مقاله بلوغ و هويت يابي نوجوانان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقاله بلوغ و هويت يابي نوجوانان در 33 صفحه ورد قابل ويرايش

«بلوغ و هويت يابي»

«نوجوانان را مي‎توان به مرغان دور پروازي تشبيه كرد كه وجودشان پيدايش سرزمين هاي ناپيدايي را در افق به دريانورد نويد مي‎دهد.

ما كه درياهاي ژرف را به پيش مي رانيم و نمي دانيم كي و كجا به خشكي مي رسيم، بايد اين نويد را گرامي داريم و پيام ها و اشارات نوجوان را تفسير و درك كنيم.»





فهرست :

خصوصيات عمومي دوران بلوغ...........................................................................

خواهش هاي فطري و خواهش هاي اكتسابي در دوره جواني.............................

فراهم كردن غرايز در اين دوره (تكاليف نوجوان)................................................

چگونگي رشد شخصيت در اين دوره...................................................................

اظهار وجود و اثبات شخصيت..............................................................................

چگونگي دستيابي به استقلال.................................................................................

انتخاب دوست........................................................................................................

چگونگي رشد و تكامل جسماني از تولد تا پايان دوره جواني...............................

عكس العمل هاي رواني دختران نسبت به تغييرات بدني.......................................

رابطه ي بلوغ جسمي با بلوغ رواني.......................................................................

خود دوستي و دگردوستي در اين دوره ..............................................................

بلوغ........................................................................................................................







مقدمه

هدف از تهيه ي اين تحقيق شناسايي بلوغ و هويت يابي است . اين كه نوجواني چه دوره اي است؟ ‌خصوصيات شخصيتي، جسماني، روحي و رواني نوجوان در اين دوره چگونه است؟ او بايد چگونه در برابر تغييرات حاصل از اين دوره عكس العمل نشان دهد؟ …

در اين دوره نوجوان در يك تبديل شخصيتي قرار دارد افكار و حالات وي به سوي بلوغ و در مسير كامل تر شدن حركت كند. در اين تحقيق از مواردي چون خصوصيات عمومي دروان بلوغ، خواهش هاي فطري و اكتسابي ، رام كردن غرايز، تفريحات سالم، تفريحات زيان بخش، رشد و اظهار وجود، استقلال و دوست يابي نوجوانان، بلوغ جنسي كه خود يكي از عامل هاي تشويش و نگراني در دختران و پسران است و انحرافات جنسي سخن به ميان آمده است.

خصوصيات عمومي دوران بلوغ

- برقرار كردن مناسبات كاملتر با همسالان خود

- كامل كردن نقش اجتماعي خود به عنوان يك مرد يا يك زن

- قبول كردن وضع جسماني خود و استفاده از آن به طور مؤثر

- به دست آوردن استقلال عاطفي و از ميان بردن وابستگيهاي عاطفي با والدين و ساير افراد بالغ «فطام رواني»

- اطمينان حاصل كردن درمورد استقلال اقتصادي.

- انتخاب شغل و آماده كردن خود جهت احراز آن.

- آماده نمودن خود جهت انتخاب همسر و تشكيل خانواده.

- پرورش دادن مهارتهاي هوشي و مفاهيم لازم جهت شركت دادن در زندگي اجتماعي.

- كامل كردن رفتار اجتماعي و قبول كردن مسئوليت هاي مربوط بدان.

- آشنا شدن با يك دسته از ارزشهاي اخلاقي و تحصيل يك فلسفه حياتي ارضاء كننده[1].

از ديگر خصوصيات عمومي دوران بلوغ عبارتند از :

دارا بودن مشكلاتي چون عصبانيت ، ناآرامي، علاقه به تنهايي، رغبت نشان دادن نسبت به امر و نهي كردن، بهانه گيري، ناراضي بودن از وضع زندگي، جرو بحث كردن با اعضاي كوچكتر خانواده، لجباز بودن، نداشتن توانايي براي بازگويي وضعيت روحي و علاقه هاي خود و مسائل خانه و خانوادگي، وضع موقعيت اجتماعي، ديني و اخلاقي، مسائل مربوط به تحصيل و غيره.[2]





انتخاب دوست

سن 11 را سن رفيق بازي مي گويند. زيرا نوجوان در جستجوي دوستاني مي‎باشد كه با آنها سرگرمي داشته و احياناً رازهايش را با او در ميان بگذارد.

در دوستي هاي خود بسيار عاطفي هستند، سادگي به خرج مي دهند ولي چون دوستان انتخاب شده نيستند، و انان درباره دوست خود تعصب دارند ممكن است دچار لغزش شوند و براي همين است كه خطري آنها را تهديد مي‎كند خطر اين كه عاشق دوست خود هستند و در اين راه مصلحت را رعايت نمي كنند و ممكن است دوست فاسدي را به دوستي برگزينند.

تقليد در آنان به وفور ديده مي‎شود و اين تقليد براي آنها كه روح ضعيف و تأثير پذير دارند و ناگهان متوجه مي‎شوند كه دين خود را از دست داده و عقيده دوست خود را پذيرفته اند. او نمي داند كه وقتي با كسي دوست مي‎شود نبايد زمام اختيارش را به دست او بدهد.

و از همه بدتر است اين كه در دوستي هاي خود زياده روي مي‎كند و همه اسرار خود را با دوستان مطرح مي‎كند. امام علي (ع) در اين باره مي فرمايد: دوستت را چندان دوست بدار كه اگر روزي دشمن او شدي از او هراسناك نباشي.

دوستي هاي اين دوره زندگي است كه براي هميشه باقي مي ماند و مي‎تواند زمينه ساز شرافتها و يا رذالتها باشد.

تأثير پذيري اين دوره زندگي به علت اين است جوانان احساس مي كنند مانند پرنده اي در قفس مانده اند بويژه كه اين نوجوان مسائلي دارند كه نمي توانند آن را با اوليا در ميان بگذارند.[3]

نياز به داشتن دوست و رفيق، يكي از نيازهاي بشر در تمام دوران زندگي است. آدمي دوست دارد تا فردي همدل، موافق و همرنگ خود داشته باشد. اين افراد خواسته يا ناخواسته روي اخلاق و كردار هم اثر مي گذارند.

دوست خوب، مايه خوشبختي و سعادت انسان است. دوست لايق، كسي است كه درايام خوشي و ناخوشي ياري يكدل، موافق است.

دوستي ها، بيدار كننده حس نوع دوستي و دگردوستي در فرد است. نداشتن دوست خوب در زندگي، باعث محروميت است. براي داشتن دوست خوب نياز به راهنمايي بزرگترها است. با اين راهنمايي آنها مي آموزند تا حدود دوستي ها را دريابند.

جوانان در انتخاب دوستي ها آسان پذير بوده و پيرو عواطف و احساسات هستند. دوستي هايشان سر سخت است. جوانان بايد در انتخاب دوست، جانب عقل و مصلحت را نگاه دارند. پرهيز از دوستان چاپلوس، باعث سعادت در زندگي است.[4]

در اين سنين نفوذ پذيري دوستان و همسالان بيشتر از ساير گروه ها مي باشد، يعني نوجوان از دوستان خود بيشتر تأثير مي پذيرد و به رنگ آنها در مي‎آيد تا جايي كه رفتار آنان را چه خوب و چه بد براي خود الگو قرار مي‎دهد.

در اين دوره نوجوانان بيش از حد به دوستانشان اعتماد دارند و با نوعي ساده انديشي و اطمينان كامل با رفقا و معاشران خود مرتبط مي‎شود و اين سرآغاز براي انحراف او مي‎شود (از طريق دوستان ناباب).

پس نتيجه مي‎شود خانواده ها مربيان علاوه بر آگاه كردن نوجوان به ضروريات بلوغ، در زمينه ي دوستي ها و معيارهاي انتخاب دوست و خطرات ناشي از دوستي هاي آلوده، با آنان به گفتگو نشينند و به آنان آگاهي بخشند.[5]

چگونگي رشد و تكامل جسماني از تولد تا پايان دوره جواني

از بدو تولد تا شش ماهگي :

- دست و پا مي زند، سروشانه و چانه را بالا نگاه مي دارد.

- سر را آزادانه به اطراف حركت مي دهد، و اغلب سرش را به يك طرف كج مي‎كند.

- به عنوان واكنش در مقابل حركات بزرگترها، با صداي بلند مي خندد.

- با چشم حركت نور و صدا و اشخاص را دنبال مي‎كند.

- گريه هاي مختلف مربوط به درد و گرسنگي و ناراحتي را ظاهر مي‎كند.

- نوك پا را مي پراند و با پاهاي خود اشيا را حركت مي‎دهد.

- اگر شيء كوچكي را در دست او بگذارند ، محكم آن را مي چسبد و بي اراده نگاه مي دارد.

- اشياء را به طرف دهان مي‎برد.

آغاز هفت ماهگي تا دوازده ماهگي :

- مچ دست ها را آزادانه مي چرخاند، به دور خود مي چرخد.

- براي نشستن تقلا مي‎كند و به تنهايي تا چند ثانيه مي نشيند.

- در حالت خوابيده انگشتان پاي خود را به دهان مي‎برد.

- اين طرف و آن طرف مي رود و خود را با اثاثيه منزل آويزان مي‎كند.

- با خودش حرف مي زند، مي خندد و صدا مي‎كند.

- با انگشت سبابه اشيا را فشار مي‎دهد و دو شيء كوچك را به هم مي زند.

از سيزده ماهگي تا هجده ماهگي :

- به تصاوير بزرگ و رنگي نگاه مي‎كند.

- از پله ها بالا و پائين مي خزد.

- مي‎تواند در حاليكه عقب عقب مي رود يك اسباب بازي را با خود بكشد.

- دستگيره در را مي‎گيرد و در را باز مي‎كند.

- به خوبي راه مي رود و به ندرت مي افتد.

- قاشق را مي‎گيرد و غذا را به دهان مي‎برد.

- شيء را روي شيء ديگر مي گذارد و مي‎تواند دو يا سه مكعب را روي هم قرار دهد.

- ترجيح مي‎دهد اشياء را با يك دست بگيرد.

از نوزده ماهگي تا بيست و چهار ماهگي :

- بدون كمك ديگران از پله ها بالا مي رود و روي ميز مي نشيند.

- با قاشق غذا مي خورد و فنجان را بدون كمك ديگران از زمين برداشته و مي نوشد.

- مي‎تواند خطوط منحني واقعي ترسيم كند.

- معمولاً مي‎تواند ادرار و مدفوع خود را كنترل كند.

از بيست و پنج ماهگي تا سي ماهگي :

- به سرعت به وزن كودك افزوده مي‎شود .

- مي‎تواند لباس خود را در بياورد.

- صفحات كتاب را ورق مي زند.

- توانايي پرتاب اشياء را دارد.

- با تناوب پاها را بر مي دارد و از پله ها بالا مي رود.

- در به كار بردن دست ها و پاها و بازوان بيشتر از كار كردن با انگشتان لذت مي‎برد.

از سي ماهگي تا سي و شش ماهگي :

- لباس خود را بدون كمك ديگران مي پوشند.

- همه دندانهاي شيري او كامل مي‎شود.

- روي سه چرخه مي نشيند و پا مي زنند، ولي معمولاً با كمك پاها روي زمين سه چرخه رابه جلو مي برند.

- با هر دو پا از زمين مي پرد و فعال و پر انرژي است.

- در غذا خوردن مي‎توانند از چنگال استفاده كند و كمتر غذا بر زمين بريزد.

سه سالگي :

- فعال و پر انرژي است ولي زود خسته مي‎شود.

- از وسائل گوناگون با مهارت و به راحتي استفاده مي‎كند.

چهارسالگي :

- مستعد ابتلاء به بيماريهاي دوران كودكي است.

- در حركات كودك، توازن و هماهنگي ديده مي‎شود.

- مي‎تواند شكل آدم را كه 3 يا 4 قسمت دارد ترسيم كند.

پنج سالگي :

- دست ها مهارت دارند ولي عضلات كوچك دست هنوز كاملاً متعادل و موزون نيست.

- بدن كشيده تر و دستها و پاها دراز تر مي‎شود.

- دختران (معمولاً) در رشد بدني از پسرها در حدود يكسال جلوتر هستند.

شش سالگي :

- پاها به سرعت رشد مي‎كند و قامت كشيده تر مي‎شود.

- فعال، پر انرژي و پر سروصدا است.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1866 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:28 کیلوبایت

 قیمت: 34,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: