پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی ماءالشعیر

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني توليد و بسته بندي ماءالشعير در 45 صفحه ورد قابل ويرايش


- 1 مقدمه :

به دليل استفبال روز افزون مردم جهان به رعايت موازين بهداشتي نسبت به ماالشعير هاي گازدار سنتي مرسوم در کشور از تقاضاي بيشتري برخورداراند.چنانکه در ايران نيز عرضه ماالشعير هاي گازدار توليدي با روش هاي بهداشتي مصرف دوغ سنتي را که در گذشته بازار مناسبي داشته است را توانست تحت تاثير قرار دهد.

در اين ميان ماالشعير به علت دارا بودن خواص دارويي مطلوب در ضمن داشتن ويپگيهاي مناسب در طول سال هاي اخير از نرخ رشد بسيار بالايي برخوردار بوده است. از سوي ديگر پايين بودن هزينه هاي توليد اين ماالشعير و داخلي بودن کليه مواد آن ساخت اين ماالشعير را مقرون به صرفه ميکند.



ماالشعير هاي استاندارد مطابق ثعريف موسسه استاندارد ماالشعير هايي هستند که از اختلاط آب و گاز کربنيک و ترکيبلت شکر و ساير شيرين کننده ها و مواد افزودني بدست مي آيند.

ماالشعير هاي گازدار به 5 دسته تقسيم ميشوند:

1-ماالشعير هاي گاز دار طعم دار رنگي

2-ماالشعير هاي گازدار کولا

3-ماالشعير هاي گاز دار طعم دار بي رنگ

4-ماالشعير هاي گاز دار ميوه اي

5-ماالشعير هاي گازدار بدون طعم و رنگ







1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

کارخانه توليد و بسته بندي ماءالشعير



محل اجزا :

استان


شهرستان


بخش


روستا

قزوين


قزوين


صنعتي ليا








1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

گرايش روز افزون استفاده از ماءالشعير و نوشابه هاي طبيعي به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار قديمي .





1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

سود دهي و ميزان اشتغالزايي مناسب در کناز مفيد بودن اين طرح براي سلامت جامعه و ساير موارد را مي توان از جمله موارد مفيد بودن اين طرح براي جامعه دانست .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

وضعيت اشتغالزايي اين طرح 87 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

تاريخچه ماالشعير سازي اساساً به زماني بر مي گردد كه بشر علاوه بر مصرف آب آشاميدني مي توانست از افزودن موادي چون طعم دهنده ها و شيرين كننده ها به آب ، شربت هاي متعددي را تهيه كند. بعدها كه مصرف شيرين كننده ها متداول گشت ايرانيها طعم دهنده هايي نظير به ليمو ، آلبالو ، زرشك ،آلو ، انجير و بسياري از عرقيات نظير نعناع ، آويشن ، بهار نارنج و غيره را بطور طبيعي در نوشيدني ها مصرف مي نمودند . او متاسفانه تكنيك استفاده از عرقيات و استخراج اسانس از آن كه در حقيقت امولسيون طعم دهنده در آب است تا امروز در ايران پيشرفتي نكرده است .

سابقه ماالشعير سازي در ايران به معناي جديد آن به سال 1331 بر مي گردد . در اين سال شركت زمزم محصول توليدي خود را با نام پپسي كولا به بازار عرضه كرد . قبل از اين تاريخ ماالشعير هاي گازدار سنتي نظير ليمونادر اغلب بصورت غير بهداشتي تهيه و به بازار عرضه مي شد . و در سال 1333 كارخانه كوكا كولا ، در سال 1334 شركت ساسان تاسيس شد كه محصولات توليدي را به نام كانا دراي و سوپر كولا به بازار عرضه كردند . ماالشعير هاي ديگر مانند اسو ، شوئپس ، آلپاين و فانتا نيز به بازار عرضه شدند كه بعد از مدتي يا تعطيل شدند يا در كارخانه زمزم و ساسان ادغام گرديدند .

حدود 50 سال پيش اولين كارخانه ماالشعير سازي در ايران آغاز به كار كرد در ابتدا عدم تطبيق ماالشعير با ذائقه مردم و ماهيت و وابستگي توليد كنندگان و حكم تحريف مصرف ماالشعير از گسترش بازار مصرف اين كالا جلوگيري كرد . جا افتادن ماالشعير به عنوان الگوي مصرف سالها طول كشيد اما امروزه ماالشعير يك كالاي پر مصرف مي باشد . در سال 1356 توليد ماالشعير در سطح كشور حدود 7/1 ميليارد بود اين رقم در سال 1362 به 6/2 ميليارد بطري رسيد . و اين روند تا به امروز ادامه داشته است .



وضعيت مختصر اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي محل اجراي طرح :

با توجه به بررسي هاي انجام شده از محل اجراي طرح مطالعه برروي وضعيت جغرافيايي و با در نظر گرفتن موقعيت راههاي منطقه اين محل براي انجام طرح انتخاب شد ، علاوه بر وضعيت جغرافيايي بررسي هايي نيز بر روي وضعيت اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي منطقه انجام شد .



مراحل انجام كار :

مختصري از نحوه کار شرکت :

عصاره ها :

عصاره‏هاي شركت عبارتند از: كولا، پرتقالي، لمون لايم، ورزشي، انبه و انواع دايوت‏هاي بدون قند است كه البته تمام شركتها ايران همين انواع را ميزنند.





ب ) شستشوي بطري - پرکردن و دربندي :

طي اين مرحله بطريها توسط يک دستگاه Rinser روتاري شستشو ميگردند و سژس بطريها جهت پر شدن بدستگاه پر کن هدايت شده و پر ميشوند . بدين ترتيب که آب گاز دار پس از عبور از رابط هاي لوله اي در دستگاه فيلتر به سرشير فيلتر ميآيد بطري هاي خالي پس از قرار گرفتن در دايره دستگاه فيلتر توسط يک پايه به سمت بالا حرکت ميکنند و فنر بالاي شير فيلر را فشرده ميکنند و سر شير فيلر روي دهانه بطري قرار ميگيرد و در اثر مکش هواي داخل بطري و باز شدن شير بطري در طول مسير خلقه اي فيلتر پر ميشود سرعت فيلر بايد مطابق با سرعت پر شدن بطريها در طول مسير باشد بطريهاي پر شده بعد از اينکه به انتهاي حلقه فيلر رسيدند در اثر ضربه زدن تيغه اي شير بسته ميشود و در اثر پايين آمدن پايه زير بطري و فشار به قسمت بالاي فنر شير بطريهاي پر شده از مسير حلقه اي فيلتر جدا ميشوند و به قسمت در بندي ميروند و توسط دستگاه دربندي روتاري در آنها بسته ميشود در دستگاههاي جديد عمل پر کردن و در بندي به طور همزمان انجام ميشود فيلتري که در اينجا براي آب گاز دار مورد استفاده قرار ميگيرد بايد سربسته باشد .



ج ) مرحله برچسب زني :

بطريهاي پر و دربندي شده توسط يک نوار نقاله به اين دستگاه هدايت شده و برچسب زده ميشود اين مرحله نيز صرفنظر از نوع ماشين آلات انتخابي و ميزان اتوماسيون آن داراي مکانيسم کار يکسان ميباشد .



د ) مرحله چاپ مشخصات توليد (jet printing ) :

در اين مرحله بطريها ضمن عبور از دستگاه اطلاعات مورد نظر از قبيل تاريخ توليد و انقضا و ساير اطلاعات روي قسمتي از بطري يا در چاپ ميشود .



ه ) مرحله Shirink wrapper :

طي اين مرحله بطريها در رديفهاي مورد نظر که معمولا ? در ? تايي است شيرينگ ميگردد اين ماشين آلات نيز صرف نظر از نوع و اتوماسيون همگي داراري مکانيسم يکساني هستند .



و ) Pallate shirink wrapper :

طي اين مرحله بنا به خواست بازار و مشتري در صورتي که نياز به شيرينگ کردن Pallate محصول باشد بسته هاي شيرينگ شده توسط يک نوار نقاله به اين دستگاه هدايت ميشود و پس از پالت شدن شيرينگ ميشوند در صورتي که محصول جهت صادرات باشد عمليات شيرينگ پالتها يکي از مراحل لازم و ضروري توليد محصول ميباشد .

گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از کارخانه ماءالشعير بهنوش – کيلومتر 9 جاده مخصوص کرج – روبروي کارخانه پارس خودرو

در بازديد از اين کارخانه عظيم با مطالعه و مشاهده بر روي سيستم ها و دستگاههاي توليد ماءالشعير و نحوه تامين مواد اوليه توليد و همچنين سيستم هاي خاص و ويژه موجود در اين کارخانه آشنا شديم ، به مطالعه وضعيت اقتصادي اين کارخانه پرداختيم و فرآيند توليد و بسته بندي را مورد ارزيابي قرار داديم .



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

يکي از نيازهاي بازار توليد ماءالشعير در داخل کشور طعم ها و مزه هاي مختلف ، استفاده از اسانس ها و طعم هاي جديد که در بازار داخلي وجود ندارد و با در نظر گرفتن سليقه همه افراد جامعه مي تواند شرکت را در رسيدن به موفقيت ياري نمايد .
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 2046 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:477 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: