گزارش كارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شركت خدمات هواپیمایی پارس

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش كارآموزي تعميرات و تست رده مياني قطعات هواپيما در شركت خدمات هواپيمايي پارس در 57 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست
:
عنوان صفحه

مقدمه و تشكر .................................................................................................. 1

فصل اول:

معرفي و تاريخچه فعاليت‌ها ............................................................................. 3

مراكز اويونيك و موتور و بدنه ......................................................................... 4

مراكز آناليز روغن و شارژ با اجراي .................................................................. 5

مركز كاليبراسيون .............................................................................................. 6

مركز بازخواني اطلاعات جعبه سياه .................................................................. 8

دپارتمان مهندسي ............................................................................................. 9

دپارتمان بازرگاني ............................................................................................. 10

فصل دوم:

شاپ الكتريك .................................................................................................. 12

شاپ رادار......................................................................................................... 17

فصل سوم:

VIBRATION MONITORING AN-74................................................ 22

تست با تست تر ...................................................................... 27

F.D.R ............................................................................................................ 29

عملكرد F.D.R................................................................................................ 30

Decode كردن اطلاعات .................................................................................. 33

خصوصيات protection unit......................................................................... 33

تست با تست تر ............................................................................. 34

5912 T Unit................................................................................................. 34

تست با تست‌تر ........................................................................ 39

................................................................................................ 42

تست با تست تر ................................................................... 45

ECS ............................................................................................................... 47

پالسهاي دريافتي از سنسور HP ....................................................................... 49

كامپيوتر ديجيتال ............................................................................................... 50

تست با تست تر ............................................................................ 51

............................................................................................... 52

تست تر .................................................................................. 53

........................................................................................... 54

يونيت الكترونيكي ............................................................................. 57

نشاندهنده VIBRATION.............................................................................. 58

تست با تست تر .............................................................................. 58

چك در هواپيما ................................................................................................ 60

چك در آزمايشگاه ........................................................................................... 61

ADJUST OF 59- 6M-6 WITH Y B-1 Test Unit......................... 61

....................................................................................................... 63

تست .............................................................................................. 65






معرفي و تاريخچه فعاليتها:

شركت خدمات هواپيمايي پارس در سال 79 بعنوان تنها مركز تعمير و نگهداري پرنده‌هاي شرقي در ضلع شمال غربي فرودگاه مهرآباد ايران با مساحتي بالغ بر 17 هزار مترمربع مشتمل بر دو آشيانه تعميراتي ، 20 شاپ تخصصي، 2 مركز مدرن كاليبراسيون و 3 انبار قطعات و ابزار مجهز تاسيس گرديده است و در اين راه با دريافت گواهينامه‌هاي معتبر و كسب نمايندگي هاي انحصاري شركتهاي معتبر هوايي با تامين نيازمندي هايي مانند تهيه قطعات و يونيتهاي هوايي، اورهال و خريد موتورهاي شرقي ، برگزاري دوره‌هاي تخصصي و سيمولاتور پرنده‌هاي شرقي، انجام بازخواني اطلاعات جعبه سياه هواپيما، تعميرات و انجام چكهاي دوره‌اي و زماني پرنده‌هاي شرقي، توانسته است خدمات شايان ذكري به صنايعي همچون نهاجا، نهسا، ناجا ، ندسا، پنها، ايران ايرتور، كيش اير، كاسپين، آريا ايرو صافات عرضه نمايد و در همين راستا آماده خدمت رساني در زمينه فعاليتهاي ذيل مي باشد:

1- تعميرات و چكهاي دوره‌اي پرنده‌هاي شرقي

2- تأمين قطعات پرنده‌هاي شرقي

3- طراحي و ساخت تسترهاي هوايي

4- اورهال بالگرد MI-171 و هواپيمايي سوخو 25

5- آموزش سيمولاتور پرنده‌هاي شرقي مانند بالگرد MI-171 و آنتونف 74

6- كاليبره تجهيزات اندازه‌گيري

7- برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي معبر مانند Airworhiness

مراكز اويونيك و موتور و بدنه:

شاپ موتور:

پريز و دي پريزر و موتور، تعميرات و بالانس ديناميك فن، تنظيم و تعمير استارتر موتور و . . . .

شاپ بدنه و سيستم:

شارژ كپسول اكسيژن هواپيما، تعمير سيستم جلوگيري از يخ زدگي در هواپيما. تنظيم سطوح فرامين و كنترل، تعميرات بال و بدنه، تعميرات باك سوخت، چك سيستم‌هاي اكسيژن، تعويض شيشه هواپيما (AN-74)

شاپ ناوبري و ارتباطات:

تعميرات و تنظيمات سيستم هاي ناوبري و فرود، ناوبري shoran، AFD، AFS، ارتباطات راديوي UHF، VHF و سيستم HF

شاپ پالس و رادار:

تعميرات و تنظيمات رادار هواشناسي، داپلر ، ارتفاع سنج راديويي، تجهيزات سنجش فاصله

شاپ اتوپايلوت و كامپيوتر:

تعميرات و تنظيمات جاير و عمودي، افقي سمتي ، HSI ، FDI ، RMI ، Yaw damper، كامپيوتر ، سيستم جهت نما، GPS

شاپ آلات دقيق:

تعميرات و تنظيمات نمايشگر سرعت، Air data computer ، سيستم اخطار نزديك شدن به زمين، نمايشگر ارتفاع و اختلاف فشار، K3-63

شاپ الكتريك:

تعميرات و تنظيمات سيستم‌هاي FDR، اطفاي حريق اتوماتيك، vibration ، كنترل سطوح فرامين پرواز، تهويه هوا، سيستم‌هاي الكتريكي و منابع تغذيه و مقايسه كننده موتورها، نشان دهنده دور موتور، نشان دهنده مقدار جريان سوخت.

مراكز آناليز روغن و شارژ باطري:

مركز آناليز روغن:

در صنايع هوايي به منظور اطمينان از صحت عملكرد سيستمهاي گرداننده، موتور و متعلقات و همچنين سيستم هيدروليك بايد در طي زمانهاي معين روغن سيستم‌هاي هواپيما در آزمايشگاههاي آناليز روغن مورد بررسي قرار گرفته و بر اساس نتايج حاصله تصميم گيري شود. از طرفي به دليل اينكه يكي از عواملي كه در بروز سانحه هر پرنده مورد بررسي قرار مي‌گيرد سوابق آناليز روغن آن پرنده مي‌باشد انجام آناليز روغن و ثبت و نگهداري سوابق آن نيز از الزامات ايكائو مي‌باشد. لذا اين شركت با در نظر گرفتن حساسيت كار، با ايجاد نرم افزار و زير ساختهاي مورد نياز هم اكنون داراي مركز آناليز روغن مجهز و پيشرفته با قابليتهاي زير مي باشد:

1- تعيين نقطه اشتعال (Flash paint)

2- تعيين ويسكوزيته (Viscosity) روغن

3- تعيين فلزات و حد مجاز آن در روغن توسط كامپيوتر

4- تعيين ميزان آلودگي روغن

مركز شارژ باطري:

اين مركز توانايي شارژ باطريهاي Nickel- codmium و Lead- acid با قابليتهاي زير را دارا مي باشد:

1- شارژ باطري‌هاي Nickel- cadmium تا حداكثر ظرفيت در كمتر از يك ساعت با استفاده از روش شارژ Reflex .

2- شارژ باطري‌هاي Nickel- cadmium با استفاده از روش هاي جريان ثابت تك مرحله و دو مرحله‌اي با ظرفيتهاي 11 و 19 و 20 و 22 سل

3- شارژ باطريي‌هاي lead- acid با استفاده از روشهاي جريان متغير، جريان ثابت و تك مرحله‌اي دو مرحله اي با ظرفيتهاي 3 و 6 و 12 و 14 سل

مركز كاليبراسيون:

امر كاليبراسيون همواره يكي از دغدغه‌هاي صنعت در خصوص تجهيزات اندازه‌گيري بوده است ، زيرا ادامه حيات هر تستر اندازه‌گيري بستگي به اعتبار كاليبره آن دارد. در واقع در صنايعي كه از تجهيزات و ابزار آلات اندازه‌گيري در فرآيند ارائه خدمات استفاده مي‌شود اعتبار خدمات آن صنعت بستگي به كاليبره بودن تجهيزات آن دارد.

صنعت حساس هوايي نيز از اين امر مستثني نبوده و از الزامات سازمانهاي هواپيمايي كشوري براي ارائه خدمات استاندارد كاليبره بودن تجهيزات مي‌باشد در همين راستا اين شركت طي يك برنامه ريزي هدف‌دار با تامين زير ساختها و اخذ مجوز و آموزش‌هاي مورد نياز، هم اكنون داراي 2 مركز كاليبراسيون الكترونيك و الكترومكانيك مدرن و مجهز به دستگاههاي Fluke, Marconi, Hp و پنوماتيك مي‌باشد و آماده ارائه خدمات در استانداردهاي ثانويه به شرح ذيل است:

1- كاليبره و تعميرات اساسي دستگاههاي الكترونيك و مايكرو ويو شامل:

- انواع سيگنال و سوئيپ ژنراتور

- انواع مدولاسيون متر

- انواع سيگنال سورس

- انواع فركانس متر/ شمارنده / زمان سنج

- انواع مولتي متر، آمپر متر. ولت متر و RLC متر

2- كاليبره تجهيزات الكترومكانيكي شامل:

- پيتوت استاتيك، هيدروليك، اكسيژن

- تركمتر و String gage

2- كاليبره تعمير كليه تسترهاي الكترونيكي و الكترومكانيكي پرنده‌هاي شرقي بالاخص تسترهاي هواپيمايي AN-74


مركز بازخواني اطلاعات جعبه سياه:

نظر به اينكه همواره با استفاده از اطلاعات ضبط شده F.D.R و C.V.R و تجزيه و تحليل آن‌ها نه تنها مي‌توان خطاهاي خدمه پروازي را بررسي نمود و تمهيدات لازم را جهت جلوگيري از تكرار آنها معمول داشت بلكه مي توان به بعضي از اشكالات فني در حين پرواز دسترسي پيدا كرد كه با تحليل آنها مي توان پيشگيريهاي مناسب را جهت جلوگيري از حوادث و سوانح هوايي اتخاذ نمود از طرف ديگر با توجه به الزام سازمان هواپيمايي كشوري و رويكرد شركت به ايجاد سيستمهاي ارزيابي عملكرد پرواز، با ايجاد زيرساختهاي لازم و برگزاري آموزشهاي مورد نياز هم اكنون اين شركت داراي مركز توانمند و مجهز بازخواني اطلاعات جعبه سياه مورد تاييد سازمان هواپيمايي كشوري پرنده هاي MI-171, SU-24, SU-25,IL-76 (MD&TD),AN-74 (T&TK)200 YAK 42 و COMOF 32 با توانايي‌هاي ذيل مي‌باشد:

1- بازخواني اطلاعات موجود در جعبه سياه پرنده

2- تعمير و نگهداري و سرويس دستگاههاي ضبط كننده اطلاعات

3- طراحي و پياده كردن Calibration chart مخصوص به اطلاعات سنسورهاي هر يك از پرنده‌هاي فوق

4- بازخواني و ويرايش اطلاعات ضبط شده بر روي voice Recorder پرنده‌هاي شرقي و تهيه كپي بر روي كاست و CD

5- آناليز و ويرايش صوتهايي كه با كيفيت پايين ضبط شده است.

6- طراحي و ساخت نرم افزار و سخت افزار مورد نياز براي بازخواني اطلاعات جعبه سياه و سيستم ضبط صوت بصورت مجزا بر روي flash memory در جهت افزايش سرعت و دقت ضبط و بازخواني اطلاعات.

دپارتمان مهندسي:

1- مهندسي ساخت:

تدوين رويه‌ها و فرآيندهاي مهندسي

طراحي و ساخت تسترهاي هواپيمايي از قبيل:

تستر رادار Buran 74 ، تستر رادار رنگي RDR 1400 ، تستر spo-8 ، تستر spo ، تستر راديويي p- 828، تستر هدست، تستر GPS ، تستر منبع تغذيه ، تستر vibration

ساخت قطعات هواپيمايي از طريق مهندسي معكوس

2- مهندسي تعميرات:

طراحي و نصب تجهيزات جديد بر روي هواپيما از قبيل:

رادار رنگي rdr 1400 و rdr 2000 ، سيستم gns 430، gns 530 ، سيستم FDR كمكي بر روي Flash memory

تهيه دستور العملها و سرويس بولتنهاي فني

بهينه سازي بر روي سيستم‌هاي هواپيما

انجام پروژه‌هاي مهندسي تعميرات عظيم و ارزشمندي مانند اورهال هواپيمايي سوخو 25، اورهال بالگرد MI- 171

دپارتمان بازرگاني:

دپارتمان بازرگاني از بخش هاي مهم شركت خدمات هواپيمايي پارس بشمار مي‌رود كه در طول چهار سال توانسته است ارتباط خوبي را با شركت‌هاي هوايي خارجي در كشور هاي روسيه، اكراين، ازبسكتان، ارمنستان و بلاروس ايجاد نمايد اهم فعاليت‌هاي اين دپارتمان به شرح ذيل مي‌‌باشد:

1- تهيه و تأمين قطعات مورد نياز پرنده‌هاي آنتونوف 74 ، ايلويشن 76 ، توپولوف 154 و بالگرد MI- 171

2- اخذ مجوز تمديد عمر موتور و بدنه پرنده‌هاي آنتونوف 74، ايلويشن 76، بالگرد MI- 171 و همچنين componentهاي پرنده هاي مربوطه

3- ارائه خدمات از طريق نمايندگي‌هاي انحصاري شركت‌هاي هوايي خارجي از جمله كارخانه ريبنيسك موتور سازنده موتور ايلوشين 76) شركت spave (مراكز اورهال و بازسازي بالگرد MI-171 )، شركت Ural Aviation plant (اورهال كننده گيربكش بالگرد MI- 171 ) و همچنين نمايندگي از ديگر شركتهاي روسي و اكرايني كه جزء بهترين تهيه كنندگان پرنده‌هاي شرقي مي‌باشند.

يونيت الكترونيكي :

اين يونيت الكترونيكي داراي 2 كانال است و جهت شكل دادن به مشخصه پاسخ فركانسي سنسور و تقويت ولتاژ سيگنال و تقويت و آشكار سازي سيگنال مربوطه جهت ارسال به نشاندهنده و لامپهاي زرد و قرمز (DANGEROUS. HIGH) VIBRATION و همچنين جهت ارسال به سيستم F.D.R استفاده مي‌شود.

مشخصه پاسخ فركانسي يونيت بوسيله فيلتر ورودي و فيلترهاي ميانگذر تعيين ميشود هر قسمت از يونيت كه كار جداگانه‌اي دارد بوسيله يك برد كه به شكل يك كارد است طراحي شده است كاردها بصورت رديفي بوسيله پيچ به هم بسته ميشوند و در قسمت جلو يونيت يك پنجره وجود دارد كه داراي پتانسيومترهائي براي كانالها مي‌باشد و روي آن علامات زير وجود دارند:

build in check voltage “K” , Conversion “Y”

rated value of first level signalling “H”

rated value of second level signalling “O”

پس از انجام تنظيم چهار پتانسومتر “Y,K,O,H” دريچه بسته و Seal ميشود و در جلو پنل كانكتورهائي هستند كه اولي با علامت (BXO - B LXO) كه همان ورودي و خروجي است و دومي BLXO كه همان خروجي سيستم AR5 است و سومي با علامت (Kohtpo. ) كه براي تست يونيت است و اين كانكتور به تستر
-200 NB وصل مي‌شود. مشخص ميشوند.


نشاندهنده Vibration :

YK-68B نشاندهنده اي است كه با سيستم –200 M NB كار مي كند.

نشاندهنده YK-68B يك ميكرومتر هسته متحرك ضد لرزش است كه انحراف تمام رنج آن با است.

Scale روي آن با اعداد 100,80,60,40,20,0 مدرج شده است. اين نشاندهنده بر روي يك صفحه ضربه گير بوسيله 4 عدد پيچ محكم بسته شده است.

وضعيت نرمال و طبيعي قرار دادن نشاندهنده بصورت عمودي است. يعني صفحه نشاندهنده آن بصورت عمودي است.

رنج فركانس سيستم Vibration براي كانالهاي يك و دو ، 50 HZ ، 200 HZ ميباشد. رنج حجم لرزش در اين سيستم 5/mm/s الي 100 mm/s است . خطاي قابل قبول نبايد 15% تجاوز كند.

تست با تست تر –200 B N :

تست پنل –200 B N جهت تست و تنظيم يونيت و همينطور چك نشاندهنده بكار مي‌رود.

بر روي پنل تستر يك نشاندهنده ولتاژ قرار دارد كه از صفر تا 300 ولت علامت‌گذاري شده است و مخصوص نشان دادن ولتاژ AC ورودي (115 VAC) مي‌باشد.

يك نشاندهنده بر روي پنل نصب شده است كه پس از وصل يونيت و فشار دادن كليد فشاري S4 vibration ايجاد شده را نشان ميدهد. اين نشان دهنده از صفر تا 100 درصد بندي شده است و وقتي Pointer نشاندهنده عدد 50 را نشان داد چراغ زرد رنگ به علامت High Vibration روشن ميشود. و وقتي Pointer به عدد 65 رسيد، چراغ قرمز Dangerous Vibration روشن ميشود. ) )

كليد S1 بر روي تستر براي وصل كردن تغذيه 27 ولت به پنل استفاده مي‌شود و چراغ H1 نيز بيانگر ولتاژ 27 ولت در سيستم ميباشد. كليد S2 براي تست لامپها
(Light test) ميباشد و با زدن آن همه لامپها روشن ميشوند. كليد S3 داراي سه وضعيت (چپ، وسط، راست) ميباشد كه وضعيت وسط خاموش را نشان ميدهد.

كليد S3 در سمت چپ قرار گرفت (وضعيت 1K ) كانال يك از يونيت بوسيله فشار دادن كليد فشاري S4 تست ميشود. با فشار دادن كليد S4 وقتي عقربه نشاندهنده به 50 رسيد. چراغ زرد رنگ 50% و وقتي عقربه به 65% رسيد چراغ قرمز رنگ روشن ميشود و سپس عقربه تا عدد 100 حركت مي‌كند، پس از رها كردن كليد S4 ، چراغهاي قرمز و سبز رنگ بترتيب در بازگشت عقربه به اعداد 65 و 50 ، خاموش ميشوند.

وقتيكه كليد S4 در سمت راست قرار گرفت (وضعيت 2k ) كانال 2 از يونيت بطريقي كه در بالا ذكر شد، تست مي شوند.

فيوزهاي F2 و F1 ، فيوزهاي بر سر راه ولتاژهاي ورودي 115 ولت و 27 ولت هستند و مقدار آنها 2 آمپر است. سوكتهاي 115 ، 27 جهت وصل ولتاژهاي ورودي مربوطه به اين سوكتها هستند و سوكت GND بيانگر زمين مشترك 115 VAC ،
27 VDC است.

A) چك در هواپيما:

1- تستر N را وصل مي‌كنيم و تستر را وصل مي‌نمائيم.

2- CB هاي سيستم B-200 N را در هواپيما روي حالت ON مي‌گذاريم.

3- وجود ولتاژ 115 V را بر روي تست پنل مشاهده مي‌كنيم.

4- كليد S1 را روي حالت ON قرار مي‌دهيم . لامپ H1 روشن مي‌شود.

5- كليد S2 را روشن مي‌كنيم (Light test) ، لامپهاي H2 و H3 روشن ميشوند. سپس كليد S2 را خاموش مي‌كنيم.

6- S3 را در وضعيت 1k قرار مي‌دهيم.

7- كليد S4 را بر روي تست پنل فشار مي‌دهيم و نگه مي‌داريم عقربه نشان دهنده حركت مي كند و لامپهاي H2 (%50 ) در 50% و
H3 (% 65 -) در 65% روشن ميشوند و عقربه به سمت 75% الي 95% ميرود.

8- كليد فشاري S4 را رها كرده لامپ هاي H3 و H2 به ترتيب خاموش خواهند شد.

ابتدا لامپ H3 در 65% و سپس لامپ H2 در 50% و عقربه به سمت صفر ميرود.

9- كليد S3 بر روي پنل را روي موقعيت IIK قرار مي‌دهيم.

10- آيتم‌هاي 7 و 8 را انجام مي دهيم.

11- بر طبق نقشه تستر را به يونيت وصل مي كنيم و Adjust را انجام مي‌دهيم.

B ) چك در آزمايشگاه:

1- تسترها را به يونيت وصل مي‌كنيم.

2- آيتمهاي 3 الي 11 از صفحه قبل را انجام مي‌دهيم.

C) Adjust of with YII NB-Y Test Unit

1- كابل كانكتور را به ورودي كانكتور “CHECK” بر روي يونيت وصل مي‌كنيم.

2- دريچه “Adjustment” را از روي يونيت باز مي كنيم.

3- POWER را بر روي وصل مي كنيم لامپ سيگنال آن روشن مي‌شود.

4- در حدود 5 دقيقه صبر مي‌كنيم تا دستگاه گرم شود.

5- كليد را در وضعيت قرار مي دهيم.

6- كليد را در وضعيت (II)I قرار مي‌دهيم.

7- سلكتور سوئيچ روي پنل هواپيما را در وضعيت (1,2,3,4) front يا (1,2,3,4) REAR قرار مي‌دهيم.
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 4137 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 57

حجم فایل:151 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: