مقاله بررسی اداره فني و تجهيزات شركت فرودگاههاي كشور

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
مقاله بررسي اداره فني و تجهيزات شركت فرودگاههاي كشور در 31 صفحه ورد قابل ويرايش


اين اداره از ادارات شركت فرودگاههاي كشور و تحت نظارت سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وازت راه و ترابري مي باشد ، شركت فرودگاههاي كشور شامل ادارات ديگري از جمله اداره تشريفات ، اداره تداركات و ساير ادارات مربوطه مي شود .

اداره فني و تجهيزات فرودگاههاي كشور در ضلع شمالي فرودگاه مهر آباد قرار گرفته است و داراي يك محوطه جداگانه از فرودگاه مي باشد .

اين اداره شامل اداره جات فني منطقه مي باشد ، از جمله اداره ماشين آلات – اداره برق و قدرت ، اداره خريد ، اداره تاسيسات مي باشد .

محدوده خدمات اين اداره در بخش روشنايي و برق باندهاي فرودگاههاي كشور مي باشد كه توسط اداره برق كه داراي ترانس ها و ژنراتورهاي بسيار بزرگ مي باشد و تكنسين ها و مهندسين مربوط در آن مشغول به كار مي باشند .

در اداره ماشين آلات تعمير و سرويس و نگهداري ماشيم ها و اتومبيل ها و تمامي قطعات مكانيكي مورد استفاده در فرودگاهها و اتومبيل هاي تحت اختيار شركت فرودگاهها ، سازمان هواپيمايي كشوري پليس فرودگاه و كاميونت هاي حمل و ليفتراك و ماشينهاي مخصوص خط كشي باندها در اين مكان صورت مي گيرد .

اين اداره شامل قسمت هاي مختلفي مي باشد از جمله كارگاه اتومبيل هاي بنزيني – كارگاه ديزل – كارگاه برق خودرو – كارگاه صافكاري – كارگاه نقاشي – كارگاه پنچر گيري و كارگاه تعويض روغن و كارگاه تراشكاري مي باشد .

اين محوطه در يك سوله در حدود 1500 متر در اختيار دارد كه دفاتر مسئولان نيز در همين قسمت مي باشد . مسئول اداره ماشين آلات آقاي مصطفوي است كه مسئول كار آموزي اينجانب نيز بوده است . در قسمت ديگر از اداره ماشين آلات انبار وجود دارد كه قطعات مورد نياز كارگاههاي موجود در اداره را تامين مي كند .

هر يك از كارگاههاي نامبرده شده در قسمت قبل داراي چند تكنسين و كارگر فني و يك مسئول بوده اند ، كه اينجانب در كارگاه اتومبيل هاي بنزيني بنابر صلاحديد سرپرست كاآموزي مشغول بوده ام .

در اين كارگاه اتومبيل هاي سواري از جمله پيكان ، پژو – رنو- پاترول – وانت مزدا –و ديگر اتومبيل هاي دولتي مربوط براي تعمير و عيب يابي و سرويس مراجعه مي كردند و رسيدگي مي شدند .

مهمترين كارهاي صورت گرفته كه توسط اينجانب در كنار تكنسين هاي اين بخش كه بر روي اين اتومبيل ها صورت مي گرفته بدين صور بود :

تنظيم موتور – تنظيم دلكو – تنظيم كاربراتور – تشخيص عيوب – تعويض لنت هاي جلو و عقب – تعويض قطعات معيوب – تنظيم و رگلاژ ترمز و كلاچ- تعويض قطعات رادياتور از جمله عيب آب – ترموستات و اتصالات .

بازديد سطح روغن ترمز و كلاچ – بازديد باتري – و در نهايت تائيد عيوب براي انجام تعميرات در خارج از اداره اين كارگاه داراي 5 نفر كارگر فني مي باشد كه همگي در استخدام اداره مي باشند و ساعات كاري از 7 صبح تا 5/3 عصر مي باشد .




مقدمه

بعد از گذراندن دوره كارآموزي براي پروژه كارآموزي آنچه را كه اينحانب لازم مي دانستم تا به رشته تحرير در آورم كه مورد توجه و تائيد استاد كارآموزي اينجانب قرار بگيرد .
تعمير و نگهداري

سرويس و مراقبت منظم از موتور اتومبيل علاوه بر آن كه عمر موتور را افزايش مي دهد از هزينه اضافي و كاهش قيمت اتومبيل نيز به طور محسوسي جلوگيري مي نمايد

آب بندي موتور : راه اندازي و استفاده ملايم از اتومبيل نو يا يك موتور تازه تعمير را آب بندي موتور مي گويند . و تا 800 كيلومتر اول بايستي كم و متناسب با دنده مورد لزوم و با احتياط رانندگي نمود و نبايد به موتور فشار آورد تا قطعات جديد و متحرك به تدريج سائيده و جا افتاده و اصطلاحاً «آب بندي » مي گردد . در هر موتور نو سطوح كاري يا تماس قطعات با يكديگر داراي لقي يا خلاصي فوق العاده كم بوده و بايد آب بندي شوند تا از گريپاژ كردن احتمالي آنها جلوگيري شود . هنگامي كه يك موتور نو يا تازه تعمير روشن مي گردد ذرات بسيار ريز فلز از سطوح متحرك و كاري تراشيده شده و توسط روغن جمع آوري مي گردد . براي خارج كردن اين ذرات از موتور اغلب توصيه مي شود كه روغن موتور پس از طي 800 كيلومتر اول و پس از آن هر 5000 كيلومتر تعويض گردد .(براي اتومبيل پيكان 2000 كيلومتر توصيه مي شود ) . هميشه روغن را هنگامي كه موتورداغ است تعويض نماييد ، زيرا روغن گرم راحت تخليه شده و تمامي ذرات خارجي موجود در ان تخليه مي شوند . در طول مدت آب بندي موتور ، سرعت اتومبيل بايستي پايين نگه داشته شود و از سرعت زياد و شتاب گيري ناگهاني خودداري نمود . دستورات لازمه در اين مورد در كتابچه راهنماي اتومبيل درج شده است .

شمع اتومبيل :

اكثر كارخانه هاي سازنده توصيه مي كنند كه هر 15000 كيلومتر يكبار شمع باز شده و سرويس گردد و اما عاقلانه آن است هر 5000 كيلومتر شمعها را باز كرده و پس از تميز كردن مجدداً نصب گردد .

شمع جديد و امروزي معمولاً يك تكه بوده و بد رفتاري و يا بي دقتي در موقع باز كردن يا تنظيم دهانه آن احتمال دارد به چيني (يا عايق سراميك) صدمه وارد سازد .

براي باز كردن شمع فقط از آچار شمع استفاده كنيد . قبل از باز كردن اطمينان حاصل كنيد كه آچار كاملاً جا افتاده است . قبل از بستن كاملاً آن را تميز كنيد و دهانه شمع را با فيلر ميزان كنيد و دندانه هاي آن را مقداري روغنكاري كنيد هرگز شمع را سفت نبنديد . در موتورهايي كه از آلياژ سبك مثل آلومينيوم ساخته شده اند سفت كردنن بيش از حد ممكن است به رزوه هاي بدنه صدمه وارد كرده و تعمير و هزينه سنگين به بار اورد .

تميز كردن شمع :

1- براي جلوگيري از ورود چرك و غيره به موتور كه مي تواند موجب صدمه شود اطراف شمع را با يك برس نرم تميز كنيد .

2- با استفاده از آچار شمع كه كاملاً شمع را گرفته باشد آن را باز نمائيد ‌،دقت كنيد به عايق شمع صدمه اي وارد نشود .

3- شمع روغن زده يا چرب را با نفت سفيد تميز نموده و سپس توسط تعميرگاه و با وسيله مخصوص تميز گردد.

4- قبل از فيلر گيري شمع الكترود منفي را با وسيله مخصوص تميز گردد .

5- بوسيله يك سوهان ريز نا صافي سطوح جرقه الكترودهاي مثبت و منفي را تميز كنيد .

6- الكترود منفي را به آرامي برگردانيد تا اينكه دهانه شمع به اندازه تيغه فيلر مورد نظر برسد .

تشخيص معايب شمع :

1- شمع سالم : داراي نوك عايق تميز و برنگ قهوهاي روشن بوده و روغن يا دوده نزده و الكترودها نيز خورده نشده اند .

2- شمع روغن زده : روغن زدن شمع مي تواند نشانه فروسدودگي رينگ پيستون و يا كاسه نمد سوپاپ ها باشد ، از شمع گرمتر يعني با ارزش حرارتي بيشتر استفاده كنيد .

3- شمع دوده زده : علامت قوي بودن مخلوط بنزين و هوا (يعني مقدار بنزين بيشترز از نسبت اختلاط )بوده و علت آن ناميزان بودن كاربراتور و يا استفاده از ساسات ميباشد.

4- عايق خال زده : نشانه احتراق زودرس و يا ضعيف بودن مخلوط بنزين و هوا مي باشد كه سبب داغ كردن شمع مي گردد شمع را بررسي نمائيد كه از نظر تحمل حرارت مناسب موتور مورد نظر باشد .

5- الكترود ذوب شده : داغ كردن مداوم موتور سبب ذوب شدن شديد الكترودها گرديده است و بايد تعويض گردد .

6- لق زدن شمع : داغ كردن شديد موتور رزوه هاي شمع را صدمه زده است . رزوه هاي جاي شمع در سر سيلندر را تميز نموده و شمع جديد را نصب كنيد .

شمع رسوب گرفته (درجه يك) : علت آن غفلت در سرويس به موقع شمع مي باشد .

شمع رسوب گرفته (درجه 2) : رسوب پودر مانند سطح عايق و الكترودها را مي پوشاند و با اينكه ضرورتي ندارد بايد تميز شده و از تجمع جلوگيري كرد .

شمع رسوب گرفته (درجه 3) : استفاده مداوم از شمع رسوب پودري بر روي آن نشسته باعث مي شود كه بر اثر احتراق موتور به تدريج اين رسوب ذوب شده و به صورت لعاب دهانه شمع را بپوشاند . غالباً چيني شمعي باعث خاموش شدن موتور مي شود .

شمع رسوب گرفته (درجه 4) : اين شمع مرحله وخيم از شرايط رسوب پودري و يا پوشش لعاب مي باشد ، بايد تعويض گردد .

شمع رسوب گرفته (درجه 5) : اين آخرين مرحله و بدترين وضعيت يك شمع رسوب گرفته مي باشد ، رسوب به صورت توده جداناپذير و آميخته درآمده است .

شمع خورده شده : اگر شمع ها حدود 15000 كيلومتر كاركرده باشند بايد تعويض گردند در موارد ديگر هر يك از شمع ها كه چيني وضعي در مي آيد بايد تعويض گردد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1833 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:29 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: