پروژه کارآفرینی فرآوری، بسته بندی و توزیع تخم مرغ

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع غذایی
پروژه کارآفريني فرآوري، بسته بندي و توزيع تخم مرغ در 65 صفحه ورد قابل ويرايش


خلاصه طرح

موضوع طرح: فرآوري ، بسته بندي و توزيع مواد غذايي

نوع توليدات:تخم مرغ

تعداد شاغلين:16



مشخصات سرمايه گذاري طرح:(ارقام به ميليون ريال)

سرمايه گذاري کل طرح:3551

سرمايه گذاري ثابت:2443

سرمايه در گردش:950

درآمد ساليانه:7000

سود ويژه:1747

دوره بازگشت سرمايه:33ماه

نرخ بازدهي سرمايه:37%



شرح فرآيند و اطلاعات فني مورد نياز :

پيشگفتار :

از تخم مرغ در تهيه خوراک هاي شور و شيرين به عنوان منبع پروتئين استفاده مي کنند. در تهيه بسياري از غذاها از تخم مرغ براي اتصال مواد تشکيل دهنده غذا استفاده مي شود. گاهي از تخم مرغ کامل استفاده مي کنند، گاهي زرده يا سفيده تخم مرغ را جدا به کار مي برند.

کساني که در مورد گياه خواري مطالعه مي کنند، مصرف تخم مرغ را تنها زماني درست مي دانند که مرغي که تخم مي گذارد را نکشند. افرادي که حامي حيوانات هستند، توليد انبوه تخم مرغ را عملي بي رحمانه قلمداد مي کنند.



برتري تخم مرغ بر اساس رنگ پوسته آن

نژادهاي مختلف مرغ، تخم مرغ هايي به رنگ هاي سفيد، کرم، زرد تا قهوه اي و بندرت به رنگ سبز خالدار توليد مي کنند.

البته لازم به ذکر است رنگ پوسته تخم مرغ هيچ تفاوتي در مواد مغذي آن ايجاد نمي کند. ولي در هر فرهنگي يک رنگ خاص از پوسته نسبت به رنگ هاي ديگر طرفداران بيشتري دارد.

در آمريکا، معمولاً رنگ پوسته سفيد برتري دارد، به دليل اين تصور غلط که تخم مرغهاي سفيد از تخم مرغ هاي قهوه اي خالص ترند.

در انگلستان، اين تصور دقيقا برعکس است. چون مردم تصور مي کنند که تخم مرغ قهوه اي روشن، کامل تر و حاوي مواد مغذي بيشتري نسبت به تخم مرغ سفيد مي باشد و حال آنکه چنين تصوري کاملاْ اشتباه است.

1- پودرتخم مرغ چگونه در آب حل مي شود:

پودر تخم مرغ کامل و زرده تخم مرغ:

بهترين راه براي حل کردن پودر تخم مرغ استفاده از همزن مي باشد. هنگامي که آن را هم مي زنيد کم کم به آن آب اضافه کنيد. براي به دست آوردن محلول يکنواخت توصيه مي شود مقدار آب و پودر با يکديگر يکسان باشد. اما اگر آن يکنواخت نبود مي توانيد کمي آب به آن اضافه کنيد و براي اطمينان از حل شدن آن 5-10 دقيقه آن را در آب حل شده با قي گذاريد، سپس براي استفاده آماده مي شود.



پودرسفيده تخم مرغ

بهترين را براي آميختن پودر سفيده تخم مرغ با آب استفاده از همزن مي باشد. هنگامي که آن را هم مي زنيد کم کم به آن آب اضافه کنيد. هنگام همزدن مخلوط آب و پودر سفيده با همزن(Hobart) و يا هر نوع ديگر براي به دست آوردن محلول يکنواخت توصيه مي شود مقدار آب و پودر با يگديگر يکسان باشد تا مخلوط کاملا" يکدست شود. اگر نياز بود 5-10دقيقه آن را در آب حل شده باقي گذاريد، سپس براي استفاده آماده مي شود. اگر مي خواهيد مخلوط را با مواد ديگر از جمله شکر مخلوط کنيد ابتدا آن شکر را با پودرسفيده مخلوط و سپس با آب حل کنيد تا ماده يکنواخت تري بدست آوريد و مخلوط راحت تر حل شود.



2- چگونه مي توان پودر تخم مرغ کامل را با پودر سفيده مقايسه کرد؟

قبل از فرآوري تخم مرغ سفيده و زرده آن بعد از شکستن از يکديگر در دو تانک مختلف ريخته و جمع آوري مي شود. زرده در مدت زمان کوتاه تري فرآوري مي شود بعد از جمع آوري در تانک از آن به قسمت پاستوريزاسيون مکش شده و سپس به قسمت اتاق خشک کننده و يا همان پودر کننده مي رود.

پودر سفيده با زرده کاملا فرق مي کند به دليل آنکه سفيده را نمي توان سريعا" پس از شکسته شدن پاستوريزه و به پودر تبديل کرد زيرا پروتئين سفيده در دماي بالاي 56 درجه منعقد ميشود. همچنين سفيده حاوي مقداري شکر است که باعث تيرگي رنگ آن ميشود. بنابراين شکر از سفيده کاملا" خارج مي شود و سپس به پودر تبديل شود. سفيده تخم مرغ براي توليد پودر مراحل زير را طي مي کنند: ابتدا به تانکهاي نگهدارنده مي روند نا به روش UF غلظت آنها بالا برود. در اين سيستم 50% آب سفيده جدا مي شود. سپس به قسمت تخمير مي روند تا شکر آنها نيز خارج گردد و سپس به قسمت توليد پودرمي روند و در نهايت در آخرين مرحله در اتاق داغ پاستوريزه مي شوند. پاستوريزاسيون در آخر صورت مي گيرد و با حرارت ديدن در اتاقکي که اتاق داغ گفته مي شود، سفيده به پودر تبديل مي شود.



3- پودر تخم مرغ را چگونه بسته بندي و نگهداري کرده و چه مدت قابل نگهداري مي باشد؟

پودر در کيسه هاي پلاستيکي و در کارتنهاي مخصوص 25 کيلويي بسته بندي مي شود و تا دو سال در دماي 20 درجه سانتيگراد قابليت نگهداري دارد.

فرآوري سفيده تخم مرغ

نوع پروتئين موجود در سفيده چيست؟

پروتئين مهمترين ماده تشکيل دهنده در سفيده است. اصلي ترين آنها در جدول زير نمايش داده شده است. وزن مولکولي آن بين 14600-000/900 دالتون مي باشد.

چرا قبل از پودر شدن سفيده، نمي توان آن را پاستوريزه نمود؟

پاستوريزه شدن سفيده تخم مرغ نبايد با دماي بيش از 56 درجه سانتيگراد باشد در غير اينصورت پروتئين آن منعقد مي شود. مقاومت در درجه حرارت بالا در پروتئينهاي سفيده متفاوت از يکديگر مي باشد.براي مثال دردماي 60-65 درجه سانتيگراد و PH9 پروتئين آلبومين ناپايدارتراست تا در PH 7 . بنابراين قبل از پاستورازاسيون با افزودن اسيد سيتريک PH تخم مرغ را تا PH 7 نگه مي دارند. با اين کار بالا بردن درجه حرارت هنگام پاستورازاسيون بدون اينکه لطمه اي به پروتئين سفيده وارد شده (لخته/ دلمه شود) انجام خواهد شد. اين عمل در اتاقي به نام اتاق (حرارت/داغ) پس از خشک شدن سفيده انجام مي گيرد.



چرا سفيده تخم مرغ قبل از پودر بايد تخمير گردد؟

گلوکز موجود در سفيده از پايداري محصول مي کاهد. براي کم کردن گلوکز دو راه امکان پذير است: اکسيداسيون باعث از بين بردن گلوکز و آنريمهاي موجود درآن مي شود، براي کاهش گلوکزموجود در سفيده مي توان ازمخمرها و تخمير آنزيمهاي موجود و تبديل گلوکز به گلاکونيک اسيد استفاده کرد.

با روش اسمز معکوس(UF ) نيز مي توان گلوکز سفيده را کاهش داد.



بخش تخمير سفيده ازچه قسمتهايي تشکيل يافته است:

سيستم شامل:

· تانک ذخيره
· مبدل حرارت و سانتريفيوژ
· تانک تخمير سفيده
· سيستم اسمز معکوس(UF )



تانک سيلو:

سفيده خام با PH 9/8 و 9 دردماي زير4 درجه سانتيگراد ميتوان نگهداري نمود.





مبدل حرارت/ سانتريفيوژ:

درجه تا 37 درجه سانتيگراد افزايش مي يابد. عمل تخمير و سانتريفيوژ ذرات موجود در سفيده(مانند پوسته تخم مرغ) را جدا مي کنند.



تانک تخمير سفيده تخم مرغ

در تانک تخمير درجه حرارت تا 37 درجه توسط مبدل حرارتي افزايش مي يابد و PH سفيده توسط اسيد سيتريک تا 5/7 تنظيم مي گردد(اين PH شرايط مناسبي جهت رشد باکتري است و اسيد لاکتيک را ميتوان جهت تخمير سفيده به آنها اضافه نمود).



- دماي اتاق نگهداري تخم مرغ چند درجه بايد باشد؟

جهت توليد متداول هميشه بايد مقداري تخم مرغ در انبار نگهداري شود. اگر تخم مرغها تا يک هفته نگهداري شد دماي اتاق بايد 13 درجه سانتيگراد باشد. اگر بيش از يک هفته نگهداري شده اند دماي اتاق بايد 7 درجه سانتيگراد باشد. بقيه اتاقها بايد دماي متعادل داشته باشند زيرا پس از شکسته شدن به اندازه کافي سرد شده و مستقيما" در قسمت خشک کننده پروسس مي شوند.



9- قطعات دستگاه چه وقت نياز به تمييز شدن د ارند؟

قسمتهاي حمل کننده، شوينده، شکننده و جمع کننده بايد روزي يکبار تمييز گردند. اين کار توسط سيستم سي آي پي انجام مي پذيرد و همچنين به صورت دستي با دميدن باد با فشار بسيار زياد و اسپري کردن مواد ضدغفوني و شوينده بر روي قطعات صورت مي گيرد. مخزنهاي جمع کننده، پمپ ها، فيلتر ها و پمپ هاي غير قابل تمييز کردن با دست با خيساندن در يک لگن حاوي مواد شوينده و برس کاملا" تمييز مي شوند.

10- چرا هنگامي که مايع تخم مرغ(سفيده و زرده) در هنگام جداسازي مخلوط مي شوند مقدار آب مصرفي جهت شستشو دستگاه بالا مي رود؟

هنگامي که جداسازي صورت مي گيرد مقداري از مايع تخم مرغ بر روي فنجانکها باقي مي ماند که بايد با آب شسته شود هر چقدر اين مقدار افزايش يابد آب مصرفي جهت تمييز کردن آنها نيز بالا ميرود.



11- آيا شستن فنجانکها ضروري است؟

بله. زيرا در هنگام شکستن تخم مرغها مقداري از زرده بر روي آنها باقي مي ماند که حاوي ذرات ريز چربي مي باشد که باعث فاسد شدن زرده مي شود. پس حتما" با فشار آب زياد بايد فنجانکها را شست.



12- چگونه تخم مرغها با دستگاه اسکن ميشوند؟

دستگاه اسکن توسط دستگاه انتقال امواج اشعه هايي وارد تخم مرغ ميکند و يک سيستم ردياب نوري آن امواج را بازتاب مي نمايد. دستگاه وجود زرده را در سفيده بازتاب مي نمايد به عبارتي آن فنجان به قسمتي که زرده و سفيده با يکديگر مخلوط هستند انتقال مي يابد و دستگاه از جداسازي آن دو مانع مي شود. اسکنرها در هر ثانيه 10-45 تخم مرغ را که مشکل دارند جداسازي مي نمايند. اين دستگاه دو رنگ زرده بر طبق کالر فن در سفيده را تشخيص مي دهد(1-10 و 8- 14بر اساس کالر فن رش).



09 تخم مرغهاي پخته شده را چگونه بسته بندي کنيم؟

تخم مرغهاي پخته شده را ميتوان در شيشه و يا بسته هاي وکيوم شده مي توان نگهداري نمود. بهترين شرايط نگهداري تخم مرغ پخته در شيشه حاوي محلول آب نمک به مدت 4 هفته مي باشد. بسته به کيفيت توليد اگر تخم مرغها در بسته هاي وکيوم شده نگهداري شوند مدت ماندگاري آنها 5-20 روز خواهند بود.



010 حداکثر مدت زمان نگهداري تخم مرغ پخته چقدر است؟

تخم مرغهاي پخته شده را ميتوان در شيشه و يا بسته هاي وکيوم شده مي توان نگهداري نمود. بهترين شرايط نگهداري تخم مرغ پخته در شيشه حاوي محلول آب نمک به مدت 4 هفته مي باشد. بسته به کيفيت توليد اگر تخم مرغها در بسته هاي وکيوم شده نگهداري شوند مدت ماندگاري آنها 5-20 روز خواهند بود.



011 محلول آب نمک حاوي چه موادي است؟

آب نمک حاوي آب، 3/1% اسيد سيتريک و 3/1% نمک مي باشد. مقدار اسيد سيتريک در محلول مهم است اگر اسيد سيتريک مقدار کمي در محلول باشد به همان اندازه طول مدت نگهداري کم و طعم تخم مرغ کمتر پايدار است. اما اگر مقدار اسيد سيتريک بيشتر باشد مدت نگهداري آن بيشتر و طعم آن مطلوبتر باقي مي ماند.



012 چرا زرده تخم مرغ پخته شده حاله اي از رنگ سبز به دور خود دارد؟

اين حاله سبز رنگ به دليل ترکيب آهن و گوگرد موجود در تخم مرغ در هنگام پخته شدن است و ديگر آنکه تخم مرغ مدت طولاني جوشيده و پس از پختن بلافاصله سرد نشده است. اگر بسته به سايز و اندازه تخم مرغ مدت زمان پخت آن را تنظيم کنيد اين حاله سبز رنگ در دور زرده ايجاد نمي شود. بهترين راه از بين بردن آن پختن تخم مرغهايي با وزن 55-62 گرم است. اگر اين حاله باز هم در پخت ايجاد شد مي توان تخم مرغ را به مدت دو روز در محلول آب نمک حاوي آب، 5/1-2% نمک و 5/1-2% اسيد سيتريک نگهداري کنيد تا از بين برود.

توليدات

نوع محصولات

کيفيت بسيار بالا و عملکرد آسان در صنعت

در صنايع غذايي و فرآوري تخم مرغ شرکت توانسته است بارها در اين زيمنه فعاليت داشته و با عملکرد و کيفيت عالي اين محصولات را ارائه دهد.

توليدات ما بهترين و مجهزترين ماشن آلات پروسس تخم مرغ را عرضه نموده و محصولات آن از کيفيت و انعطاف پذيري بسيار بالايي برخوردار هستند.

ما توليدات خود را قبل از ارائه به مشتري در هر نقطه از دنيا از هر لحاظ مورد آزمايش قرار مي دهيم.

ما توليدات خود را روزانه بهبود بخشيده و هدف ما ارائه نوع آوري و کيفيت بهتر در اين زمينه مي باشد. تلاش و تحقيقات بي وقفه ما در اين زمينه براي بوجود آوردن تسهيلات بيشتر جهت متقاضيان اين دستگاه ادامه خواهد داشت.

محصولات ما داراي استاندارد جهاني بوده و شرکت مهندسي از مهمترين شرکتها در اين صنعت مي باشد. اين شرکت يک کارخانه فرآوري با ارائه طرح و نقشه، تهيه و فرستادن تجهيزات و راه اندازي آنها و در نهايت آموزش اپراتور را از ابتدا تا انتها به مشتريان خود ارائه مي دهد.



دستگاه تخم مرغ شکن

حمل، شستشو، شکستن ،......

دستگاه تخم مرغ شکن و جداکننده زرده و سفيده به طور دلخواه مي تواند به سيستم اسکنر متصل شود تا زرده مخلوط در سفيده را مشخص نموده و سفيده کاملا تمييز و يکنواخت ارائه دهد و همچنين دستگاه بازيافت آلبومين براي جلوگيري از هدر رفتن سفيده و بالابردن سطح توليدات مي توان استفاده نمود.

دستگاه تخم مرغ شکن و جدا کننده در مدل خطي و دوراني قابل عرضه مي باشد.



جمع آوري و دخيره مايع تخم مرغ

مرحله به مرحله

تجهيزات طوري طراحي شده است که در تمام مراحل پروسس تخم مرغ امکان جمع آوري و انبار محصولات فراهم آيد و قابل نصب در تمام کارخانه ها باشد. از زمانيکه که تخم مرغها شکسته مي شوند و دوباره اين کار تکرار مي گردد يعني از زمان آغاز تا پايان پروسس، مايع تخم مرغ نگهداري هستند.



تمام تجهيزات فرآوري ازابتدا تا مرحله فروش محصولات ارائه مي شود و شرکت آماده فروش است.

بسته به نوع درخواست مشتري شرکت تجهيرات خود را به شرح زير ارائه مي دهد:

v تانکها بزرگ جمع آوري مايع تخم مرغ براي مثال هنگامي که تخم مرغ شکسته مي شود.

v پمپهاي تخم مرغ- پمپهايي که مايع تخم مرغ ريخته شده را مکش و جمع آوري مي کنند.

v فيلتر - پوسته هاي تخم مرغ و يا هر ذره خارجي که در اثر شکستن تخم مرغ وارد مايع شده را توسط اين فيلتر ها مي توان جمع آوري کرد.
دسته بندی: کارآفرینی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 875 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 65

حجم فایل:209 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: