گزارش كارآموزي برق در شركت نوروز پيمان

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
گزارش كارآموزي برق در شركت نوروز پيمان در 19 صفحه ورد قابل ويرايش

ترانسهاي جريان خشك براي سطوح ولتاژ 36-12 كيلو وات :

اصولاً كاربرد اين ترانسها به منظور جدا سازي مدارهاي حفاظتي و اندازه گيري از قسمت فشار قوي و تبديل مقادير جريان به ميزان مورد نياز دستگاههاي اندازه گيري و حفاظتي استفاده مي شود .

استانداردها :

اين ترانسها بر اساس استانداردهاي BS,ANSI , VDE , IEC و استانداردهاي ديگر ساخته مي شود .

اجزاء اصلي :

ترانسهاي فوق به دو صورت با نسبت تبديل در اوليه (1: 2) يا بدون آن ساخته مي شود . هسته هاي بكار رفته در اين ترانس ها بسته به كلاس دقت آنها از دو نوع ورق مغناطيسي ساخته مي شود .

و همانطور كه مي دانيم هر ترانس تشكيل شده است از دو سيم پيچ كه يكي اوليه و ديگري ثانويه مي باشد . و در اين نوع ترانس سيم پيچ اوليه (فشار قوي )طوري طراحي شده است كه تنشهاي مكانيكي ناشي از انبساط حرارتي در اثر جريانهاي اتصال كوتاه به عايق اصلي ترانس منتقل نمي شود . جنس هاديها از نوع مس الكتروليتي است . و سيم پيچ ثانويه ، (فشار ضعيف) به صورت چند لايه به همراه عايق مضاعف بين لايه ها طراحي شده است .كه تنشهاي مكانيكي ناشي از انبساط حرارتي در اثر جريانهاي اتصال كوتاه به عايق اصلي ترانس منتقل نمي شود.جنس هادي از نوع مس الكتروليتي است. وسيم پيچ ثانويه‏‎(فشار ضعيف) به صورت چندن ته همراه عايق مضاعف بين لايه ها طراحي شده است.

عايق اصلي اين ترانس ها رزين اپوكسي ريخته گري شده تحت خلا با خواص عايقي و مكانيكي برتر است و ترانسي داراي دو ترمينال اوليه وثانويه است كه ترمينالهاي اوليه از جنس مس يا برنج است و ترمينالهاي ثانويه توسط درپوش و بكارگيري پيچهاي اب بندي كننده بطور كامل پوشيده ميشود . اين درپوش داراي ورودي كابل از جنس لاستيك مناسب براي كابل با قطر 16 ميليمتر است. ترمينال قرار گرفته در كتار ترمينالهاي ثانويه كه با علامت مشخص شده است بايد بطور كامل به زمين متصل شود . اتصالات ثانويه به وسيله پيچ M5 بسته مي شوند . و ترانسهاي جريان خشك با ولتاژ ها و نوعهاي مختلفي وجود دارد كه ما در شركت كار كرديم و اين ترانسها عبارتند از :

1-ترانسهاي جريان خشك براي سطوح ولتاژ 24-12 كيلو وات UNA

2- ترانسهاي ولتاژ خشك براي سطوح ولتاژ 36-12 كيلو ولت VPA

3- ترانسهاي جريان خشك بيروني براي سطوح ولتاژ 36-24 كيلو ولت APE

4- ترانسهاي جريان خشك بيروني براي سطوح ولتاژ 36-24 كيلو ولت AGE

5- ترانسهاي ولتاژ خشك بيروني براي سطح ولتاژ 36-24 كيلو ولت VPV

ترانسهاي فوق براي جريان و ولتاژ استفاده مي شوند كه ترانسهايي كه در موقع كارآموزي استفاده كرديم از شركت سازنده اين ترانسها نيرو ترانس استفاده شده است و در جاهاي مختلف ترانسهاي مختلف استفاده مي شوند كه براي انتخاب ترانس مناسب مي توانيم از روي جدول ترانس را انتخاب كنيم و براي انتخاب درست از روي جدول بايد سطح ولتاژ جريان اوليه و جريان اتصال كوتاه تعداد هسته و مشخصات آنها الزامي است.

براي حفاظت خطوط انتقال و توزيع برق شهرستان ايذه بخش سوسن كه زير نظر شركت نوروز پيمان ايذه مي باشد براي شبكه سازي هاي جديد و نسب ترانسها و كنتورها و خيلي مسائل برقي ديگر نيز مورد تجربه قرار گرفت كه از جمله وسايلي كه در اين موارد كاري استفاده مي شوند را ليست كرده و در مورد آنها توضيح خواهم داد.

براي عبور سيمها از بالاي پايه هاي چوبي و يا سيماني كه شبكه را توسعه مي دهند از مقره هايي استفاده مي شوند كه يك نوع مقره ها روي پايه ها قرار گرفته و سيمها از بالاي آنها قرار مي گيرند و بعضي به صورت رديفي قرار مي گيرند .

سر راه هر شبكه فشار قوي بايد فيوز قرار و براي اين كار فيوزها درون وسيله اي به نام كت اوت قرار مي گيرد كه كت اوت كليدي است براي حفاظت از خطوط انتقال فشار متوسط و ترانسفورماتورهاي توزيع مورد استفاده قرار مي گيرد و اين نوع وسيله در نوع هاي مختلفي وجود دارد به طوري كه هر كدام قدرت عايقي و يك ولتاژ نامي متفاوت دارد .

براي قطع و وصل فيوزهاي فشار قوي از يك وسيله اي به نام چوپ پرش استفاده مي شود كه ميله عايقي الكتريكي از جنس فايبر گلاس يا اپكسي كلاس براي دسترسي به تجهيزات فشار متوسط از فاصله دور از 2 متر تا 7 متر به صورت تلسكوپي و يا پيچ و مهره اي براي ولتاژ هاي 20 الي 400 كيلو ولت جهت آزمايش خطوط انتقال فشار قوي و انتقال فشار متوسط از تفنگ ارت استفاده مي شود.

دستگاه فاز ياب مورد استفاده جهت مكانيزاسيون شبكه هاي توزيع برق براي رديابي فاز و يا اينكه فاز و يا سيم برق را مشخص مي كند .

در بعضي از مواقع هنگامي كه براي راه اندازي تجهيزات الكتريكي استفاده مي شود اتصال زمين به صورت موقت براي زمين كردن و حفاظت خطوط بدون برق هنگام كار بر روي تجهيزات استفاده مي شود .

با ولتاژهاي 20-33-63-132-230-400 كيلو ولت و 380 ولت

ترانسفورماتورهاي جريان بيروني براي نصب در نيروگاه هاي انتقال و توزيع :

ترانسفورماتورهاي جريان با حداقل روغن ساخته مي شود و از نوع سنجاقي مي باشد . صحت طراحي اين نوع ترانسفورماتور كه تعداد زيادي توسط ABB ساخته شده و در كشورهاي مختلف جهان نصب گرديده است كار آيي خوب و قابل ملاحظه اي را دارد .

- تركيب منحصر به فرد روغن و دانه اي خالص كوارتز باعث شده است كه حجم روغن كم و اندازه ترانسفورماتور كوچكتر شود .

- به علت آب بندي كامل نياز به سرويسهاي دوره هاي ندارد .

- بخاطر وجود سيستم جبران كننده تغييرات حجم و به كمك گاز نيتروژن و بدون استفاده از قطعات متحرك ، نيازي به تعويض روغن نيست .

- تمام قطاعت آهني خارجي گالوانيزه گرم شده اند .

- طراحي انعطاف پذير

- مقاومت بال در برابر زلزله تا 5/0 گرم

سيم پيچ ها و هسته هاي ترانسفورماتور :

سيم پيچ اوليه يا چند هادي آلومينيومي يا مسي كه اساساً به صورت بوشينگ U شكل ، طراحي گرديده تشكيل شده است . سيم پيچها با استفاده از كاغذي با خصوصيات استقامت مكانيكي و عايقي بالا تلفات عايقي پائين و مقاومت خوب در برابر كهنگي عايق بندي شده است . اين سيم پيچ به دو قسمت موازي متصل شده است كه مي توانند با استفاده از اتصالات بيروني سري يا موازي متصل شوند . ظرفيت بار خروجي در هر دو نوع اتصال با ترانسفورماتوهاي جريان معمولاً مي توانند هسته را در خود جاي دهند ، ضمن اينكه بيشتر از 4 هسته نيز بر اساس سفارش ساخته مي شود . هسته ها به صورت حلقه استوانه اي شكل مي شوند .

هسته هاي حفاظتي با استفاده از ورقه هاي از جنس استيل با كيفيت بالا ساخته مي شوند و هسته هاي اندازه گيري از جنس آلياژ نيكل با خصوصيات تلفات كم (دقت بالا ) و سطح اشباع پائين ساخته مي شوند . براي مصارف خانگي خاص ، هسته هاي حفاظتي با شكاف هوائي نيز قابل ساخت مي باشند .

سيم پيچ ثانويه از سيم بالاك دوگانه تشكيل شده كه به طور يكنواخت در تمامي محيط هسته پيچيده شده است و در نتيجه راكتانس نشتي ثانويه در سيم پيچ ها و بين سرهاي خروجي قابل اغماض مي باشد . هسته هاي حفاظتي بدون در نظر گرفتن تصحيح دور طراحي مي شوند . در حاليكه در هسته هاي اندازه گيري جهت رسيدن به بارها ودقت هاي مورد نياز تصحيح دور انجام مي گردد .

نحوه نصب :

بلافاصله پس از دريافت ، هر ترانسفورماتور را بايستي به منظور مشخص كردن صدمات احتمالي حين حمل و نقل بازرسي نمود . هيچگونه اثري از نشت روغن يا شكستگي مقر نبايد وجود داشته باشد . سطح روغن نيز بايستي در وضعيت مناسب باشد .

قبل از هر گوه تلاش براي تعمير ترانسفورماتور صدمه ديد بايد شركت سازنده تماس گرفته ، هنگام نصب اطمينان حاصل شود كه سازه نگهدارنده، تراز باشد

اتصالات اوليه بايد به نحوي نصب گردد كه باعث كمترين بار استاتيكي به ترمينالها شود .

سيم پيچهاي ثانويه كه مورد استفاده قرار نمي گيرند بايستي اتصال كوتاه و زمين شوند. سر ولتاژ خازني نيز در صورت عدم استفاده بايد به بدنه محفظه روغن زمين شود .

نحوه نگهداري :

نگهداري ترانسفورماتور به طور معمول شامل بررسي چشمي سطح روغن به صورت دوره اي به منظور مشخص شدن نشت احتمالي روغن مي شود . علاوه بر اين مي بايست مواظب گرم شدن اتصالات اوليه كه به خاطر محكم نبودن اتصال ايجاد مي شود نيز بود .

از آنجا كه ترانسفورماتور به طور كامل آب بندي است ، احتياج به اقدامات نگهداري ديگري ندارد . بعد از 15 تا 20 سال كار كرد مستمر ، توصيه مي شود كه بررسي به صورت دقيقتر روي ترانسفورماتور انجام شود تا كار بدون اشكال آن ادامه يابد . حدود و روش بررسي فوق الذكر بستگي به امكانات محلي دارد . براي مثال آناليز گاز موجود در نمونه روغن براي برسي عايق توصيه مي شود .

گزارش كار مدار كنتور سه فاز چهار سيمه همراه با 3 مصرف كننده :

در اين كنتور كه داراي 12 شماره مي باشد شماره 1و2 – 4و5 – 7و8 به هم هميشه متصل هستند يعني شماره هاي 8و5و2 مسدود مي باشند و شماره 1 ورودي فاز R شماره 3 خروجي R شماره 4 ورودي فاز S شماره 6 خروجي S و شماره 7 ورودي فاز T و خروجي آن شماره 9 مي باشد و به فيوز مي دهيم نول اصلي را نيز به شماره 10 داده و از خروجي 12 مي گيريم .

سپس فاز T,S,R را كه به فيوز 4 داديم به كليد چاقويي سه زبانه متصل مي كنيم خروجي آنها را به سرپيچها مي دهيم سپس نول شماره 12 را نيز به سر پيچها متصل مي نمائيم . وقتي كه برق برقدار مي گردد لامپها روشن شده و نشان گر اين است كه هر سه فاز برق دارد مي باشد . و كنتوري كه سيم نول درون آن قرار گيرد را كنتور سه فاز و چهار سيمه مي گويند .

گزارش مدار كنتور تك فاز دو تعرفه اي :

در بعضي از كشورها براي تغيير بهاي برق در شب و روز يك دستگاه تعرفه در كنتور دارند يعني داراي دو شمارشگر مي باشد اين دستگاه تعرفه در پايان روز مدار قطع و به تعرفه شب اتصال مي كند بنابراين تعرفه شب از تعرفه بقيه ساعات روز كمترمي باشد در اين كنتورها كه داراي 21 پيم مي باشد و بي شماره 1 به شماره 2 متصل مي باشد و شماره 1 فاز ورودي كنتور مي باشد و خروجي فاز شماره 3 مي باشد .

ورودي اصلي نول دراين كنتور شماره 4 مي باشد و خروجي نول شماره 6 مي باشد .

براي بستن اين مدار بدين ترتيب عمل مي شود كه ورودي R را به شماره 1 مي دهيم و از شماره 3 مي گيريم و به فيوز اصلي مي دهيم .

نول اصلي را نيز به شماره 4 داده و خروجي آن را از شماره 6 مي گيريم بستن دستگاه تعرفه به كنتور اصلي نيز بدين ترتيب صورت مي گيرد كه نول شماره 6 را به شماره 13 مي دهيم و از شماره 13 به شماره آخر تعرفه مي دهيم از شماره 15 نيز به شماره اول از سه شماره تعرف5 مي دهيم .

پيچ وسط دستگاه تعرفه را نيز به شماره 2 كنتور مي دهيم بنابراين كنتور ما داراي فاز و نول و دستگاه تعرفه نيز داراي فاز و نول است بنابراين سيمهاي ورودي و خروجي و تعرفه كه چك شد فاز و نول خروجي كنتور را كه فاز آلان را به فيوز داده ايم به جعبه تقسيم داده و از آن به مصرف كننده مي دهيم .
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 1494 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: