گزارش كارآموزي دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری در نمایندگی ايران خودرو

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي دانستنيهاي فني خودروهاي انژکتوري در نمايندگي ايران خودرو در 45 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

دانستنيهاي فني خودروهاي انژكتوري 2

دانستنيهاي عمومي خودرو 3

انژكتور چيست و سيستم سوخت رساني انژكتوري چگونه كار مي كند؟ 4

اجراء سيستم سوخت رساني انژكتوري 7

ECU و سيستم جرقه زني 11

Air bag 11

انواع سيستمهاي جرقه زني پلاتيني و ترانزيستوري 13

شبكه مالتي بر روي خودروهاي پژو 18

عيب يابي موتور 20

عملكرد ياتاقانها و روغنكاري در موتور 28

جلوگيري از چرخش ياتاقان 34

خصوصيات مواد مورد استفاده در ياتاقان 37

ABS 39

ABS در خودروهاي سنگين 46

ABS در شركت هاي بزرگ 49

انواع ترمز و عمل آنها 50

ترمز خلايي و هيدروكلسي - هيز 58

طرز كار دستگاه در موقع ترمز كردن 59


مقدمه :

شركت ايران خودرو

در واقع پيكان اولين تجربه ايران از توليد خودرو انبوه بود در ابتدا كليه قطعات اين خودرو از تالبوت انگلستان خريداري و فقط در ايران عمليات مونتاژ ، جوشكاري و رنگ آميزي روي ان صورت مي گرفت . از سال 1347 ايران خودرو ساخت بسياري از قطعات از جمله قالب اتاق ، بدنه و درب ها و صندلي و …. را در ايران آغاز كرده و تا جايي پيش رفت كه هم اكنون 98 در صد آن را در داخل كشور مي سازد اين خودرو طي سه دهه عمر خود در ايران د رمدلهاي كار ، دولوكس ، تاكسي ، جوانان ، وانت و استيشن توليد شده است . از ديگر توليدات ايران خودرو ناسيونال خودرو سواري هيلمن با موتور اونجر بود كه شباهت زيادي به پيكان داشته و فقط طي سالهاي 57-55 توليد شد .

در نهايت پس از جنگ و در سالهاي 65 خط توليد پيكان كلاً از تالبوت خريداري و به ايران انتقال يافت و اكنون نيز توليد مي شود . اما از سوي ديگر شركت ايران خودرو كه در اواسط 50 درنظر داشت تا خط توليد پژو را وارد كرده و با وقوع انقلاب و جنگ اين تصميم را تا سال 99 به عقب انداخته بود و با پايان جنگ همكاريهاي گسترده اي را با پژو آغاز كرد و در سال 69 اين خودرو با همكاري پژو و دو محصول پيكان 1800 با موتور پژو 405 و پژو 405 GL كه به عنوان خودرو سال 1987 جايگزين پژو 405 GL شد . ايران خوردو در سال 77 پيكان آردي با تركيب موتور پيكان و اتاق پژو 405GL و در سال 78 پيشرفته ترين خودرو و توليديش يعني پرشيا را به همراه استيشن 405 GLX به بازار به عرضه كرد و همچنين در سال 70 تعدادي محدود پژو 205 به طور آزاميشي توليد كرد . و در ادامه فعاليتهاي خود خودروي ملي سمند را در اواسط سال 80 در عيد سعيد غدير خم به وسيله رئيس جمهور خط توليد آن افتتاح شد و در اوايل 81 سري جديد آن به بازار عرضه شد .

دانستنيهاي فني خودروهاي انژكتوري :

- توصيه مي شود در خودروهاي پيكان انژكتوري ، حداقل بنزين در باك 10 ليتر مي باشد .

- در خصوص تنظيمات موتور و سيستم سوخت رساني حتماً به نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو مراجعه و تز مراجعه به تعميركارهاي متفرقه خوددداري گردد .

- در صورت عدم روشن شدن خودرو در هنگام برخورد با موانع ، تصادف و يا افتادن در چاله هاي نسبتاً عميق از عملكرد سوئيچ انرسي (در محفظه موتور و برروي گلگير به رنگهاي نارنجي يا مشكي ) اطمينان حاصل نموده و در صورت قطعي ، با فشردن آن اتصال برقرار نمائيد.

- قبل از استارت زدن ، پس از چرخاندن سوئيچ به مرحله دوم به مدت سه الي پنچ ثانيه سوئيچ را در حالت باز قرار داده تا پمپ بنزين عمل نمايد و سپس موتور را روشن نماييد .

- از اضافه كردن هر نوع تجهيزات جانبي از قبيل دزدگير هاي غير استارندارد ، لامپ ، بوق ، تلوزيون و توسط … توسط افراد غير متخصص بر روي خودرو جداً خودداري فرمائيد .

دانستنيهاي عمومي خودرو :

فشار كم باد لاستيكهاي ايمني راننده و طول عمر لاستيك ها را كاهش و مصرف سوخت را افزايش مي دهد ، در صورت ناميزان بودن باد لاستيك ها سايش در نقاط مختلف آن مشاهده مي گردد .
از تخليه ضديخ در فصول گرم سال جدا خودداري نموده ومايع خنك كننده را هر دو سال يك بار تعويض نمائيد .
از سوراخ نمودن فيلتر هوا جهت ورود بهتر هوا به موتور خودداري شود .
استارت نمي بايست بيشتر از 15 ثانيه درگير شود ، 20 ثانيه صبر نمود تا باتري براي استارت مجدد آماده شود .
روغن ترمز را سالي يك بار و ترجيحاً در فصل بهار تعويض نمائيد .
از بسته شدن صحيح در پوش رادياتور اطمينان حاصل نمائيد .
در هنگام توقف لحظه اي (پشت چراغ قرمز و يا ترافيك ) دنده را خلاص نموده و از نگهداشتن كلاج خودداري نمائيد .
پس از پيمودن مسيرهاي طولاني موتور را فوراً خاموش نكنيد .


انژكتور چيست و سيستم سوخت رساني انژكتوري چگونه كار مي كند ؟

براي اين كه بدانيم انژكتور چيست و با عملكرد سيستم سوخت رساني انژكتوري آشنا شويم ، لازم است ابتدا وظيفه كاربراتور را در خودرو بدانيم . زيرا سيستم انژكتوري جايگزيني براي كاربراتور در خودرو است .

كاربراتور وسيله اي است براي مخلوط كردن سوخت و هوا به نسبت مطلوب و رساندن آن به موتور خودرو ، كه به همين منظور از زمان اختراع و پيدايش تغييرات بسياري كرده و داراي مدارات مختلفي شده است .

هدف از بكارگيري كاربراتور در خودرو همانطور كه اشاره شد ، مخلوط كردن سوخت و هوا به منظور اشتعال مناسب است ولي چه نسبتي بايد براي اين منظور در نظر گرفته شود ؟ سوخت كمتر با مقدار زيادي هوا بر عكس ؟

از نظر تئوري يك كيلوگرم سوخت مي بايست با 6/14 كيلوگرم هوا بسوزد تا اشتغال كامل صورت گيريد . ولي ان فقط در حالت تئوري صادق است . با زياد كردن هوا در مخلوط فوق ، مخلوط فقير سوختي پديد مي آيد كه در ان شاهد اكسيژن در گازهاي اگزوز هستيم و با زياد كردن مقدار سوخت در مخلوط ، مخلوط غني سوختي پديد مي آيد كه در آن صورت شاهد ئيدروكربن نسوخته در گازهاي اگزوز مي باشيم .

از لحاظ اقتصادي (مصرف كمتر ) بهترين مخلوط ، مخلوط فقير سوختي با نسبت هوا به سوخت 1/18 است . در حالي كه براي بدست آوردن بيشترين توان موتور بايد مخلوطي غني سوختي با نسبت 1/12 الي 1/13 بكار برد .

پس همانطور كه ديده مي شود محدوده وسيعي از نسبت هوا به سوخت وجود دارد كه سيستم سوخت رساني مي بايست طبق شرايط مختلف كار موتور جوابگوي آن باشد . روي زمين اصل ساختمان كاربراتورها پيچيده تر شده و مدارات مختلفي (عمدتاً پنچ مدار) به شرح ذيل در آن بوجود آمده است .

1- مدار اصلي (Main circuit) : كه هنگام رانندگي با سرعت و وضعيت عادي ،سوخت و هوا را به نسبت لازم مخلوط كرده و به موتور مي فرستد .

2- مدار دور آرام (Idle circuit) : كه وظيفه آن فرستادن مخلوط سوخت (با نسبت غليظ تر) به موتور در هنگامي است كه راننده پاي خود را از پدال گاز برداشته اشت و موتور با دور آرام كار مي كند .

3- پمپ شتاب دهنده (Accelerator pump) كه به منظور كاهش لختي و درنگ موتور در هنگام گاز دادن به سيستم كاربراتور اضافه شده و عكس العمل آن را سريعتر مي كند . اين مدار در هنگام فشرده شدن پدال گاز مقداري سوخت اضافي به مخلوط مي پاشد .

4- مدار قدرت (Power enrichment circuit) : كه وظيفه آن تهيه مخلوط غني تري از سوخت به هنگام بالا رفتن خودرو از سربالايي ها و يا حمل بار و وزن اضافه است .

5- مدار شوك (Choke circuit) : كه هنگامي بكار مي افتد كه موتور خودرو سرد بوده و استارت زده شود . اين مدار مخلوط غني سوخت را وارد موتور مي كند .

با وجود مدارات بالا و مدارات پيچيده تر ديگر در كاربراتور كه از طريق مكانيكي عمل مي كنند ، اين وسيله پاسخ مناسبي به شرايط مختلف كاركرد موتور نداده و در نتيجه بازده مطلوب بدست نمي آيد . از طرفي در اين سيستم مصرف سوخت نيز بالا رفته و آلودگي نيز افزايش مي يابد .

از اين رو سالهاست سيستم سوخت رساني انژكتور جايگزين كاربراتور شده است . جالب است بدانيد آخرين خودرو كاربراتوري كه از يك شركت خودروسازي در ايالات متحده عرضه شده است ، خودرو سوبارو (SUBARO) در سال 1990 بوده و تمامي مدلهاي بعد از آن به صورت انژكتوري عرضه شد .

سيستم انژكتوري: سيستم انژكتوري در خودرو در واقع عملكردي مشابه كاربراتور رادارد كه همان مخلوط كردن سوخت و هوا نسبت لازم و تزريق آن به موتور است . ولي به دليل ماهيت اجزاء آن و سيستم متفاوت ، اين عمل بسيار دقيقتر و مطلوب تر انجام مي شود . ضمناً موجب پايين آمدن مصرف سوخت خودرو و ميزان آلودگي هوا مي گردد . سيستم سوخت رساني انژكتوري از سه جزء كلي تشكيل شده است و همانند ديگر سيستم ها داراي ورودي و خروجي هايي است . مغز الكترونيك سيستم (ECU) ، بر اساس اين ورودي ها و الگوريتم پيچيده خود معين كننده خروجي هاي سيستم (زمان پاشش سوخت و مقدار پاشش آن – نسبت هوا به سوخت ) است .

نشان دهنده فرسودگي لنت ترمز :

در سيستمهاي متداول امروزي , يك صفحه فلزي را در داخل ديسك جا مي دهند . وقتي لنت ترمز فرسوده و پوشش آن نازك باشد , اين صفحه فلزي مدار را از طريق مقاومتي با مدار كم مي كند و مهارگر الكترونيكي , عبور جريان را تشخيص مي دهد وچراغ هشدار را روشن مي كند اگر يك اتصال كوتاه در سيستم به وجود بيايد , حتي جريان بيشتري عبور مي كند . چون هيچ مقاومتي وجود ندارد . و مهارگر الكترونيكي همچنان وجود يك عيب را نشان مي دهد . حتي در صورت كافي بودن ضخامت لنت ترمز , باز هم مقدار كمي جريان عبور مي كند , زيرا در داخل احساسگر مقاومت بزرگي تعبيه شده است . بنابراين در تمام مدتي كه مدار سالم است , يك جريان ثابت كوچك از آن مي گذرد . چنانچه احساسگر قطع يا سيمكشي پاره شود , هيچ جرياني نمي گذرد و مهارگر الكترونيكي دوباره عيب را شناسايي مي كند و هشدار مي دهد .

ABS در شركتهاي بزرگ خودرو سازي

شركت بوش آلمان

نگاه كنيد به آلمان پس از مدتي كه كارخانه BOSH تمام دلكوها , شمعها , ژنراتورها , سيستمهاي تزريق سوخت , ميكروكامپيوترهاي خودرو و دهها قطعه ديگر را توليد كرده ناگهان به تنها منابع اطلاعاتي در اين زمينه تبديل شده و در حالت سيستمهاي ABS را توليد كنندگان هيدور ليك اين شركت در دست گرفتند از هزينه ها كاسته شده و بر كيفيت آن افزوده شده و اين موفقيت به خاطر آن است كه در زير مجموعه هاي شركت از شركتها فقط مسئل ساختن يك قطه شده نه چند قطعه و كار ديگرعلاوه بر آن شركت بوش محصولات خود را با تنوع در مدل ها و ارئه فرمهاي مختلف عرضه مي كند .

شركت مرسدس بنز آلمان

در مجموعه قطعات جديد تيونيك براي مرسدس بنز كلاس CL برابوس چرخهاي جديد آن از آلياژهاي سبك شده است . نكته جالبتر در اين چرخهاي 20 اينچي اين است كه دستكاري در حلقه گلگير انجام شده است .

لاستيكهاي اين اتومبيل ار ماركهاي ميشلن و پيرلي هستند و براي ترمز كردن در اين اتومبيل از ديسك ترمز 6/14 اينچي استفاده شده است .

( كه بزرگتر از چرخ برخي از اتومبيل هاي معمولي است )

تركيب سيستم ABS خود اتومبيل با اين ديسكهاي ترمز , تركيبي مناسب براي خنثي كردن قدرت فوق العاده موتور اين اتومبيل است .

شركت پونتياك :

در اتومبيل پونتياك با داشتن سيستم ABS در صورت پنچر شدن و يا كاهش فشار باد تايرها شعاع چرخش آنها كاهش پيدا مي كند و سبب مي شود كه آن تاير نسبت به ساير تايرهاي اتومبيل سريعتر چرخش كند و بروز چنين اشكالي مي گردد كه كامپيوتر كنترل كننده ECU سيستم ضد بلوكه ترمز ABS اين مشكل و رخداد را تشخيص داده و به وسيله چراغ هشدار دهنده اعلام وضعيت مي كند .

مقدمه

انواع ترمز و عمل آنها

دستگاه ترمز براي كم كردن سرعت اتومبيل يا متوقف ساختن ان طرح ريزي شده است

دستگاه ترمز ممكن است بصورت مكانيكي , هيدروليكي , فشار هوا يا به طور الكتريكي كار ميكند البته تمام اين دستگاه به روش مشابهي عمل مي كنند زمانيكه راننده پدال ترمز را فشار بدهد دستگاه فعاله كفشك را به كاسه ترمز چرخ فشار مي دهد . پس از آنكه اصطكاك بين كفشك ترمز و كاسه ترمز چرخ اتومبيل را متوقف و يا سرعت آن را كم مي كند حال به انواع ترمزها مي پردازيم .

ترمزهاي مكانيكي : ترمزهاي مكانيكي , ديگر براي متوقف ساختن اتومبيل به كار نمي رود بلكه از آنها به صورت ترمز پاركينگ استفاده به عمل مي آيد . ترمزهاي مكانيكي داراي يك كابل مي باشند كه پدال ترمز را به دستگاه راه انداز كفشكهاي ترمز متصل مي كند .

فشار دادن به پدال ترمز باعث كشيدن كابل ترمز و حركت كردن دستگاه باز كننده كفشكها مي گردد . دستگاه باز كننده كفشكها شامل يك بادامك مي باشد كه مي تواند بچرخد و انتهاي كفشكهاي ترمز را به سمت بيرون فشار بدهد انتهاي ديگر كفشكهاي ترمز به صفحه پشت ترمز كه اصطلاحا (( طبق )) ناميده مي شود لولا شده است .

بيشتر ترمزهايي كه به طور مكانيكي كار مي كنند و براي پاركينگ مورد استفاده قرار مي گيرند داراي يك اهرم دستي مي باشند كه به وسيلع كابلهايي به كفشك چرخهاي عقب و يا به يك ترمز مجزا كه جزئي از شافت جعبه دنده به شمار مي رود متصل مي گردد .

موقعي كه اهرم دستي كشيده شود كابل نيز كشيده شده اهرمهاي مكانيزم ترمز چرخهاي عقب را به كار مي اندازد وقتي كه اهرمها به كار بيفتد كفشكهاي ترمز از هم دور مي شوند و به كاسه ترمز مي چسبند .

اصول هيدروليك :

نظر به اينكه بيشتر ترمزها هيدروليكي هستند براي شناسايي كامل اين دستگاهها بايد قوانين هيدروليك را به طور خلاصه مرور كنيم .

همانطور كه اشاره شد فشار و حركت را مي توان به وسيله ماليات انتقال داد چون ماليات قابل تراكم نيستند فشار روي يك مايع آنرا از راه لوله به داخل محفظه يا سيلندر مي راند و پيستوني را به حركت در مي آورد .

نيرويي كه به پيستون وارد مي گردد متناسب با مساحت سطح آن مي باشد به طور مثال يك پيستون فشاري معادل PSI 100 در داخل سيلندر به وجود مي آورد در اين حالت مايع از طريق لوله ها به سه سيلندر ديگر مي رسد .

نيرويي كه مايع به سه سيلندر وارد مي سازد متناسب با اندازه پيستونها مي باشد موقعي كه سطح پيستون 1in 2 باشد نيروي وارد شده با آن 100 پوند خواهد بود اگر سطح پيستون 2in 2 باشد نبروي وارد شده با آن 200 پوند خواهد بود .

علل ترمز هيدروليكي :

در ترمزهاي هيدروليكي براي حركت دادن كفشكها و چسبانيدن آنها به كاسه ترمز از فشار يك مايع ( فشار هيدروليكي ) استفاده مي شود .

در موقع كار حركت پدال ترمز پيستون را در داخل سيلندر اصلي ترمز به حركت در مي آورد اين عمل فشاري به مايع جلو پيستون وارد مي سازد و مايع تحت فشار از راه لوله هاي رابط به نام لوله هاي ترمز به سيلندر چرخ رانده مي شود . پيستونهاي سيلندر چرخ به سمت بيرون فشار داده مي شود . اين حركت كفشكها سمت بيرون آنها را به كاسه ترمز مي چسباند .

همانطوري كه در گفته شده است معمولا در چرخهاي جلد پيستون را بزرگتر مي گيرند زيرا موقعي كه وسيله نقليه ترمز مي گيرد حركت آن به سمت جلو بيشتر وزن اتومبيل را به چرخهاي جلو وارد مي سازد .

پيستون در سيلندر اصلي ترمز داراي مساحت 8/0 اينچ مربع مي باشد به اين پيستون يك نيروي 800 پوندي وارد مي شود به اين ترتيب فشار هيدروليكي PSI 1000 وارد مي شود . اين فشار در چرخهاي عقب نيروي مساوي 700 پوند , رو به بيرون به هر يك از پيستونها وارد مي سازد زيرا مساحت هر پيستون 7 اينچ مربع مي باشد . در چرخهاي جلو مساحت هر پيستون 9/0 اينچ مربع مي باشد و به اين ترتيب نيروي وارد شده به هر يك از آنها 900 پوند خواهد بود .

در موقع ترمز كردن انرژي جنبشي اتومبيل گشتاوري نسبت به محور چرخهاي جلو ايجاد مي كند كه تمايل دارد اتومبيل را حول محور چرخهاي جلو بچرخاند و روي همين اصل وزن اتومبيل روي چرخهاي عقب كاهش و روي چرخهاي جلو افزايش مي يابد . اگر در كنار جاده به اتومبيلي كه در حال ترمز كردن باشد نگاه كنيم مشاهده خواهيم نمود كه قسمت جلو اتومبيل در موقع ترمز كردن از حالت معمولي پايين تر مي رود و خود نشانه آن است كه وزن وارد شده به چرخهاي جلو بيشتر شده است در حالي كه در همان موقع مقداري از سطح جاده فاصله مي گيرد و بلند مي شود .

با توجه به اين واقعيت سيلندرهاي ترمز را در چرخهاي جلو بزرگتر مي گيرند تا نيروي بيشتري براي ترمز كردن چرخهاي جلو به كاسه ترمز وارد گردد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2080 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:35 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: