملاس را در داخل مخازن براي فروش جمع اوري مي کنند.

10-3 سانتريفوژ: دستگاه سانتريفوژ داراي قطر خارجي cm170 و ارتفاع آن تقريبا ًيک متر بوده و قطر داخلي آن cm160 بوده که در هنگام بارداري به cm150 مي رسد که با يک قاشقک اين مقدار قابل تنظيم است اين مخزن گردان توسط يک موتور دالاندر 5 دور که توسط PLC مقدار دور آن تنظيم مي شود به گردش در مي آيد ، سرعت آن به شرح زير افزايش پيدا مي کند.

(دور در دقيقه) 980 – 735 – 490 – 200 – 50

که در اثر نيروي گريز از مرکز مخزن گردان سانتريفوژ مقدار پس آب از آن بيرون مي آيد که براي پخت هاي مختلف شکر استفاده مي شود.

شکر درجه يک به دو مصرف مي رسد.

1- شکر سفيد 2- قند

1- شکر سفيد: پس از خارج شدن از ديفوزيون پخت يک وارد قسمت خشک کن شکر مي شود و پس از خشک کردن و گرفتن رطوبت آن وارد قسمت بسته بند شکرو در کيسه هاي Kg50 بسته بندي مي شود و از انجا به انبار انتقال پيدا مي کند.

2- قند: شکر بدست آمده از پخت يک را به کاربافين (رنگ بر) و خاک فسيل (کمک صافي) اضافه مي کنند و سپس داخل قالب ها قند ريخته مي شود و از انجا به سرد خانه منتقل مي شود و بعد در داخل دستگاه سانتريفوژ قرار مي دهند تامقدار آب ک موجود رد آن بر اثر نيروي گريز از مرکز گرفته شود.

نوع موتور سانتريفوژهاي قند روتور سيم پيچي شده مي باشد که توسظ روئستا تنظيم دور آن آنجام مي گيرد.

قطر خارجي سانتريفوژهاي قند m5/2 و قطر داخلي آن cm170 که شامب 6 رديف قالب و خور قند و در هر رديف 32 قالب که جمعا 192 قالب مي شود مي باشد ودر هر 12 ساعت 23 مرتبه پر و خالي مي شود که در 24 ساعت 64 مرتبه پر و تخليه مي شود.

سانتريفوژهاي قند 4 دور بوده و دور آن به شرح زير مي باشد

(دور در دقيقه) 950 – 480 – 230 – 50





11-3 انرژي حرارتي کارخانه: انرژي حرارتي کارخانه از 5 کوره 2 آلماني به ظفيت 12 تن بخار در ساعت و يک بلژيکي به ظرفيت 16 تن بخار در ساعت و 2 کوره اراکي يکي 5 تن 8 تن تامين مي شود .

بغير از کوره هاي اراکي کوره هاي ديگر بخاري با فشار 27 تا 32 اتمسفر توليد مي کنند که اين بخار توربين ها را به گردش در مي آورد و پس از خارج شدن از توربين بوسيله پاشيدن آب بر روي اين بخار دماي آن به °c135 کاهش و فشار آن به 2/2 اتمسفر کاهش پيدا مي کند که از اين بخار براي گرم کردن شربت در قسمت هاي مختلف کارخانه استفاده مي شود. چنانچه درجه حرارت از °c135 بيشتر شود براي محلول شربت ايجاد تجزيه مي کند و کارخانه دچار ضايعات مي کند از برخورد اين بخار با شربت در محفظه هاي حرارتي آب کندانس بوجود مي آيد که اين آب کندانس به داخل محفظه هاي به نام بالن هدايت و پس از خارج شدن گازها از آن دو مرتبه به کوره هاي بخار هدايت مي شود. کوره هاي اراکي بخارشان مرطوب مي باشد ولي کوره هاي ديگر بخار خشکي ايجاد مي کنند.

7- تبديل شکر زرد به سفيد:

در پروسه هاي توليد شکر خام از نيشکر معمولاً آنها تا فرايند توليد شکر زرد پيش مي روند يعني از نيشکر شکر زرد بدست مي آورند. لزا تصفيه خانه هاي بايد وجود داشته باشد تا شکر زرد را به شکر سفيد تبديل کند براي اين منظور روش هاي متفاوتي در تصفيه شکر زرد وجود دارد که در اينجا به يکي از آن روش ها اشاره مي کنيم.

شکر زدي که خريداري مي شود گاهي از داخل و بيشتر از کشورهاي آمريکاي جنوبي خريداري مي شود. ابتدا شکر زرد را بوسيله آب حل کرده و بريکس ( واحد غلظت) آن را به 35 تا 40 مي رسانند سپس اين شربت را به قسمت شولاژ جهت اضافه کردن شير آهک مي شود که حدود 2 تا 6 گرم Cao در ليتر به آن شير آهک اضافه مي شود سپس شربت از گرم کنندهايي عبور کرده و حرارت آن تا °85 افزايش پيدا مي کند حال در دو دسگاه با وارد کردن گاز Co2 اسيديته شربت را آنقدر پايين مي آورند که به PH 7.7 برسد سپس اين شربت را با دماي °90 به صافي هاي پرس جهت جدا کردن گل آن مي فرستند. ناگفته نماند در فرايند تصفيه شکر زرد چون مقدار کمي آهک و گاز Co2 نياز داريم مي بايست کوره آهک با 40% ظرفيت اصلي خود کار کند که اين امر نياز به مراقبت شديد از کوره آهک دارد بعضي از کارخانه جات از گاز کوره بخار جهت تصفيه شکر خام استفاده مي کنند لزا امروزه که کوره ها گازسوز شده است مقدار ردصد Co2 خروجي از کوره بخار کم بوده و گويا مقرون به صرفه نيست.

رنگ شکر خام در ابتدا ICU 1200 ايکمزا بوده است ولي بعد از ساتراسيون ( عمل تصفيه) رنگ آن به ICU200 رسيده است. اينک اين شربت را براي تغليظ به بدنه هاي اوابراسيون هدايت مي کنند و در اثر حرارت تا بريکس 65 به غلظت آن مي افزايند سپس اين شربت براي قسمت پخت 1 که شکر آن دجه يک است آماده و فرستاده مي شود در تصفيه خانه ها معمولاً از سيستم 5 پختي تا سيستم 7 پختي وجو دارد.

دسته بندی: کارآفرینی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 1196 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:1,382 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: