گزارش كارآموزي تولید لوازم مخابراتی در شركت نقوسان

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
گزارش كارآموزي توليد لوازم مخابراتي در شركت نقوسان در 41 صفحه ورد قابل ويرايش

شركت نقوسان در سال 1374 با هدف توليد و توزيع ملزومات مخابراتي تشكيل شده و در ابتدا به توليد لوازم جانبي تلفن مشغول بوده و در سال‌هاي بعد با تجهيز كارگاه‌هاي قالب‌سازي و توليد گوشي تلفن روي آورده و هم‌اكنون علاوه بر لوازم جانبي تلفن به توليد چند نوع گوشي تلفن روي آورده و در طي سال‌هاي اخير با تجهيز واحد طراحي و ساخت و مونتاژ پيشرفت‌هاي نسبتاً قابل قبولي در زمينه تجهيزات مخابراتي دست يافته است.

يكي از رموز موفقيت شركت مذكور استفاده از كارشناسان متخصص در زمينه‌هاي مخابرات، الكترونيك و مكانيك در واحدهاي مختلف اين شركت مي‌باشد كه باتوجه به اين موضوع اين شركت توانسته است در عرصه‌ي رقابت با محصولات خارجي موجود در بازار گام‌هاي مفيدي بردارد و محصولات شركت در بازار از فروش قابل قبولي برخوردار شود.


فهرست مطالب
تقدير و تشكر

اندازه‌گيري

كوليس

تقسيمات ورنيه كوليس با دقت 1/0 ميلي‌متر

تقسيمات ورنيه با دقت 05/0 ميلي‌متر

تقسيم بندي ورنيه كوليس با دقت 02/0 ميلي‌متر

كوليس اينچي با 1000/1 اينچ

روش خواندن كوليس

روش كار با كوليس از زبان يكي از مهندسين

كوليس ساعتي

كوليس ديجيتالي

ميكروخارجي

دقت ميكرومتر

خواندن ميكرومتر

ميكرومتر خارجي ديجيتالي

ميكرومتر پيچ

ميكرومتر چرخ دنده

ميكرومتر با فك ثابت سركروي

ميكرومتر فك‌ پهن

ميكرومتر با فك ثابت سركروي

ميكرومتر فك پهن

ميكرومتر داخلي

ميكرومتر كنترل كنترل مهره‌

ميكرومتر چرخ دنده داخلي

ميكرومتر شيار داخلي

ميكرومتر عمق‌سنج

فرمان‌ها

اندازه‌گيري خطي

روش اندازه‌گيري Dimlinegt و اندازه‌گذاري اصلي

روش اندازه‌گذاري‌ها




در قسمت طراحي سه نفر مهندس مکانيک و يک نفر کاردان فني مکانيک مشغول به کار هستند که کار هر چهار نفر ترسيم نقشه‌هاي صنعتي است . بيشتر کار اين قسمت را کشيدن نقشه از قطعات و قسمت‌‌هاي فرسوده ويا از بين رفته تشکيل مي‌دهد بنابراين براي آنکه ما بتوانيم با استفاده از قطعات شکسته شده يا فرسوده شده نقشه اي تهيه کنيم و ان را به قسمت ريخته‌گري و يا ماشينکاري براي ساخت ارائه کنيم يياز به اندازه‌هاي دقيق جسم ، تلرانس حاکي بر جسم ، نوع انطباق، نوع استانداردي که ممکن است جسم داشته باشد، صافي سطح و موارد ديگر داريم.

البته نوع انطباق وصافي سطح و تلرانس را با استفاده از تجربه کافي و کتاب‌هاي دردسترس مي‌توان براي يک جسم بيان نمود.

ولي اندازه گرفتن صحيح و کشيدن صحيح يک نقشه بيش از موارد فوق نياز به وقت دقت دارد , پس در مورد نحوه نقشه‌کشي و اندازه‌گيري سعي مي‌کنيم توضيحات دقيقي را ارئه کنيم.

اندازه‌گيري:

بشر از همان ابتداي دوران زندگي خود به اين نياز مهم براي بهتر ادامه دادن به زندگي نياز داشت براي دوختن لباس , ساختن پل به منظور آمدو رفت, داشتن يک سر پناه مناسب و هزاران مورد ديگر پس فکر انسان را از همان اول مشغول راهي براي پيدا کردن چگونگي اندازه گيري و ساخت ابزارهاي اندازه گيري کرد. و امروزه با پيشرفت سريع علم ما احساس نياز بيشتري به اين امر پيدا مي‌کنيم و در هر جايي از محيط پيرامون ما صحبت از اندازه و واحدهاي آن مي‌باشد. دو سيستم اندازه‌گيري در جهان متداول مي‌باشد

1- سيستم‌متريک که سيستم رسمي مي‌باشد و ايران نيز از ان تبعيت مي‌كندسيستم اينچي که اغلب کشورهاي انگليسي زبان از آن استفاده مي‌کنند نکته ديگر آنکه براي تعيين نوع وسيله اندازه‌گيري ما نياز به چند پارامتر مهم داريم که اهم آنها عبارتند از

1- نوع ماده وجنس يا کالا و کاري که بايد اندازه‌گيري شود

2- مقدار و مدت زمان لازم براي اندازه‌گيري

3- وضع شکل و ترکيب هندسي موضوع مورد اندازه‌گيري

4- مقدار تلرانس مجاز در نقشه

5- وسيله اندازه‌گيري انتخاب شد هبستگي به تجربه و هوش و ابتکار و مهارت شخص اندازه‌گيري دارد و بايد طوري انتخاب شود که هر چه ممکن است بهتر و دقيق‌تر و سريع‌تر و ارزان‌تر تمام شود.

بعد از آن که ما نوع وسيله اندازه‌گيري را انتخاب کرديم , دقت وسيله اندازه‌گيري عامل لازمي براي اندازه‌گيري مي‌باشد.



اما اين عامل کامل نيست و بايستي در عمل اندازه‌گيري دقت و توجه شخص اندازه‌گير و طرز به‌کار بردن وسيله‌ اندازه‌گيري و پيش‌بيني‌هايي که از خستگي و يک‌نواختي جلوگيري کند مورد توجه باشد.

(مخصوصا در کارهاي سري) بايد سعي شود که بدن در مناسب ترين حالت در حين کار باشد در ضمن بايد اين نکته را يادآور شد که عمر وسيله اندازه‌گيري علاوه بر جنس آن بستگي زيادي به شخص مصرف کننده نيز بستگي دارد، بنا براين برخي از نکات ضروري در جهت مراقبت از اين وسايل را نام مي‌بريم

1- جنس ماده وسيله اندازه‌گيري در نقطه تماس با اجسام مورد اندازه‌گيري بايستي سخت‌تر از جنس مورد اندازه‌گيري باشد مخصوصا در کارهاي سري.

2- وسايل اندازه گيري را نبايد به زور بکار برد.

3- پسي از اتمام کار آنها را تميز و مرتب کرده ودر صورت لزوم روغنکاري شود .

4- در محل رطوبت زيادو يا در جاهايي که حرارت آنها اختلاف زيادي دارد نگذاريد.

5- از ضربه خوردگي و فشار و کشش و خمش وپچش وکمانش و... احتراز شود .

6- با روغنکاري مرتب مفاصل وپيچ ومهره ها را ازهوا زدگي خفيف که باعث محکم شدن آنها ميشود جلوگيري نماييم که احتياج به فشار و زور نداشته باشيم.

7- اگر احيانا خراشيدگي پيدا کرده و قسمتي از آن از سطح بالا آمده به دقت و با احتياط به‌وسيله سنگ نرم يا ابزار مناسب ديگري آن را برداريد.

8- وسايل اندازه‌گيري بايد داخل کيف , جعبه و يا قوطي که در صورت لزوم درون اتاق يا سالني مخصوص اين ابزار در نظر کرفته شده نگهداري شود.

9- از اندازه گيري قطعات گرم خوداري شود.

10- پليسه‌هاي قطعات مورد اندازه‌گيري گرفته شود.

11- محل‌هايي که لازم است اندازه‌گيري شود قبلاً با پا رچه مناسب تميز شود

12- از اندازه‌گيري قطعاتي که روي ماشين در حال کار هستند خودداري و دستگاه را خاموش کرده تا کاملاً از حرکت بيفتد ,سپس عمل اندازه‌گيري انجام گيرد.

13- براي عمل اندازه‌گيري وسيله مناسب با دقت لازم انتخاب شود(به عنوان مثال اگر براي اندازه‌گيري قطعات توسط کوليس دقت مورد نظر بدست آيد کاربرد ميکرو متر کار اشتباهي مي باشد)

14- وسايل اندازه‌گيري در زمان معين ومناسب کاليبره شود.

15- از ضربه زدن به وسايل اندازه‌گيري جدا واکيدا خوداري شود.

16- در وسايل اندازه گيري متغير خط صفر آنها را مرتبا کنترل کنيم.

17- هنگام قرايت اندازه از روي وسيله اندازه‌گيري به صورت قايم به وسيله نگاه کنيم.

18ـ قطعاتي که در عمل براده برداري آهنربا شده‌اند قبل از اندازه‌گيري خنثي نماييد.

18- وسايل اندازه‌گيري را به دور از رطوبت نگهداري شود وآنهايي راکه در معرض هوا زدگي قرار دارند به مواد چرب کننده آغشته کنيد.

در يکي از پوسترهاي نصب‌شده در روي ديوار هاي اتاق طراحي نکات جالبي در مورد اندازه‌گيري به‌چشم مي‌خورد که شرايط فيزيکي حاکم بر اين اتاق را در هنگام اندازه‌گيري ذکر مي‌کندو نکات فوق عبارت است از:

1- حرارت 20 درجه سانتيگراد را دارا باشد

2- رطوبت بين 20 تا 50 درصد باشد

3- فشار هوا 765 ميليمتر جيوه باشد

4- نور بايد به اندازه کافي و با جهتي مناسب که, اندازه دقيق خوانده شود باشد

5- افرادي که در آزمايشگاه کار مي‌کنند از دستکش سفيد نازک و قبل انعطاف بهره ببرند,تاحرارت رطوبت دستانشان به وسيله وقطعه منتقل نشود,همچنين داراي روپوش سفيد و مناسب باشند

حال بعد از اين كه با انتخاب نوع وسيله ,طريقه نگهداري وشرايط اتاق آشنا شديم چون در مشخصات يک وسيله اندازه‌گيري و خواندن نقشه‌ها ممکن است بعضي از اصطلاحات براي ما نا آشنا باشد برخي از آنها را توضيح ميدهيم:

1- حداقل اندازه‌ايي را که مي‌توانيم توسط يک وسيله اندازه‌گيري تعيين کنيم دقت آن وسيله مي‌گويند

2- حد اکثر مقداري را که ابزار اندازه‌گيري مي‌توا ند تعيين کند دامنه يا طيف وسيله اندازه‌گيري مي‌گويند

3- دقت در ساخت قطعه(تلرانس)عبارت است از مقدارخطاي مجاز که طراح روي نقشه مشخص کرده است

4- دقت سطح و يا کيفيت سطح عبارت است از مقدار پرداخت سطح که بر حسب روش‌هاي مربوطه تعيين مي‌شودکه به آن زبري سطه نيز مي‌گويند. که دو مورد اخر را همان‌طور که گفتيم با استفاده از تجربه و کتب در دسترس مي‌توان مشخص نمود . در مطالب بالا به ميز ابزارهاي اندازه‌گيري اشاره کرديم اين ميز تقريباً بزرگ داراي ابزارهاي اندازه‌گيري مي‌باشد اما اين ابزارها را بايد با دقت به دو قسمت تقسيم کنيم.

1- اندازه‌گيرهاي ثابت

2- اندازه‌گيرهاي متغير

اندازه‌گيرهاي متغير آن دسته از ابزارهاي اندازه‌گيري مي‌باشند که داراي قسمت‌هاي متحرک(شاخک يا فک متحرک) مي‌باشند مانند کوليس و ميکرومتر.

اين ابزارها وقتي استفاده مي‌شوند که سرعت اندازه‌گيري مدنظر نباشد و براي تک‌سازي مناسب مي‌باشند و استفاده از آنها نياز به مهارت و دقت دارد اما اندازه‌گيرهاي ثابت داراي قسمت‌هاي ثابتي هستند و مي‌نوان فقط اندازه نوشته شده روي آن را خواند مانند شابلن‌هاي سوراخ .

بديهي است اندازه‌گيري توسط اين ابزار‌ها نيازمند به دقت و مهارت خاص نبوده و سرعت عمل نيز زياد است و براي سري سازي مناسب مي‌باشد.

حال که ما با اندازه‌گيري‌هاي ثابت و متغير آشنا شديم نکات جالبي در مورد خطاها را فرا ميگيريم:

بطور کلي هيچ وقت نمي‌توان اندازه‌گيري مطلق و صحيح و کاملاً درست انجام داد زيرا خطاهاي مختلف در سيستم باعث عدم اندازه‌گيري مطلق و صحيح مي‌شوند که مقدار اين خطاها بستگي به دقت در روش‌هاي انتخاب شده براي عمل اندازه‌گيري, ابزارهاي انتخاب شده , مهارت و دقت فرد اندازه‌گير دارد . بايد وسايل و روش‌هاي وروش‌هاي اندازه‌گيري طوري انتخاب شوند که ميزان خطا به حداقل مقدار کاهش يابد انواع خطاها عبارتند از :

ساخته شدند كه در زير به‌شرح نمونه‌هايي از آن‌ها مي‌پردازيم.

ميكروخارجي:

ميكرو خارجي به‌منظور اندازه‌گيري ابعاد خارجي قطعه كار با دقت 01/0 تا 001/0 ميلي‌متر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و معمولاً آن را به‌صورت ورنيه‌دار، عقربه‌دار و ديجيتالي مي‌سازند. ميكرومتر خارجي فك ثابتي دارد كه روي كمان آن نصب شده است. فك متحرك آن ميله‌پيچي است. كه در داخل سوراخ رزوه‌دار استوانه مدرج (غلاف) كار مي‌كند. فك متحرك را مي‌توان در مواقع لزوم به‌وسيله اهرم‌اي در موقعيت معين قفل كرد. براي جلوگيري از سايش فك‌هاي متحرك و ثابت سر آنها را از جنس فلزات سخت انتخاب مي‌كنند. پوسته‌ي خارجي كه قسمت مخروطي آن مدرج است به‌وسيله بوش مخروطي انتهاي ميله پيج روي آن سوار مي‌شود، با گرداندن يك دور پوسته خارجي از اعمال فشار بيش از حد فك‌ها به سطوح اندازه‌گيري، در انتخاي ميله پيچ جغجغه‌اي تعبيه شده است. اين جغجغه در حالت عادي پوسته مدرج را مي‌گرداند اما در اثر تماس فك متحرك با سطوح كار و اعمال فشار زياد هرز كار مي‌كند و نشان مي‌دهد كه فشار فك‌ها به حدمطلوب رسيده است. مكانيزم قفل ميكرومتر كه به‌منظور ثبيت حركت ميله پيچ پيش‌بيني شده است، ممكن است به‌صورت پيچ‌، اهرم يا فشنگي پيچ‌دار باشد. دقت ميكرومترها درسيستم متريك از 01/0 تا 0010/0 ميلي‌متر و درسيستم اينچي از از 001/0 تا 0001/0 اينچ است. ميكرومترهاي خارجي از نظر ميدان اندازه‌گيري در اندازه‌هاي 25-0، 50-25، 75-50، 100-75، و ... ميليمتري و 1-0، 2-1، 3-2 و ... اينچ مي‌سازند. همراه با ميكرومتر ميله استانداردي وجود دارد كه در تنظيم صفر ميكرومتر (كاليبره كردن ميكرومتر) از آن استفاده مي‌شود.

دقت ميكرومتر:

دقت ميكرومترها به اندازه‌ي گام‌پيچ و تعداد تقسيمات پوسته‌ي متحرك بستگي دارد(شكل 9-5) و مقدار آن از رابطه مقابل به‌دست مي‌آيد

C = دقت ميكرومتر P= گام پيچ غلاف T = تعداد تقسيمات پوسته = C

در ميكرومترهاي ميلي‌متري معمولاً گام ميله پيچ 5/0 ميلي‌متر و تعداد تقسيمات روي پوسته آن 50 قسمت است كه باتوجه به رابطه فوق، دقت اندازه‌گيري آن 01/0 ميلي‌متر است. روي غلاف اين ميكرومتر‌ها علاوه بر تقسيمات 1 ميلي‌متري تقسيمات 5/0 ميلي‌متري نيز پيش‌بيني شده است.

خواندن ميكرومتر:

براي خواندن اندازه ميكرومتر، ابتدا از روي درجه بندي غلاف در امتداد راستاي لبه‌ي پوسته، اندازه كامل ميلي‌متر يا 5/0 ميلي‌متر را مي‌خوانيم، سپس از روي تقسيمات قسمت مخروطي پوسته، مقابل خط افقي روي غلاف صدم‌هاي ميلي‌متر را تعيين كرده و آنها را با هم جمع مي‌كنيم. ميكرومترهاي خارجي ودينه‌دار با دقت 001/0 و 002/0 ميلي‌متر نيز وجود دارد كه در آنها مقابل درجه‌بندي پوسته، ودينه‌اي روي غلاف يا پوسته درنظر گرفته شده است اين ورينه، خواندن اندازه با دقت بالا را امكان‌پذير مي‌سازد. درميكرومترهاي اينچي گام ميله‌پيچ اغلب ً و معادل 025/0 اينچ و تعداد تقسيمات روي پوسته 25 قسمت مساوي است كه دقت‌ اندازه‌گيري آن 001/0 اينچ خواهد بود. روي غلاف اين ميكرومترها يك اينچ به 40قسمت مساوي تقسيم شده است؛ بنابراين به ازاي يك دور گردش پوسته، فك متحرك به اندازه 25/0 اينچ و به ازاي 4 دور گردش پوسته، فك متحرك به اندازه‌ي ً 025/0 × 4 = ً 100/0حركت خواهدكرد. ميكرومترهاي اينچي با دقت ً 0001/0 نيز وجود دارند. در ساختمان اين ميكرومترهاي مقابل درجه‌بندي پوسته ورودي غلاف،‌ورينه 1/0 درنظر گرفته شده است. اما در اثر كار زياد ممكن است لقي بين پيچ و مهره ميكرومتر زياد وهمچنين سطح پيشاني فك‌هاي آن ساييده شود در هر دو حالت تنظيم صفر ميكرومتر به هم خورده قادر به اندازه‌گيري و كنترل اندازه نخواهدبود. لقي بين پيچ و مهره ميكرومتر را مي‌توان با سفت‌كردن مهره‌ي تنظيم كه براي همين منظور در انتهاي غلاف تعبيه شده است، به حد مجاز رساند. احتمالِ ساييده‌شدن فك‌ها را مي‌توان با بستن ميكرومتر يا از طريق اندازه‌گيري ميله استاندارد كنترل كرد. بديهي است ميكرومتر هنگامي قادر به كنترل صحيح خواهد بود كه پس از بستن ميكرومترها خط صفر پوسته در امتداد خط افقي روي غلاف قرارگيرد. در غيراين‌صورت مي‌توان با نگاه‌داشتن كمان و گردش جزيي غلاف به وسيله‌ي آچارمخصوص آنها را به‌هم منطبق و ميكرومتر را صفر كرد. صفربودن ميكرومتر را مي‌توان با اندازه‌گيري تكه‌هاي اندازه‌گيري نيز كنترل كرد. اما در موقع اندازه‌گيري با ميكرومتر لازم است به نكاتي توجه داشته باشيم.

سطوح اندازه‌گيري قطعه‌كار و فك‌هاي ميكرومتر را ابتدا با تنظيف و سپس با صفحه كاغذ تميز مي‌كنيم؛
فك متحرك ميكرومتر را با گرداندن پوسته به فك ثابت نزديك كنيم و درانتها با گرداندن دسته جغجغه فك‌ها را با هم مماس كرده كاليبره بودن (صفر‌بودن) آن را كنترل كنيم. توجه: براي نيل به يك اندازه‌ي صحيح لازم است جغجغه تنها سه بار چرخانده شود؛
براي كنترل تختي سطح پيشاني فك‌ها از شيشه تخت نوري استفاده كنيد؛
در اندازه‌گيري با ميكرومتر به‌صورت عمودي به محل خواندن اندازه نگاه كنيد؛
براي اندازه‌گيري ابتدا ميكرومتر را كمي بيشتر از اندازه قطع كامل باز كنيم، سپس قطعه كار در دهانه ميكرومتر قرار دهيم و فك ثابت آن را به قطعه كار تكيه دهيم حال باگرداندن پوسته، فك متحرك را به قطعه كار تكيه كنيم حال با گرداندن پوسته، فك متحرك را با قطعه كار مماس كنيم و با گرداندن جغجغه فك متحرك را با فشار مناسب به سطح كار فشار دهيم در پايان به‌وسيله قفل حلقه‌اي خارج از مركز ميكرومتر را قفل كنيم و اندازه را بخوانيم؛
در اندازه‌گيري لازم است دماي ميكرومتر و قطعه كار يكسان باشد براي جلوگيري از انتقال حوارت دست به ميكرومتر و همچنين به‌منظور بستن ميكرومتر به پايه ميكرومتر، سطح تماس كمان ميكرومتر با دست را از دو طرف به‌وسيله عايق پلاستيكي مي‌پوشانند؛
براي سهولت اندازه‌گيري (به‌خصوص در سدي كاري ) بهتر است ميكرومتر را به پايه مخصوص ببنديم يا از ميكرومتر پايه‌دار استفاده كنيم؛
در انتهاي بستن ميكرومتر حتماً از دست جغجغه استفاده كنيم؛
در اندازه‌گيري، فك‌هاي ميكرومتر را عمود بر محور كار قرار

فرمان euplode:

فرض كنيد يك شش ضلعي با فرمان Polygon رسم كرده‌ايم حال مي‌خواهيم يكي از اضلاع آن را پاك كنيم، ولي كال شي انتخاب مي‌شود با فرمان euplode و انتخاب شي موردنظر اضلاع شش ضلعي از يكديگر جدا شده و هيچ رابطه‌اي با يكديگر پيدا نمي‌كنند و مي‌توان ضلع موردنظر را پاك كرد.

فرمان Chgmfer:

براي پخ‌زدن گوشه‌ها از اين فرمان استفاده مي‌شود. پس از اجراي اين فرمان فاصله‌هاي پخ‌زدن از ما خواسته مي‌شود كه ما فاصله‌هاي دلخواه خود را تايپ مي‌كنيم پس يك بار ديگر فرمان chgmfer را اجرا كرده و دوخط و يا گوشه‌اي كه قرار است پخ‌زده شود را انتخاب مي‌كنيم پخ‌ها زده مي‌شوند.

فرمان fillet:

اين فرمان شباهت زيادي با فرمان بالا دارد با اين تفاوت كه براي گردكردن گوشه‌‌ها استفاده مي‌شود . بنابراين، با واردكردن شعاع سروكار داريم نه فاصله‌ها.

فرمان ltscgle:

گاه ممكن است خط‌هاي مركز و مخفي و ...كه در نقشه كشيده‌ايم اجزاي آن فاصله زيادي با هم داشته باشند و در اصطلاح يعني بزرگ باشند و يا بالعكس براي كوچك‌تر و يا بزرگ‌تر كردن آن‌ها از اين فرمان استفاده مي‌كنيم در مقابل اعلان Select cbject مي‌توانيم همه‌ي خطوط موردنظر خود را انتخاب كنيم سپس از مامقياس بزرگ‌نمايي و يا كوچك‌نمايي پرسيده مي‌شود كه با دادن اين مقياس مي‌توانيم اجزاي خطوط را بزرگ و يا كوچك نماييم.

فرمانZoom:

اگر يك نقشه پيچيده توسط ما طراحي شده باشدو خيلي هم بزرگ باشد به‌طوري كه اجزاي كوچك آن در صفحه نمايش قابل ديدن نباشد از اين فرمان استفاده مي‌كنيم. بعد از اجراي اين فرمان پنجره‌اي باز مي‌شود كه گزينه‌هاي آن عبارت از :

Zoom Derveius – zoom window – Dgn – zoom و Zoom eufend

Pan يك دست است براي جابجا كردن نقشه در 4 جهت اصلي. Zoom همان خود فرمان است براي كوچك‌نمايي و بزرگ‌نمايي zoom windowپنجره‌اي را باز مي‌كند كه مي‌توان يك قست ازنقشه را بزرگ‌نمايي كرد. Zoom Derveiusبه حالت قبلي zoomكردن مي‌گردد. و Zoom eufend كه يك Zoom كامل است، كل نقشه را باتوجه به آنچه از قبل ذخيره كرده‌ايم در نظر مي‌گيرد. گزينه‌هاي Zoom بعد از اجراي اين فرمان است و كليك كردن ايجاد مي‌گردد.

فرمان List :

ممكن است گاهي در نقشه‌كشي از يك قطعه طول خط كشيده شده و يا مختصات نقطه اوليه و نقطه انتهايي و يا شعاع يك قوس و ... را فراموش كرده باشيم. براي پيداكردن اين جزييات از فرمان List استفاده مي‌كنيم بعد از اجراي اين فرمان اعلان select object ظاهر مي‌گردد كه مي‌توانيم با انتخاب يك خط و يا دايره و ...مختصات، طول، شعاع و ... را بيابيم.

تقريباً تمامي نقشه‌هاي صنعتي را مي‌توان با فرمان‌هاي گفته شده رسم كرد اما همان‌طور كه مي‌دانيم يك نقشه‌ي كشيده شده هيچ مفهومي نخواهد داشت مگر آن كه اندازه‌هايي كه قبلاً با وسايل اندازه‌گيري از قبيل كوليس، ميكرومتر و...از روي قطعه گرفته‌ايم، بر روي نقشه منتقل كنيم، بنابراين سعي مي‌كنيم، دستورهاي لازم براي اندازه‌گيري يك نقشه با شكل‌هاي مختلف را بيان كنيم.
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 1444 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:29 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: