مقاله آشنايي با بانك جهاني

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مقاله آشنايي با بانك جهاني در 16 صفحه ورد قابل ويرايش

اشاره :

نهادهاي مالي بين المللي نقش تعيين كننده اي در تأمين نيازهاي مالي كشور هاي عضو براي پيشبرد برنامه هاي توسعه اي و بازسازي اقتصادي آنها دارد .

دسترسي به منابع مالي ارزان قيمت بين المللي براي تامين مالي پروژه هاي اقتصادي يكي از مزيت هاي اساسي در تامين مالي سرمايه به ويژه براي كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي درگير با بحران هاي مالي محسوب مي شود . از اين رو نوعي رقابت بين المللي براي دستيابي به اين منابع همواره وجود دارد .و در همين حال برخي قدرت هاي بزرگ در تصميم گيري نسبت به اعطاي تسهيلات اعتباري در اين گونه نهادها اثر گذار مي باشند . انها با ارايه تحليل هاي خاص در قبال اوضاع سياسي – اقتصادي كشور هاي متقاضي وام مي توانند در پرداخت يا عدم پرداخت اعتبارات نقش تعيين كننده اي ايفا كنند . با اين وجود كشورهايي كه با كمبود منافع سرمايه و سرمايه گذاري روبه رو مي باشند ، همواره مي بايست در تلاش براي دريافت اعتبارت ارزان قيمت باشند .

اعطاي وام «پيروزي » بانك جهاني است !

موافقت بانك جهاني با پرداخت دو فقره وام به ايران به نوعي پيروزي براي ايران و شكست براي آمريكا معني شده است . مي توانيم به همين تحليل ها دل خوش كنيم و كاري نداشته باشيم كه اصولاً چرا وام مي گيريم . چرا از بانك جهاني وام مي‌گيريم و چرا اين قضيه مي تواند آن قدر اهميت كسب كند كه آن را به مثابه پيروزي در يك مبارزه مر هوم قلمداد كنيم !

اگر اهميت اعطاي وام به ايران به اين خاطر است كه پرداخت آن مخالف ميل باطني آمريكا بوده است . مجدد يك موفقيت خود را به كشوري در آن سوي ديگر دنيا چسبانده ايم كه ظاهراً در حال نبرد با ماست . فراموش مي كنيم كه متصل كردن اين موضوع به آمريكا ، كشاندن يك مو ضوع اقتصادي به ورطه سياست است . سياستي كه خسرانهاي بسيار در قلمروهاي اقتصادي به ما تحميل كرده است .

بانك جهاني به ما وام مي دهد به همين دليل ساده كه ديگر مي تواند ايران را درجامعه بين المللي ناديده بگيرد . اين آن نكته اي ايت كه بايد اشتياق ما را بر انگيزد . شادماني ما از اين كه ديگر به اهداف غير منطقي خودشان دست نيافته و نتوانسته اند جلوي پرداخت اين وام ها را بگيرند ، نه سودي در عرصه داخلي و نه در قلمرو
بين المللي براي ما دارد . بي جهت دلتنگ نشويم و ديگران را دلتنگ نكنيم . وام مان را بگيريم و سرفرازانه جلو برويم تا همه دنيا به اين باور برسند كه مي تواند به كشورمان اعتقاد كند وراه هاي تفاهم و وهمكاري را كسترده كند .

بهتر است به اظهارات رئيس بانك جهاني پس ارتباطي تصويب پرداخت دو فقره وام به ايران توجه كنيم كه گفته است “هدف از موافقت پرداخت وام به ايران حمايت از اصلاحات پرزيدنت خاتمي بوده است ”. “او افزوده است كه” برنامه هاي آتي پرداخت وام به ايران پس از س بررسي نتايج برنامه هاي اصلاحات اقتصادي در طي 6 يا 9 ماه آينده تنظيم خواهد شد .”
آخرين گزارش بانك جهاني در مورد جمهوري اسلامي ايران

1- ايران كشور مهمي در منطقه خاورميانه است اين كشور با جمعيتي 63 ميليوني ، پرسشنامه جمعيت ترين كشور منطقه و شانزدهمين كشور پرجمعيت جهان است . ايران با يكصد و يازده ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي دومين اقتصاد عمده را درمنطقه دار است . اين كشور دومين توليد كننده يبزرگ او پك به شمارر مي رود و مقام دومرا در ذخاير حائز مي‌باشد.

2- وام بانك جهاني به ايران كه در ماه مي سال 2000 پرداخت شد با توافق هيات اجرايي جهت دو پروژه صورت گرفت . دومين پروژه بهداشتي (وام) شماره 4550 ، به مبلغ 87 ميليون دلار) و پروژه فاضلاب شهري تهران (وام شماره 4551 ، به مبلغ 145 ميليون دلار ) اين وام ها پس از وقفه اي هفت ساله كه در طي آن فعاليت بانك عمدتا بر نظارت بر پروژه ها دردست اقدام و كارها ي اقتصادي جزئي محدود و متمركز شده بود به تصويب رسيد .

3- اين اشتراتژي مقدماتي و ضمني بر آن بود تا مجريان طرح را از اوضاع توسعه د رايان آماده سازد از پيشرفت روند اصلاحات و چالشها و آينده توسعه را كه در ايران با آن با آن مواجه مي شد را روشن نمايد . اين استراتژي همكاري را كه بانك جهاني درحين فراهم آوردن استراتژي كمك به يك كشور را كه براي مد نظر قرار گرفتن آن از سوي مجريان طرحهادر طول دو سال آينده بود دنبال مي كرد . از اين رو اين استراتژي در اين يادداشت و گزارش بايد به عنوان استراتژي همكاري مقدماتي و ضمني مورد نظر قرار كيرد . نماينگر تعميق آگاهي بانك جهاني در قبال عملكرد و اولويتهاي توسعه ايران در دئ سال آتي خواهد بود .

4- ثبات و استحكام قتصادي و پيشرفت كافي در بخشهاي مهم اصلاح سياست اقتصادي براي قرار گرفتن ايران در جاده رشد پايدار اقتصادي به ويژه در بخش توسعه يافته خصوصي ، مالي و اصلاح نظام قيمت گذاري از اهميت برخوردارند ، در جبهه روابط بي الملل پيشرفت پايدار پيش بيني شده ايران در ارتقاي روابطش با كشورهاي ديگر جهان كه بيشتر ناشي از دستاوردهاي سياست تنش زدايي آقاي خاتمي رئيس جمهوري ايران است عامل مهمي در فراهم آوردن امكانات اقتصادي و مالي براي ايران به شمار مي رود و در پايان دادن به انزواي جهاني كه در ميان عوامل ديگر بيشترين تأثير را درايجاد بحران در تاريخ اقتصادي اخير داشته از اهميت فراوان بر خوردار است .

2- متن كشور و توسعه هاي اخير :

1-2- تصوير كلي انتخاب خاتمي به رياست جمهوري .

2-2 – نظام سازماني و حكومتي ايران متشكل است از يك رئيس جمهور و يك مجلس كه به انتخابات مردم بر گزيده مي گردند و تحت فرمان و هدايت رهبر روحاني اين كشور آيت ا… خامنه اي فعاليت مي كنند .

2-3- در چهار چوب محدوديتهاي نظام اسلامي رقابتها ي پرشور و حال و فعال سياسي در ايران وجود دارد كه در آن مردم به اظهار عقيده انتخاب جامعه امال اقتصادي و عرضه و بازگويي سياسي شان مي پردازند .

2-4 – انتخاب مجلس كه در فوريه 2000 برگزار شد به اكثريت عمده اي از اصلاح طلبان در مجلس انجاميد .

2-5 در بخش بي املل ، روش جاري ايران در روابط خارجي كه بر اساس «گفتگو ميان تمدنهاي » آقاي خاتمي استوار است . دوره ي از تنش زايي را گشوده و دريچه وسيع تري را به جهان باز كرده است .



1- بهداشت تغذيه و كنترل جمعيت

بانك جهاني بزرگترين بودجه بهداشت سازمان جهاني را داراست . بالا رفتن سطح تغذيه و بهداشت در سطح جهاني باعث افزايش رشد اقتصادي و كاهش فقر مي شود .

2- كميسيون رهايي از بدهي هاي كشورها فقير

بانك جهاني بزرگترين حامي سياست رهايي از بدهي هاي كشورهاي فقير است . مهمترين هدف اين كميسيون كاهش بدهي خارجي فقيرترين كشورهاي جهان است .

3- صندوق حمايت از تنوع زيست محيطي

بانك جهاني يكي از بزرگترين صندوق هاي حمايت از تنوع محيطي جهان مي باشد از سال 1998 ، بانك جهاني به يكي از بزرگترين صندوق هاي تنوع زيست محيطي مبدل شده است.

4- گروه مشورتي مساعدت فقيرترين ها

در طي 6 سال اخير ، بانك جهاني مشاركت بشري را در سطح جهان براي مقابله با فقر داشته است .

5- مبارزه با فساد

بانك جهاني يكي از موسسات راهبردي مبارزه با فساد در سراسر جهان است . فساد يك مانع بزرگ براي توسعه است .

در واقع فساد باعث مي شود تا مالياتي كه مردم فقير مي پردازند به جاي اينكه به منابع عمومي براي رفع نيازهاي آنها مبدل شود به كساني غير از آنها تعلق بگيرد .

6- مشاوره به نهاد هاي جامعه مدني

جامعه مدني بزرگترين فعاليت و نقش را در بانك جهاني داراست . بيش از دو سوم طرح هاي توسعه اي مورد تأييد بانك جهاني در سال مالي گذشته مرتبط با فعاليت سازمان هاي غير دولتي بوده كه در واقع اين نهاد ها به عنوان نهادهاي جامعه مدني مانند يك بازوي مشورتي براي تدوين استراتژي كشورهايشان عمل مي كنند .
استيلاي آمريكا بر بانك جهاني

طرح پيشنهادي فروش دو ميليون انس طلا توسط صندوق بين المللي پول براي فراهم نمودن كمك مالي براي كشورهاي فقير با مخالفت شديد كنگره آمريكا روبه رو شد . آمريكا با دارا بودن 17 درصد كل قدرت آراي صندوق بين المللي پول . از حق و توي موثري در تصميم فروش طلا كه به 85% آراء موافق سهامدارن نياز دارد . برخوردار است . در حالي كه دولت كلينتون اعلام كرده است كه اتخاذ هر گونه تصميمي در مورد فروش مكور در حيطه اختيارات قانوني كنگره قرار دارد . يكي از اعضاي جمهوري خواه آمريكا اخيراً اظهار داشت كه اين مساله از آنچه كه مردم تصور مي كنند بسيار پيچيده تر و بهرنج تر است .

اولين مخالفت با طرح پيشنهادي فروش طلاي صندوق بدواً از ويژگي هاي نمايندگان جمهوري خواه كه مدتهاي طولاني است نسبت به صندوق بين المللي پول بي اعتنا هستند و اجراي اين طرح را نيز به منزله گسترش بيشتر نقش نامطلوب اين موسسه در نظام مالي بين المللي تلقي مي كنند . عنوان گرديد . ناگفته نماند كه نمايندگان مذكور در رابطه با افزايش سال گذشته سرمايه صندوق مخالفت خود را به واسطه آنكه متهم به تشديد بحران مالي جهان نشوند . كنار گذاشتند ولي به نظر مي آيد كه هم اكنون اين الزام ازبين رفته باشد . پيش بيني م يشود طرح لايحه اي از جانب جيم سكستن معاون رئيس كميته مشترك اقتصادي كنگره آمريكا . كه فروش طلا را به جز قيمت رسمي يعني 50/46 دلار در حال حاضر و آن به دولتهاي عضو صندوق بين المللي پول كه مالك نهايي 104 ميليون انس ذخاير طلاي صندوق مي باشند . ممنوع مي كند . سد راه فروش طلا از سوي اين مؤسسه خواهد شد . ضمناً حمايت از اين لايحه توسط ديك آرمي يكي از مخالفان صندوق و نماينده اكثريت در مجلس آمريكا كه از جايگاه برجسته اي در بين جمهوري خواهان برخوردار است ، تصويب آن را در حداقل زمان تضمين خواهند نمود .
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 1108 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: