مقاله بررسی استراتژي براي مديريت كيفيت جامع

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
مقاله بررسي استراتژي براي مديريت كيفيت جامع در 54 صفحه ورد قابل ويرايش

مقدمه :

مديريت كيفيت جامع TQM ، براي فرازير(1997) پيوستگي پيشرفت كيفيت است .
(CQT) ، CQT‌ صرفاً واژه فني نيست .دلايل مهمي براي معني كلي وجود دارد . اينجا تاكيد در تداوم (پيوستگي) كوشش ها در پيشرفت كيفيت است ، بعلاوه كيفيت
مثل يك سفر بي پايان است . مثل يك موضوع تمرين شده كيفيت بطور قرار دادي
در ليست آيتم هايي كه در موسسه آموزشي مديريت مي شود شكل نمي گيرد .
سطوح مديريت كيفيت شبيه دلفين ها است مثلاً زمانيكه يك بحراني يا يك
رانش ناگهاني كه بستگي به تغيير در گارد نگهبان موسسه دارد يا چالش هاي خارجي و تهديد و غيره وجود دارد .

چالشي كه از پس جهاني شدن مي آيد در يك مقايسه تند ، TQM فلسفه طرح شده توسعه را تشويق مي كند . اين دلالت بر اين دارد كه روش اينجا و حالا يا مديريت وضع كننده مناسب نيست ، موسسه نياز به ايده آتي جائيكه آن قصد رفتن به 5 سال يا 10 سال بعدي را دارند . ايده و پيش بيني درون اهداف و فعاليت ها تبديل شده اند ، روشهاي كامل كننده آنها به دقت توضيح داده شده بودند . از اين رو برنامه ريزي يك عنصر سازنده ضروري در قبول TQM در موسسات آموزشي
مي شود . تقريباً هر نويسنده اي عبارت «برنامه ريزي استراتژيك » را نسبت به برنامه ريزي به كار برده است . چرا برنامه ريزي استراتژيك ؟
آن چه معني اي مي دهد ؟



برنامه ريزي استراتژيك :
كلمه « استراتژي يك معني ضمني از روش هاي قبول مقدماتي در جنگ دارد. معني هندي كلمه , استراتژي “ ران – ني تي است (ران براي جنگ و ني تي براي روش يا اصول ) . اما چه دليلي بايد براي ا هميت كلمه استراتژي از زبان ميانجي جنگ درناحيه مديريت كارخانه اي خدمات يا آموزش باشد ؟
در جنگ ، استراتژي تمركز در يك هدف مفرد دارد : پيروزي و پيروزي ، نه برنامه ريزي براي شكست .
آن حتي تصور مفهوم يادگيري از شكست را ندارد . دومين و شركت كننده
دستور براي پيروزي آخرين بهاي زندگي انسان ،‌مجهز سازي و پول است
سومين ، جنگ بايد در كوتاهترين زمان به پيروزي بيانجامد .
چهارمين جنگ براي حمله كردن بيشترين درجه جراحت پذير ي
در مخالفت با بزرگترين قدرت برنامه ريزي مي شود .

پنجمين زمانبندي حمله بينهايت براي استراتژي جنگ مهم است .
ششمين صف آرايي ماهرانه ارتش ، نيروي دريايي و نيرويي هوايي تعيين
كننده است بنابر اين آنها همديگر را كامل مي كنند و جمع افزايي را در
مقابل جنگ بوجود مي آورند . اينجا مي تواند تعداد جزئيات ديگري
از استراتژي جنگ باشد . اما چطور آنها براي آموزش و مديريت كيفيت مهم هستند ؟ در نتيجه ما با عبارات زير آنرا تعبير مي كنيم :

· آغاز كردن استراتژيك TQM مثل يك حمله به كيفيت ضعيف است .

· حمايت يك تلاش ابتكار ي شبيهه TQM از شكست است .

· موفقيت مجمع كيفيتي در آخر ارزش دارد .

· بهتر كردن كيفيت در زمان كوتاه ، كاهش دوره رشد نهفته و
آغاز كردن زمان .

· پيدا كردن يك موضوع ثبت شد ه امن ، بكار گيري اصول كازين براي شناسايي يك منطقه جائيكه موفقيت مي تواند حتمي شود و تلاش آتي و موفقيت ساخته شود .

· زمانبندي وتربيت وقايع در TQM براي بدست آوردن بهترين فوايد

· تضمين جايگيري از بهترين منابع انساني و كارتيمي براي تضمين اصلاح مداوم .

پس برنامه ريزي استراتژيكي بايد براي توسعه دادن برنامه ريزي طولاني
مدت با برنامه ريزي هاي داخلي متوسط و كوتاه مدت براي كسب
ماموريت ها و اهداف سازماني در زماني درزمان كوتاه با آخرين بها توسط جايگزين منابع در دسترس و به حد كمال رساند ن قابليت هاي انساني دلالت داشته باشد در اين فصل ، ما تعداد ي مدل هاي موجود از برنامه ريزي استراتژيكي را كه توسط مدل در نظر گرفته شده در موسسات هندي پيروي شده است را تجديد نظر خواهيم كرد.

مدل هاي برنامه ريزي استراتژيكي :

چندين مدل هاي برنامه ريزي استراتژيكي وجود دارد . مورگاتوريد و
مور گا ن (1993) يك كالبد جالب بر آنچه كه پارامتر هاي برنامه ريزي مي تواند مناسب باشد را پيشنهاد كردند . آنها چهار مدل كلي بر پايه دو پارامتر – دسترسي و خدمات توسط تقسيم شدن هر دو دسترس و خدمات درون دسترسي با ز و موقعيت خوب ،‌ و به ترتيب خدمات اصلي و افزودني ساختند . موسسات دسترسي باز نظير موسسات جائيكه هر شخصي مي تواند در آن قدم بزند و بدست آوردن پذيرش اگر اويكمرد يا او يكزن كيفيت هاي معلوماتي ضروري را تكميل كند .

محدوديتي در اساس شايستگي ، طبقه ، عقيده ، مذهب ، جنس ، زبان ، كلاس اقتصادي و غيره نيست .

موسسات با دسترسي موقعيت خوب اينها جائي هستند كه ورود دانشجويان در آن ضوابط از پيش تعريف شده كنترل شده است .

درصورتيكه ميانگين اهداف مدارس دولتي و كمك دولتي موسسات با دسترسي باز هستند ، دستمزد مدارس خصوصي ، مدارس دختران و مدارس فرقه اي موسسات با دستر س موقعيت خوب هستند .

مجموعه اطلاعات :

· مرحله دوم برنامه ريزي استراتژيك جمع آوري مفروضات و اطلاعات در مغايرت با موضوعاتي كه طبيعاً تعيين كننده قبول TQM در موسسات است
مي باشد . مفروضات و اطلاعات نياز به عوامل زير دارد :

· تصور و كمال مطلوب

· عقايد و ارزش ها

· ماموريت هاي جاري

· كمال مطلوب و نتايج جاري

· نيازها

يك بخش از MIAS ( ضميه را ببينيد ) براي مفروضاتي موقع ثبت نام با
مخالفت با جنس ، معلمان وكارمندان غير فرهنگي ناميده مي شود . بودجه و
تداركات مالي ، مقدار تغيير نمره داخلي ، شرح زير بناي فيزيكي و تسهيلات ،
مناطق عالي در آكادمي ، غيره براي جمع كردن اطلاعات مورد توجه اين مهم است . در يكي از تمارين جديد TQM من با يك مدرسه ، آن دريافت مي شود كه ثبت نام كردن و كار مدرسه در هر دو مناطق آكادمي و غير آكادمي بطور خارق العاده اي بالا مي رود اما شمار كلاسها و معلمان بدون تغيير در طول پنج سال آخر باقي مي ماند. فقط اطلاعات مورد توجه نظير آشكار سازي را مي تواند مهيا كند . و به منظور
تصميم گيري براساس حقايق و مثل يك پيش نياز براي برنامه ريزي استراتژيكي ، آن براي توسعه يك فهرستي از آيتم ها در جنبه هاي مختلف مدرسه اي جائيكه مفروضات ضروي هستند هم ضروري است . مرحله بعدي تعريف طبيعي و منبع اطلاعات و فركانس تجديد برنامه است . همه اين مناطق با ارتباط داخلي تعريف شده مي تواند سيستم اطلاعات مديريت آموزشي را بوجود آورد . آن مي تواند به خوبي براي رسد تسهيلات براي سيستم مديريت اطلاعات ارتباط برنامه ريزي شوند .

برنامه ريزي : برنامه ريزي پنج فعاليت مهم را مي سازد :

1- اولين و جلوتر از همه تشخيص هويت برابري ها و نا برابري ها است . اينجا مناطق و عملكردهايي وجود دارد كه مي تواند تكميل كننده ( برابرها ) يكي بر ديگري باشد . ديگران مي توانند نفي كننده ( نابرابري ها ) يكي برديگري باشد . اين براي تشخيص دادن آنها و ساختن تلاشهاي عمق براي سازگاري با اختلافات مهم باشد .

2- سازگاري ( اصلاح ) مرحله دوم برنامه ريزي است .

3- مرحله سوم مشتركاً توسط ماموريتهاي طول مدت كوتاه – و بلند براي هدايت كردن اعمال توسعه مي يابد .

4- مرحله چهارم به مرحله عمل رسانيدن يك تحليل SWOT براي شناسايي توانا يي ها ، ضعف ها ، فرصت ها و هراس ها است . براساس تحليل SWOT و بيان ماموريت ( در هر دو نوع دوره كوتاه – و بلند ) حركت استراتژي سياست هاي موسسه اي براي تصميم گيري و نقش ها براي تصميم گيري است . تاكيد در نقش ها و تمرينات در تصيم گيري تا تصميمات به خودي خود است . اين در همه مرحل مشترك مديريت مهم است .

5- مرحله نهايي توسعه برنامه ريزي هاي فعال استراتژيك است كه ماموريت ها درون واقعيت ترجمه خواهند شد .

ابزار و ازرشيابي :

اين مرحله نهايي است كه شامل مرحل ابتدايي زير است :

· قرار دادن برنامه ريزي درون عمل
· به مرحله عمل رساندن ارزيابي تكونيي .
· به مرحله عمل رساندن ارزيابي خلاصه شده .
· ادامه دادن يا تجديد نظر كردن ، اگر نياز باشد .




سياست كيفيت و مداخله برنامه‌ريزي

پيروي SWOT تقسيم در سياست كيفيت است. نظر ابتدايي بستگي به دو ملاحظه دارد: حالت و وضعيت رايج موسسه چيست؟ و آن مي خواهد به كجا برود؟ مداميكه TQM براي همه موسسات قابل اعمال است تقسيم بحراني در سياست كيفيت است. بيشترين سوالات بنيادي در زير آمده‌اند:

· آيا موسسه در يك بحران، مقابل تهديد نسبت به اعتبارش قرار دارد. اگر وجود نداشته باشد؟
آيا موسسه بر طبق شرايط طبيعي اداره مي‌شود؟
آيا موسسه قبلاً خوب بود؟

سياست كيفيتي بطور واضح بر طبق شروط موسسه تفاوت خواهد داشت. سياست كيفيتي براي موسسه در بحران از بحران خارج خواهد شد پس وضع عادي دوباره بحالت اول برخواهد گشت و مرحله براي توسعه قرار خواهد گرفت. سياست كيفيتي براي موسسه در موسسه‌هاي جاري معمولي كيفيت را مي سازد و از متوسط به خوب حركت مي كند. سياست كيفيتي براي يك موسسه خوب اهداف عالي‌تر را كسب مي‌كند و خودش را مثل يك موسسه بزرگ تشخيص مي‌دهد.

براي يك موسسه بزرگ مثل تاكشيا شيلا يا نالانه 1 در هند باستان ، III TS‌ و II MS از هند مدرن و هاروارد . آكسفورد و كمبريج در غرب سياست كيفيت را حمايت
مي كند.

به دنبال مزيت بعدي مي گردند . سفر ادامه دارد . مسئوليت ها در سوالات
پيرو براي دستيابي به نمونه مارگا ترويد و مورگان (1993) به كار برده
مي شود و مي تواند يك راه متناوبي از استقرار يك موسسه براي تصميم سياست كيفيتي عرضه مي كند.
آيا شما پيرو و رود آزاد يا فقط پذيرش در شايستگي هستيد ؟
آيا شما قادر به رسيدن به حداقل سطوح يادگيري – گفتن ، ميانگين تحول به نسبت 80 درصد و يا بالاتر ، ميانگين قبول در صد در امتحانات ورودي / داخلي از 70 يا 75 درصد خواهيد بود ؟
آيا شما قادر به عرضه يك سطح ميانگين از تسهيلات و فرصتهاي يادگيري در فعاليتهاي با هم برنامه تحصيلي خواهيد بود ؟
آيا شما قادر به توسعه يك رابطه رضايت بخش با اجتماع محلي كه تأمين‌كننده دانش آموزان با موسسه اشان هستند ؟
آيا شما قادر به رسيدن به يك سطح متوسط آموزش كلاسي خواهيد بود ؟

جواب به اين سوالات و سوالات ديگر تصميم گيري در سياست مديريت كيفيتي هدايت خواهد شد . در صورتي كه هر نوع از موسسات مي تواند در افزودن
خدمات در يك ناحيه يا نواحي ديگر را عرضه كنند يك سياست استراتژيكي
ساختن خدمات عمومي براي حداقل سطح معين است و پس در افزودن
خدماتي كه در يك موسسه نسبت به ديگران قابل تشخيص است نگه داشته
مي شودبا وجود تاكيد در همه توسعه مدور ، بهترين تقاضا از دانشجويان
و والدين مزيت آكادميك است اگر موسسه يك مدرسه ورود به آزاد است ،
شما بايدموافق مناطق شناخته شده اي باشيد كه براي موفقيت در بهبود
كيفيت آكادمي بحراني هستند . اگر شما قبلاً دسترسي به حداقل كيفيت
اساسي داشتيد وموسسه شما رو به بالاحركت كرده است . آن زماني
تصميم گيري در تخصص است . نظري كه با اينجا توجه شود .

اين است كه خدمات افزودني يا تخصصي بايد برپايه حداقل خدمات ساخته شوند .

آنها تناوبي نيستند . همان طور كه يك نتيجه منطقي براي تشخيص سازماني و ارزيابي سازماني گواهي هاي برنامه ريزي استراتژيكي است كه معين كننده سياست كيفيتي موسسه است .

در مفهوم پهناور سياست كيفيتي ، مداخلات ويژه انتخاب شده است كاز ان
مثل يك اصول و تمرين يك ابزار صوتي مداخله اي را مهيا كرده است .

كازان : كازان يك دوره ژاپني است كه براي شرح دادن يك نزديكي ويژه به TQM به كار برده مي شود .
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 1428 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 54

حجم فایل:168 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: